PREZUMPCIA VINY

PREZUMPCIA VINY

5.0

Ako len začať... Prezumpcia viny je akademickým príkladom priemerného, miestami až nepríjemne prevareného krimi-thrilleru, na aký po týždni definitívne zabudnete. Využíva snáď všetky dostupné klišé a veselo ich - s krátkymi časovými odstupmi - obmieňa a nenásilne aplikuje. Pri návšteve kina vás nečaká nič nové či prekvapivé, len vaša snaha za každú cenu si tých 105 minút za 170 korún, ako tak užiť. Možno vás aj prepadne pocit, že ste na tom s nervovým systémom horšie, ako hlavný hrdina. Možno vás napadne, že tým "nepravým mužom" v bezvýchodiskovej situácii (predsa neodídem, keď som už investoval do lístka), ste práve vy.

Prezumpcia viny Prezumpcia viny Prezumpcia viny

Tvorcovia filmu, sa vás ale budú snažiť presvedčiť o niečom inom. Tým chapíkom v "prúsere" je vraj Matt Whitlock (Denzel Washington), uznávaný šéf polície v malom floridskom meste Banyan Key. Keďže neodolal romániku s už na prvý pohľad podozrivou Ann (Sanaa Lathan) a ešte k tomu jej zveril pár tisíc dolárov z policajného trezora - ktoré potrebuje na liečbu rakoviny, dostáva sa do slušných problémov. Nie je asi prekvapením, že peniaze zmiznú, Ann je asi mŕtva vo svojom zhorenom dome, a ukradnuté doláriky treba z ničoho nič rýchlo vrátiť. Ha, ha... ale ako? Denzel je však šikovný černoušek, a rýchlo sa pustí do pátrania. Čas nekompromisne beží a zbieranie dôkazov postupne skladá záhadné puzzle. Kto je za týmto podvodom zosnovaným na slušného policajta Matta? Je to Mattova žena Alex (Eva Mendes)? Je to policajný patológ Chae (John Billingsley)? Alebo je to strážnik Barbrady? :)

Prezumpcia viny sa hrdí označením moderný film noir v ktorom sa už zmienený "nepravý muž" ocitá v bezvýchodiskovej situácii. Nikto mu nepomôže, od nikoho pomoc nežiada a sám musí čeliť nástrahám dominových udalostí. Určite ste videli Utečenca s Harrison Fordom, takže to netreba ďalej rozoberať. Videl ho určite aj režisér a špecialista na krimi Carl Franklin. Po remeselnej stránke mu prakticky niet čo vytknúť, dokonca pár scén zvládol veľmi slušne (posielanie faxu, scéna s balkónom) a prejavil sa ako skúsený thrillerista. Horšie je to však so scenárom Davida Collarda, ktorý okrem televíznej série animáku Family Guy, nič realizované nenapísal. Inšpirovaný hlavne videným, tak zobral šablónu na krimi-thriller s tematikou filmu noir a pustil sa do práce. Výsledok tak odpovedá jeho skúsenostiam. Do kotlíka hodil inteligentného policajta s problémom, nezabudol ho okoreniť ženským elementom, miliónkrát otrepaným príbehom vyšetrovania, klasickým pravidlom americkej kinematografie (keď na začiatku ukážu GPS navigátor je jasné, že na konci bude použitý) a "nečakanou" viac menej nezaujímavou pointou. A to je všetko.

Zaujímajú vás herecké výkony? Jednoducho zhrnuté, Denzel hrá svojho klasického hrdinu, ktorý sa v poslednej chvíli zo všetkého dostane a Eva Mendes opäť dokazuje, že hrať proste nevie, respektíve možno vie, ale v inom filmovom žánri. Prezumpcia viny je v podstate zbytočným filmom, ktorý si v prípade veľkej núdze môžete požičať z požičovne a potrápiť tak svoj DVD player.

PS: V záverečnom súboji kde Denzelov súper strieľa z 38-čky, nepadne 6 výstrelov, ale len 5. Hlavný hrdina si to jednoducho zle zrátal ...

Out of Time (USA, 2003, 114 min.)
Réžia: Carl Franklin. Scenár: David Collard. Kamera: Theo van de Sande. Hudba: Graeme Revell. Hrajú: Denzel Washington, Eva Mendes, Sanaa Lathan, Dean Cain, John Billingsley, Robert Baker, Alex Carter, Antoni Corone, Terry Loughlin

autor Peter Konečný 27.8.2004
5.0
-