Štát nemá vlastniť kiná, nemá organizovať festivaly, ani platiť distribučné spoločnosti

Rozhovor s Ivanom Hroncom, riaditeľom distribučnej spoločnosti Film Europe o aktuálnych problémoch kino distribúcie ...

pridal Peter Konečný 13.5.2020 o 17:57
Štát nemá vlastniť kiná, nemá organizovať festivaly, ani platiť distribučné spoločnosti


Rozhovor s Ivanom Hroncom, riaditeľom distribučnej spoločnosti Film Europe o aktuálnych problémoch kino distribúcie, kinách a novom koronavíruse, ktorý ohrozil celý filmový svet.

Ako tieto dni vyzerajú v distribučnej spoločnosti, ktorá do našich kín prináša ročne cez 30 festivalových titulov?

Keď poviem, že časť Film Europe má home office v troch krajinách, dobieha administratívu a cez skype máme možno viac porád ako v normále, že časť zúrivo upratuje nahromadené veci za desať rokov Film Europe, tak nepoviem nič výnimočné. Robí to možno každý. Ale keď poviem že veľká časť pracuje viac ako pred Koronou, lebo sa stará o vysielanie televíznych kanálov do viacerých krajín a rozvíja a spravuje nové projekty, ako autokino v Prahe a VOD platformy pre Benelux a Česko - Slovensko, tak sa myslím celkom spravodlivo hlásime k intenzite práce zamestnancov v predajniach potravín. Prvý týždeň sme všetci zmrzli a nevedeli čo a ako, ale hneď v polovici marca už mali všetci mail s prioritami a návrhmi alternatívnych produktov. Edison Filmhub v Prahe aj Kino Film Europe v Bratislave sú zavreté, takže jediná skupina, ktorá fakt sedí doma a poberá štátne kompenzácie, je cafe a kino team Edison Filmhub v Prahe. Ostatní, či v Bratislave, Prahe, Brne a v ďalších mestách a krajinách pracujú. A pracujú dosť.

Zatiaľ posledný titul Film Europe, ktorý mal plánované distribučné uvedenie v marci – Bedári sa v kinách už nemal kedy objaviť. Ako vyzerá váš distribučný plán na tento rok?

Hneď ako ho urobím, tak ho musím zmeniť. Termíny otvorenia sa posúvajú raz dopredu raz dozadu, a stále nie je jasné, či môžeme otvoriť aj kino aj kaviareň, čo je pre veľa kín podstatné. Menia, alebo sa nanovo potvrdzujú aj termíny CZ/SK festivalov. Pravdu od Koreedu budeme premierovať na konci septembra na české Febio. Be2Can má svoj termín v októbri v Česku a o pár týždňov na Slovensku a budú na nich ocenené filmy z tohtoročného Berlinale a minuloročného Cannes a možno tohtoročných Benátok. Cinematik drží termín, rovnako ako Francúzsky Filmový festival v Česku. Náš Creme de la Creme zrejme presunieme až na marec 2021. Toto všetko ovplyvňuje nasadenie titulov ktoré čakajú na distribúciu. Spomeniem To musí byť nebo od Eliu Sulejmana, Poďme kradnúť kone od Molanda, Ďalšie jahniatko od Malgorzaty Szumowskej, ale aj skutočný príbeh o uviaznutí thajského futbalového tímu v Jaskyni s rovnomenným názvom. Na svoju distribúciu v SK čaká aj veľká skupina francúzskych filmov, ktoré sme mali hrať v Creme de la Creme 2020. Niečo musím vymyslieť.

Štát nemá vlastniť kiná, nemá organizovať festivaly, ani platiť distribučné spoločnosti

Filmová ponuka spoločnosti Film Europe je výrazne závislá na ponuke áčkových filmových festivaloch. Ako vnímate situáciu s festivalom v Cannes?

