Hra peňazí nemá objavné myšlienky a obrovské ambície. Je to hlavne Hollywood

Čo naposledy režírovala Jodie Foster? Kto si spomenie na malú drámu s Melom Gibsonom Bobor? Už od nej ubehlo päť rokov a na iné dva režijné počiny

pridal Michal Korec 5.6.2016 o 18:12

Hra peňazí nemá objavné myšlienky a obrovské ambície. Je to hlavne Hollywood


Čo naposledy režírovala Jodie Foster? Kto si spomenie na malú drámu s Melom Gibsonom Bobor? Už od nej ubehlo päť rokov a na iné dva režijné počiny Fosterky musíte zájsť hlboko do 90. rokov. Čím ju zlákala Hra peňazí, pri ktorej ukazuje solídny cit pre detail, umné napätie a výbornú prácu s hercami?

Lee Gates má reláciu Money Monster, kde päťkrát týždenné radí kam investovať, snaží sa robiť dravú šou, vďaka ktorej by mohli zbohatnúť aj záujemcovia, ešte nezbehli v ekonomickom dianí. Teraz sa však kvôli istej chybe podarilo jednej firme prísť o 800 miliónov za jediné popoludnie, čo naštvalo mnohých, lebo sám Lee tvrdil, že to je zlatý tip a treba kupovať akcie. Jeden prišiel o úspory a nabehol do štúdia s pištoľou, kde si to s Leem i šéfom firmy chce vydiskutovať a vytrieskať spravodlivosť. Veľkohubý Lee je rukojemník, situáciu z réžie čiastočne ovplyvňuje Patty a šéfko firmy lieta nevedno kde, čo začína vrhať silné podozrenie, že 800 miliónov sa asi nevytratilo iba kvôli systémovej chybe...

Ešte ste ani po troch videniach nepochopili naplno Stávku na neistotu a valí sa ďalší triler z prostredia Wall Streetu i veľkých prašúl. Hoci prvých 10 minút sa trkoce o nákupoch, cenách akcií a pozíciách, netreba sa báť ďalšieho náporu ekonomickej hantýrky či stratených čísel. Naopak, žáner  prešaltuje na filmovo a divácky prijateľnejšiu rukojemnícku drámu a mierne klaustrofobický triler v jednom štúdiu. Setup je jasný – George Clooney je na muške vyšinutého chlapíka, ktorý sa sem dostal neuveriteľne elegantne a Julia Roberts je režisérka, ktorá má Georga sčasti plné zuby, ale teraz mu treba pomôcť.

KINEMAVIDEO3795.

Táto trojica spolu s tuctom pracovníkov štábu dokáže rozohrať parádnu hru na hodinu a štvrť. Autori totiž nemali zbytočne veľké oči a nenaťahujú stopáž viac ako treba a navyše dokážu každú štvrťhodinu do filmu vložiť zaujímavý posun či nečakaný zvrat, aby vás i hrdinov držali v strehu. Sympatické posuny i mierne šokujúce momenty potešia, akoby bol scenár rozdelený na jasne epizódy, kedy máte spoznať postavu, jej situáciu, potom zmeniť pozornosť inam a pod. Približne v dvadsiatej minúte sa na plátne zmení niekoľko svetových lokalít, čo síce najprv značí, že tú drámu postupne sleduje celý svet a súčasne slúži ako zoznam stôp – dobre si zapamätajte miesta i postavy, lebo sa k nim určite vrátime.

To svedčí súčasne o dobrom strihu a faktu, že tu nie je ani jedna scéna navyše. Tesná dĺžka je devíza, ktorá sa nestratí a vy sa tým pádom nestíhate nudiť. Solídne tempo a dynamické prestrihy so svetom tam vonku navyše zaručujú, že nesledujete iba divadelnú hru v štúdiu, ale poctivý kinofilm. Témy tu znejú na všetky strany a samozrejme, tou najväčšou je hra mladíka so spúšťou detonátora v ľavej ruke a Georgea Clooneyho ako moderátora. Otázka je, kto, kedy a či vybuchne, ku ktorej sa pripojí klasika – môže niečo takto vyostrené skončiť vôbec dobre?

Pretože Hra peňazí je do istej miery aj reflexiou dnešnej doby. Odznejú tu výborné myšlienky o zisku a investíciách, čo nahráva pozícii filmu. Nechce iba bojovať proti kapitalizmu alebo vykričať, že Wall Street je zlý. Odohráva sa v roku 2016, kedy môže investovať každý, stačí si vyťukať pár príkazov na smartfóne. A možno až hrozivo pôsobí sledovanie drámy v TV štúdiu na celom svete – v baroch či štúdiách, všetci majú oči na stopkách živého prenosu či sprostredkovaného informovania iných médií. Ale keď celá dráma končí, vrátia sa k nedopitému drinku, partičke stolného futbalu a život ide ďalej.

Tri silné herecké výkony držia pozornosť divákov. George Clooney ide opäť veľké sólo, ale zdatne mu sekunduje Jack O’Connell (môžete ho poznať z drámy Nezlomný). No aj Julia Roberts má priestor na vyniknutie, hoci oveľa menší ako dvaja chlapíci.

Hra peňazí nemá objavné myšlienky a obrovské ambície. Ale je aktuálnou ukážkou finančného sveta, načrtne viaceré témy a v napätí vás drží až do konca. Ako konzervatívny investor volím sedmičku, no fanúšikovia Georgea či Julie resp. iní znalci môžu pripočítať ešte bod.

Hodnotenie Miša Korca: 7/10

Prečítajte si aj recenziu Barbory Bačíkovej TU.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.