TEAM AMERICA: SVETOVÝ POLICAJT

TEAM AMERICA: SVETOVÝ POLICAJT

8.0

Upozornenie: všetky postavy a udalosti v tejto recenzii sú vymyslené, akákoľvek podobnosť s realitou je čisto náhodná. V článku padajú sprosté slová, takže by ho nemal nikto čítať.

Žijeme zlú dobu. Zemou otriasajú tektonické vlny, globálne otepľovanie dvíha hladinu svetového oceánu, teroristi si na nás brúsia zbrane hromadného ničenia a ja som ráno opäť nemohol nájsť čistú košeľu. Stará generácia neveriacky krúti hlavou ("Už je to tu, apokalypsa prichádza!"), mladá generácia z beznádeje upadá do ignorácie a nihilizmu (ako inak nazvať dlhotrvajúci výskyt "leopardieho muža" na obrazovkách našich televízorov?), pôrodnosť klesá, lebo sa rodičia boja priviesť deti do tohto sveta. Ľudstvo vymiera. Potrebujeme niekoho, kto by nám ukázal nový smer, niekoho, kto by nám chcel pomôcť, niekoho, kto by nás zachránil. Ten niekto prilieta, je vysoko v oblakoch. Je to vták? Je to lietadlo? Nie! Je to Team America!

America, FUCK YEAH! Coming again, to save the mother fucking day!

Sú mladí, sú krásni, sú Američania. Majú zbrane a sú odhodlaní ochrániť svet pred šmejdom z tretieho sveta (to je 5243 kilometrov východne od Ameriky). Práve tam totiž žije a vládne démonický Kim Čong-Il, ktorý (prekvapivo) plánuje ovládnuť svet za pomoci bradatých zlých pánov s uterákmi na hlave (nebezpeční teroristi), zbraní hromadného ničenia a Aleca Baldwina. Áno, tvorivé duo Trey Parker a Matt Stone ani tento krát nenechalo na svojom najobľúbenejšom hereckom rodinnom klane suchú nitku, Baldwinovci si to opäť odniesli na plnej čiare (ak je to dosť silné vyjadrenie pre predsedníctvo spolku F.A.G. a spôsob, akým Baldwin nakoniec odíde zo scény).

Team America: Svetový policajt Team America: Svetový policajt Team America: Svetový policajt

Team America je elitná bojová jednotka s celosvetovou jurisdikciou a právom zabíjať. Títo špičkovo vybavení a vycvičení muži a ženy strážia poriadok a eliminujú každého, kto by chcel myšlienkou, či činom ohroziť svet (svet = Amerika). Teraz však pred nimi stojí vážny problém: teroristom sa podarilo získať zbrane hromadného ničenia a stáva sa zrejmým, že bez pomoci zvonku sa ich Teamu America nepodarí zastaviť.

Gary Johnston, broadwayský herec, dostane ponuku, ktorá sa neodmieta. Angažovať ho chce Vláda, pretože on je jediný, kto sa dokáže infiltrovať medzi teroristov. Okrem toho, že je skvelý herec, je aj špecialistom na cudzie jazyky, čiže je ideálnym kandidátom na post špióna, ktorý od teroristov zistí ich plány. A keď ho potrebuje Vlasť, tak sa jej predsa nemôže obrátiť chrbtom! Aj keď sprvu váha, zanecháva nakoniec hereckú kariéru, stane sa členom Teamu America a začne sa pripravovať na svoju prvú misiu.

I miss you more than Michael Bay missed the mark,
When he made Pearl Harbor.
I miss you more then that movie missed the point,
And that's an awful lot girl.

