ŠTYRIA BRATIA

ŠTYRIA BRATIA

6.0

Boli bratia, aj keď nemali spoločných rodičov. Nespájalo ich pokrvné puto, ale láska jednej ženy, ktorá sa ich ujala potom, ako ich nik iný nechcel. Ona im dala pocit rodiny a spolupatričnosti. Jej zásluhou sa z nich stali iba menší grázli a nie nepoučiteľná spodina spoločnosti tráviaca život vo väzení. A práve jej vražda ich po rokoch opäť spojila ...

Bobby (Mark Wahlberg), Angel (Tyrese Gibson), Jeremiah (André Benjamin) a Jack (Garrett Hedlund) Mercerovci sa po rokoch stretávajú pri pohrebe ich nevlastnej matky (Fionnula Flanagan), ktorá sa stala obeťou lúpežného prepadnutia. Nevychádzajú spolu najlepšie, ale spája ich práve láska k jedinej osobe, ktorá sa kedy o nich starala. Väčšina z bratov (až na Jeremiaha) to moc ďaleko v živote nedotiahla, a tak im divokosť a zločin ostali v žilách. Samozrejme, že nemôžu vraždu osoby im najbližšej nechať len tak a po krátkom snorení narazia na dôkazy o tom, že vražda ich matky nebola vôbec náhodná. A tak je načase vykopať zbrane, oprášiť staré obyčaje a prevrátiť Detroit hore nohami pri hľadaní zodpovedného ... a ukázať mu pravý význam slova pomsta.

Štyria bratia Štyria bratia Štyria bratia

Film Štyria bratia predchádzali veľmi pochvalné recenzie z USA, napriek ktorým som sa nemohol zbaviť obáv, vynárajúcich sa vo mne pred jeho uzretím - snímka, ktorej najväčšími ťahúňmi sú jedna ex- (Mark Wahlberg a.k.a. Marky Mark) a jedna terajšia hudobná superstar (André Benjamin z Outcast-u) ako aj Tyrese Gibson z Rýchlo a zbesilo 2 predsa nemôže byť kvalitná. Našťastie som bol milo prekvapený a Štyria bratia ponúkajú viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Režisér John Singleton (Rýchlo a zbesilo 2) vytvoril veľmi zaujímavý, realistický a drsný film o pomste, ktorý je v priamom tematickom a technickom kontraste s poslednou ságou o tejto téme, tarantinovým Kill Billom. Tam kde Kill Bill útočil na všetky zmysly filtrami, fantastickou kamerou a nespočetnými filmovými odkazmi sa Štyria bratia prezentujú prízemným režisérskym štýlom, príjemným a nekomplikovaným lineárnym rozprávaním a drsnou, jednoduchou kamerou. Napriek tomu (alebo práve vďaka tomu) si film udržuje konštantné napätie a ponúka príjemnú zmenu voči dnešným, častokrát pre-efektovaným, trhákom.

Realizmu filmu takisto veľmi napomáhajú charaktery všetkých bratov, ktoré sú dostatočne rozdielne a nevšedné, aby divák nestratil záujem, ale ostávajú pritom verné a realistické. Snáď najzaujímavejšou črtou Štyroch bratov sú práve charaktery - divák nesleduje typicky hollywoodskych dobrákov, ale menších gansterov, grázlov a vagabundov, akých spoločnosť odhodila. Počas príbehu sa ich povahy a konanie (našťastie) vôbec nezmenia a nie sme svedkami premeny zlých chlapcov na konateľov dobra. Aj keď niekedy ich metódy a hlavne bezcitné konanie zachádza do extrémov (podobne ako absencia detroitskej polície), vždy je pochopiteľné a obhájiteľné. Nemalou mierou k tomuto dojmu prispievajú aj herecké výkony. Áno, miestami sa z tej alebo onej scény dalo vydolovať viac, ale keďže v Štyroch bratoch nehrá créme-de-la-créme Hollywoodu, dajú sa výkony považovať za kvalitné. Paradoxne práve zločinnosť hlavných hrdinov pomkla konanie záporáka v snahe odlíšenia do absurdnosti.

Samozrejme, nie všetko je tak kvalitné ako charaktery - scenár samotný by jednoznačne prijal väčšiu štipku realizmu (prehnaná absencia polície, rozstrieľanie domu, absurdita správania hlavného zlého, ...), podobne ako niektoré nedoriešené dejové línie (vraždy na diaľnici otriasli najmladším bratom, ale v ďalších scénach o tom nebolo ani zmienky), alebo celková prehnanosť sily a vervy s akou sa bratia vrhli do pomsty vlastnej matky.

Celkové hodnotenie kolíše niekde medzi šiestimi až siedmimi hviezdičkami, keďže Štyria bratia ponúkajú veľmi dobrú, akčnú zábavu v kabáte typického filmu o pomste. O akciu, ako aj prekvapenia nie je núdza, a remeselné prevedenie, ako aj obstojné herecké výkony iba umocňujú dobrý dojem. Snímka patrí medzi silný nadpriemer, ale chýba jej to niečo extra, čo by ju povýšilo do slávnej sféry veľmi dobrých filmov. A preto dávam radšej silných 6 ako slabých 7 hviezdičiek.

Four Brothers (USA, 2005, 108 min.)
Réžia: John Singleton. Scenár: David Elliot, Paul Lovett. Kamera: Peter Menzies Jr.. Hudba: David Arnold. Hrajú: Mark Wahlberg, Tyrese Gibson, André Benjamin, Garrett Hedlund, Terrence Howard, Josh Charles, Sofía Vergara, Fionnula Flanagan, Chiwetel Ejiofor

autor Marek Vojtko 30.9.2005
6.0
7.3