Tak ako každý rok, aj tento rok máme filmy ktoré sa mali dostať do Cannes už mesiace až roky pred kúpené. Takže to že v Cannes nebudú, je problém. Hlavne pre Be2Can. Nejde len o pridanú hodnotu hlavnej súťaže, ale aj o to že nemajú medzinárodnú premiéru. Na Cannes čakali naše nové filmy od Ildikó Enyedi, alebo Thomasa Vintenberga. Možno sa objavia v Benátkach, možno v Toronte, čo znamená že ich lokálne premiéra bude posledný kvartál roka, takže to nemusím s materiálom do Be2Can stihnúť. Alebo ich pustia do tichej premiéry v lete, čo je ešte horšie, pretože si ich médiá nevšimnú. Ale musíme to brať tak ako to je. Na Be2Can zahrám viac filmov z Berlinale, viac filmov z tohtoročných a minuloročných Benátok a rovnako aj filmy z minuloročného Cannes, ktoré sme ešte nepremierovali. Filmov máme stále dosť, pretože musíme nakupovať roky pred tým ako sa dokončia. Ide len o stratu pozície Cannes, čo momentálne ovplyvňuje tak päť až sedem filmov z celkových 25, ktoré máme na tento rok pripravené.

Ako hodnotíte presúvanie niektorých kino titulov do online prostredia. Je to správna cesta na udržanie záujmu o filmy, alebo skôr v dohľadnej dobe veľký problém pre kiná? Vaša online videotéka Edisonline je spustená.

Nehovorme o správnej a nesprávnej ceste, hovorme o dnes aktuálnej ceste. Ak má nejaký distribučný spôsob technické predpoklady a publikum, tak je mojou priam povinnosťou zaoberať sa ním. Kino, ale aj festivaly musia vedieť pracovať s online priestorom. Nie tak že ich online nahradí, ale tak, že živé kino a festival doplnia svoju ponuku o online alternatívny priestor. Viete si predstaviť, že by dnes festival nemal web alebo facebook? No tak si k nim priraďte online program, ktorý nebude konkurenčný ale k živému premietaniu doplnkový. Edisonline do roka ponúkne viac ako 450 filmov. Edison Filmhub dnes v Prahe a za čas aj v Bratislave, bude stále štýlovým butikovým kinom, ktoré bude pracovať s kino kultúrou a kino divákom. Program však „obalí“ doplnkom v online. Takto to predsa už roky robíme pri Scandi aj Be2Can. Programovali sa kiná, programovali sa naše televízie a programovali sa partnerské VOD platformy. Poviem príklad na ktorom to všetci pochopia. Keď bude v septembri premiéra Pravdy od Koreedu v kinách, tak Edisonline ponúkne jeho Našu malú sestruPo búrke na online. Koreeda bude vtedy distribuovaný v celom distribučnom priestore, nasadíme ho do televízie Film Europe Channel a kto fakt veľmi chce, môže si objednať aj staré dobré DVD.

Štát nemá vlastniť kiná, nemá organizovať festivaly, ani platiť distribučné spoločnosti

Novinky sa ale do online prostredia tak ľahko nedostanú, stále budú dôležité kiná a festivaly, aby filmy najprv zarobili.

Áno, ale dnes festivalový film nezarobí iba z kín. Viete sám, ako sa vždy naťahujeme o festival fee pre Cinematik. A každý z nás má svoju pravdu. To čo pripravujeme, by nám mohlo pomôcť. Voláme to Hybridný distribučný model, teda programovanie témy, nie jedného filmu, vo viacerých distribučných úrovniach. Nepôjde o jeden film ponúkaný všade, ale o jednu tému, napríklad: Filmová poetika Arnauda Desplechina. Na Cinematiku zahráme v premiére jeho posledný film Zľutovanie a na Edisonline nasadíme v ten istý týždeň Ismaelove prízraky a ak sa podarí aj jeho ďalšie filmy. Cinematik zaplatí prijateľnú cenu za film, ale zároveň nám bude na jednom z najdynamickejších festivalov na Slovensku predávať Edisonline. Toto je predsa partnersky lepšie a viac než len jeden titul. A napriek tomu, že sa novinka do online nedostane hneď, online s novinkou programovo kooperuje tak ako novinka kooperuje s online. Toto je podstata Hybridnej distribúcie. Partnerský festival, Kino Film Europe, Edison Filmhub a Edisonline VOD pracujú v synergii a naraz a ponúkajú divákovi Tému, nie len jednu snímku. Moderným produktom Hybridnej distribúcie je téma, nie film.