Znie vám príbeh povedome? Nie? Máte pravdu, povedome je slabé slovo. Správnejšie by bolo napísať, že keby americké akčné filmy boli futbalovým mužstvom, tak príbeh Teamu America je smradom, ktorý zostane v ich šatni po ťažkom zápase. Stone a Parker, spolu s treťou scenáristkou Pam Brady, vzali príbehy tých najslávnejších akčných hrdinských filmov zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, rozložili ich na najmenšie kúsky a potom ich znova poskladali do úchvatne zábavnej zmesi klišé, akcie a ďalšieho klišé, obohatenej o zdanlivo nekonečné množstvo gagov, paródií a urážlivých útokov na hercov a politikov. Okrem spomínaného Aleca Baldwina si svoje užijú aj Michael Moore, Samuel L. Jackson, Tim Robbins, Susan Sarandon... nemá zmysel vymenúvať ich všetkých, bolo by to na ďalší článok. Pri tomto všetkom je trochu škoda, že sa tvorcom nepodarilo udržať vysokú latku po celú dobu filmu, a ten vo svojej prostrednej tretine mierne stráca dych. Keď sa príbeh zauzlí (jedno veľké klišé, je to celkom sranda:), príde stagnácia ako vo vývoji postáv, tak v množstve (či vydarenosti) vtipov a divák stráca úsmev stuhnutý do kŕča, ktorý dovtedy jednoducho nemohol uvoľniť. Takýto stav však našťastie netrvá pridlho a už čoskoro sa prúd sĺz smiechu vráti v pôvodnej intenzite.

Nespomenul som ešte jeden podstatný detail: Team America je bábkový film. Všetci jeho hrdinovia sú v skutočnosti vysokí asi 50 centimetrov a sú to bábky zavesené na špagátoch svojich vodičov. Postavičky sú skutočne detailne vytvorené, oplývajú širokým pohybovým a mimickým repertoárom, majú výborné kostýmy aj fyziognómiu. Ale viac než bábkami som bol unesený skvelou výpravou. Veľké množstvo prostredí, prepracovaných od architektúry celých miest až po najmenšie detaily (všimnite si croissantové dlaždice v Paríži). Team America patrí medzi filmy, ktoré treba vidieť v kine, na obrazovke vám polovica vecí unikne. Viac o tom, ako Team America vznikal sa dozviete v našom masívnom preview.

Stone s Parkerom chceli vytvoriť akčný film, tak si k spolupráci prizvali naslovovzatých odborníkov. Skladateľ Harry Gregson-Williams vybavil soundtrack úžasne heroickými motívmi, ktoré každým taktom odkazujú k jeho predchádzajúcej práci na Bayovkách - Skala a Armageddon. Za zvukov elektroniky a sláčikov nemôže kamera len staticky sledovať akciu; o to, aby sa poriadne dynamicky hýbala sa postaral jeden zo súčasných špičkových kameramanov Bill Pope, ktorý okrem iného nakrútil aj Spider-Mana 2 a všetky tri Matrixy. Pochvalu si zaslúži aj debutujúci strihač Tom Vogt, ktorého práca sa pri spomínaných veteránoch akčného filmu ani trochu nestráca.

Vo výsledku je Team America výborným bábkovým filmom, prinášajúcim opäť na veľké plátna humor, ktorý milujeme už od South Parku, množstvo skvelých pesničiek, politicky absolútne nekorektných vyhlásení, brutálnych scén a od zábavy preslzených minút, ktorý napriek miernej strate tempa v prostriedku, určite treba vidieť.

P.S. Odporúčam zostať v kine do konca titulkov, dočkáme sa obľúbeného bonusu na záver. Ale pozor, tento krát nejde o kúsok filmu, ale o pesničku, ktorú nenájdete ani na soundtracku. A veľmi podstatnú pesničku. Škoda že nie je preložená, šokujúcu spoveď Kim Čong-Ila si tak vychutnajú len tí, ktorí vládnu anglickým jazykom.

Team America: World Police (USA, 2004, 98 min.)
Réžia: Trey Parker. Scenár: Trey Parker, Matt Stone, Pam Brady. Kamera: Bill Pope. Hudba: Harry Gregson-Williams, Trey Parker. Hrajú: Kristen Miller,  Masasa, Maurice LaMarche, Fred Tatasciore, Trey Parker, Matt Stone, Dian Bachar

autor Filip Šustek 8.4.2005
8.0
8.9