Režisérka Viera Čákanyová získala Cenu slovenskej filmovej kritiky Igric |
Na nedeľnom udeľovaní národných cien za filmovú a televíznu tvorbu Igric 2021 sa meno režisérky Viery Čákanyovej ...
Na nedeľnom udeľovaní národných cien za filmovú a televíznu tvorbu Igric 2021 sa meno režisérky Viery Čákanyovej spomínalo viac krát. Za film FREM získala Cenu filmovej kritiky a jej najnovší film Biela na bielej si odniesol Tvorivú prémiu za filmovú a televíznu dokumentárnu tvorbu. Oba tituly je možné odteraz vidieť v online distribúcii. O tituloch FREM a Biela na bielej sa hovorí ako o filmových dvojičkách. Oba vznikli počas jedného natáčania na Antarktíde, oba riešia tému umelej inteligencie, ktorá konfrontuje ľudský druh na pokraji sebadeštrukcie. Spája ich tiež experimentálna esejistická forma, ktorá diváka unáša ďaleko od bezpečných vôd klasickej dramaturgie. To, čo ich zásadne odlišuje, je uhol pohľadu.
Film FREM býva označovaný paradoxným slovným spojením ako dokumentárne sci-fi. Spája totiž nespojiteľné: umelú inteligenciu v pozícii protagonistu z budúcnosti s autenticky pôsobivou dokumentárnou observáciou. Pri jeho sledovaní je divák vyzývaný k nemožnému - vystúpiť z antropomorfnej perspektívy a pozerať sa na svet očami inteligentného dronu. Aké sú jeho zámery, skryté za dôsledným prieskumom bielej krajiny, poskromnej fauny a napokon aj zábermi na jedinú ľudskú bytosť, zostáva pre diváka znepokojivou hádankou. Film vytvára odľudštený a odcudzený pohľad na krajinu a prírodu a reflektuje súčasnú vlnu posthumanistického myslenia spôsobeného rozvojom technológií a klimatickou krízou. Film FREM absolvoval svoju filmovú premiéru na prestížnom festivale Berlinale, po uvedení na medzinárodných festivaloch vstúpil do domácej kinodistribúcie a online distribúcie. Na zozname ocenení filmu FREM pribudla po včerajšom slávnostnom vyhlásení aj Cena slovenskej filmovej kritiky. Online diskusiu s režisérkou si môžete pozrieť 5. októbra o 19:00. Viac info TU.
Dokument Biela na bielej ponúka pohľad z opačnej, ľudskej perspektívy. Esej skomponovaná z autentického videodenníka režisérky, ktorý spontánne vznikal počas natáčania FREMu na poľskej antarktickej stanici, je vtipnou a odvážne úprimnou sebareflexiou jednej ženy a zároveň ľudského druhu. Režisérka, vystavená extrémnemu počasiu, v skromnej spoločnosti tučniakov a tuleňov, očisťuje svoje pocity od civilizačných rozptýlení až k svojej podstate. Vedie chatové konverzácie s umelou inteligenciou „ANN“, ktoré sa dotýkajú povahy filmu, umenia a zmyslu života a vtipne ukazujú na neschopnosť prieniku dialógu dvoch zásadne odlišných konceptov – ľudskej viery v zmysel života a logiky umelej neurónovej siete. Omnoho významnejším partnerom k dialógu sa pre autorku s postupom času stáva antarktická príroda. Najmä monumentálne ľadovce, ktoré režisérka obsesívne zachytáva na pás 16mm filmu s akousi sizyfovskou snahou zakonzervovať ich skôr, než zmiznú. Klimatická zmena a environmentálne otázky sa nevyhnutne vkrádajú do videodenníka a konfrontujú aj samotné fungovanie malej antarktickej stanice. Film Biela na bielej získal hlavnú cenu na festivale MFDF Jihlava a nedávno aj cenu Green Dox na Dokufeste v Kosove. Na domácej pôde sa film môže najnovšie pochváliť ocenením Tvorivej prémie za filmovú a televíznu dokumentárnu tvorbu, ktorú odovzdal Slovenský filmový zväz, Únia slovenských televíznych tvorcov a Literárny fond na udeľovaní národných filmových cien IGRIC. Slovami poroty získala režisérka ocenenie „za kreatívnu a krehkú sebareflexiu z ľudoprázdnej Antarktídy“. Viera Čákanyová je medzi slovenskými filmármi osamelým bežcom. Výber tém, ktoré presahujú náš región, hĺbková reflexia najnovších myšlienkových prúdov a odvážny formálny prejav nemá na Slovensku obdobu. Režisérka absolvovala odbor scenáristika na VŠMU v Bratislave a taktiež dokumentárnu tvorbu na FAMU v Prahe. Okrem vlastnej režijnej činnosti pracuje ako dramaturgička, strihačka a producentka na ďalších nezávislých projektoch. Donedávna pôsobila ako pedagogička Ateliéru dokumentárnej tvorby VŠMU. Film Biela na bielej a FREM z distribučnej spoločnosti Film Expanded nájdu diváci exkluzívne na streamovacej platforme DAFilms.sk. V katalógu platformy môžu objaviť aj staršiu tvorbu Viery Čákanyovej. Študentské filmy 100 dní, Alda a Olda. Tiež animovaný dokument Letiaci kôň z projektu Gottland a poviedku Rupicapra z filmu Slovensko 2.0. Všetky tituly sú dostupné v rámci predplatného a aj formou nákupu jednotlivého streamu. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Debut slovenskej režisérky Kataríny Gramatovej Hore je nebo, v doline som ja, uved
- Slovenský film Neplatené voľno čaká unikátna zdieľaná svetová premiéra v Karlových
- Kronika večných snílkov: Magická groteska Rasťa Boroša už tento týždeň v kinách
- Dinosaury majú smolu. Keď ich už raz zničil asteroid, prichádza ďalší Jurský svet
- Ďalší ročník filmového festivalu 4 živly prinesie do Banskej Štiavnice Radosť
- Stream novinky: Jaws @ 50: The Definitive Inside Story, Black Bag, Heads of State,
- Karlovarský festival uvedie tri nové slovenské filmy v súťažných sekciách, pripome
- Kontroverzný Zbormajster prináša skutočnosťou inšpirovaný príbeh o pražskom dievče
- Hosťami Letnej filmové školy budú Ulrich Seidl a Lukas Moodysson
- Po Berlinale, Annecy i Zlíně mieria animované Pohádky po babičce na ďalšie festiva