Kultúra a kiná to budú mať aj po opadnutí krízy náročné. Ako odhadujete návrat divákov a diváčok do kín? Bude opatrný?

Bude opatrný, rád by som sa mýlil ale bude. Na začiatku marca som bol ešte v Berline na festivale. Väčšinu času som trávil v hlavnej sále ktorá má asi 1300 miest. Tradične bola plná a tradične sme sa všetci tlačili, kýchali, kašlali. Do Festivalových palácov v Berlíne aj v Cannes pôjdem, ale na Covid už nezabudnem a budem opatrný a je to tak správne.

Ako si predstavujete vývoj artového kino biznisu v roku 2020?

Hybridne. Kto sa nezmení, nebude mu pomoci. Týka sa to aj Cannes, aj Film Europe aj Cinematiku. Schopnosť meniť sa, bude najdôležitejšou výbavou pre 21. storočie. Náš príspevok k veci je tematická hybridná distribúcia. Staviame ďalšie kino v Bratislave a zároveň prvú československú festivalovú videotéku. Stále vydávame DVD a zároveň prevádzkujeme dve filmové televízie v Česku a na Slovensku. Naše SVOD projekty sú dostupné aj v Beneluxe. Diverzifikujeme aktivity aj príjmy. Subjekty ktoré sú dnes závislé len na verejných zdrojoch sa pobijú medzi sebou, prestanú sa rozvíjať a skončia. Prežijú tie, ktoré uplatnia hybridný model aj vo financovaní. Malú časť z verejných zdrojov a väčšiu časť z predaja. Kto to nezvládne, musí odísť, pretože nebude možné zaplatiť všetko z daní. A ak aj na čas áno, už dnes je to vysoko neetické. Verejné zdroje majú pokrývať len to, čo nedokáže privátny sektor sám prirodzene ponúknuť.

Každý z nás pozná profesionálnych poberačov grantov. Niekto ich volá deti kapitána Granta, niekto Grantomani. Štát má a musí podporovať umenie a kultúru, ale musí mať mechanizmy na detekciu priorít. Štát nemá vlastniť kiná, nemá organizovať festivaly, nemá platiť distribučné spoločnosti. Má robiť to, čo nevie robiť nikto iný, napríklad starať sa o archívy a školy. Budúcnosť filmového festivalového prostredia je v kooperácii medzi verejnými a privátnymi zdrojmi. Aby sme to ukončili filmovým obrazom, tak si predstavte scénu keď si mestské gangy rozdeľujú teritóriá. Ale nie so streľbou pred a po deale. Ale pokojne, rozumne zodpovedne. Zodpovedne k 96 % Slovákov ktorí bez umeleckého a festivalového filmu prežijú život a platia dane. Naštvú sa keď im niekto povie, že to na čo sa minuli, dokáže niekto iný robiť za vlastné a lepšie. A dovedie ich k zúrivosti keď im raz Nový Čas predstaví milionára, ktorý svoj osobný príjem famózne vygrantoval. Ak to Slovensko nevyrieši, ostáva kultúrnou guberniou.

Vnímate aj niečo pozitívne na tejto celej situácii?

Určite. Kríza provokuje riešenia. Ak by nebola Korona, nespustili by sme tak skoro Edisonline. A urobili poriadok v kanceláriách, bytoch a niekto aj vo vzťahoch.

Ktorý film ste videli ako posledný v kine s divákmi?

Víťaza Berlinale. Úžasný iránsky film There Is No Evil od Mohammad Rasoulofa. Uvidíte ho na Be2Can 2020.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.