FINÁLE

FINÁLE

6.0

Slovenských dokumentov nám v kinách akosi pribúda. Pred dvomi týždňami sa naháňali IMT Smile a Lúčnica, minulý týždeň vykukol Nespoznaný a teraz sa hlásia o slovo zlatí chlapci z Belehradu. Tri kúsky v priebehu novembra, keď slovenský divák nie je zvyknutý na túto formu filmov (svedčí o tom návštevnosť iných dvoch), sú zaujímavým úkazom. Finále má dobrú tému – prichádza v roku futbalových ME a 40-ročnom jubileu.

Palo Korec a Dušan Milko sa rozhodli pre interesantnú štruktúru a termín nasadenia filmu. Hoci mohli využiť momentum a skúsiť premiéru pred ME vo Francúzsku, kedy by zachytili rastúci ošiaľ zo slovenskej premiéry na šampionáte, napokon počkali na náš výsledok a skombinovali v dokumente rovno dve generácie futbalistov s výsledkami. Časové prelínanie starších bardov spomínajúcich na legendárne víťazstvo i počínanie dnešných hráčov je vhodne zvolené; vyhlo sa eventuálnemu monotónnemu zameraniu, kedy by sa iba striedali dobové zábery so súčasným pohľadom na futbalistov a ich dnešný život. Na papieri by táto idea určite obstála, ale vo finálnom strihu by zrejme nestačila na celú hodinku a pol.

Režiséri priamo nevytýkajú rozdiely obom generáciám, skôr sa sústredia na životný štýl, spomienky i dnešné nádeje. Hoci nejeden hráč rád spomína a je sám konfrontovaný, ako sa zmenil futbal, jeho vnímanie. Nazrieme do rôznych obývačok, sledujeme civilné životy, kontakt s rodinami či priateľmi. Prirodzene, väčšiu pozornosť venujú tvorcovia legendárnemu tímu a jednotlivým hráčom a napĺňajú základný prísľub: ukázať divákom ako žijú legendy dnes. V tomto smere celkom pomáha využitie dobových záberov finálového zápasu s Nemeckom, kde sa zásadný dotyk s loptou či priamo gól strieda s medailónikom či miniepizódou života futbalistu dnes.

Finále Finále

Niekto môže namietať, že plocha venovaná jednotlivým hráčom nie je zhodná, daktorí sú na plátne častejšie ako tí druhí, no nezabúdajte ani na spoločné scény. Skákanie zo zápasu do súčasnosti sprevádza neraz aj pekný efekt rozšírenia či zužovania obrazu, čo je jednoduchý, ale skutočne dobrý kinotrik pre plnšie vnímanie toho zápasu v minulosti (navyše s malým rozlíšením i starým komentárom) a dnešným svetom. Minipríbehy hráčov vypálili zaujímavo: niektorí sa angažujú stále vo futbale a lietajú po svete, iní skôr spomínajú a žijú z minulosti – a niektorí akoby na futbal zabudli, resp. nie sú s ním a legendárnou skvadrou takí spätí.

Pre lepšiu dramaturgiu volia autori vďačné témy – napríklad téma zberu autogramov má peknú filmársku líniu. Aj návšteva nemeckých hráčov pridáva dokumentu na celkovom vyznení, aby iba neadoroval našich hráčov, ale pozrel sa na finálový zápas z Belehradu aj inou optikou. Lietanie agentov po svete ukazuje, do akej miery sa zmenil futbalový biznis, spomienkové zápasy majú dobrý punc, hoci veľké výkony tam už netreba čakať.

Nastrihanie ME z Francúzska do tejto štruktúry sa napokon ukazuje byť akceptovateľné, oproti starším hráčom akcentuje skôr tímového ducha, rozhlasové reporty i cestu po štadiónoch. Hlavičková exhibícia v šatni je však krásnou ukážkou celistvosti tímu i nefalšovanej súťaživosti. Lepšie chcú vyznieť dve epizódy, čo sa sústredia na Mareka Hamšíka a jeho pobláznenie Neapolom i naháňanie kontraktu pre Martina Škrtela. Hamšíkova línia je vtipnejšia a ukazuje, kam sa dnešný futbalový svet dostal a jeho fanúšikovia spätí s mestom či klubom.

Finále Finále

Dve najväčšie obavy sa našťastie nenaplnili. 89 minút je vhodná dĺžka a hoci filmu trvá trošku sa rozbehnúť, potom sa už nuda nedostaví. A reminiscencia nie je príliš dramatická, nebrázdime sa veľkou dávkou pátosu, skôr naopak, oceňujem, ako sa niekedy dostaví pocit úspechu, nabehnú zimomriavky či uznanie za predvedený výkon. Režiséri netlačia príliš na pílu ani vtedy, keď sú bývalí hrdinovia dnes obyčajní ľudia žijúci medzi nami – akurát sa o futbal zaujímajú inak a naplno sa im zmiešal s ich DNA.

Prirodzene, na vychutnanie tohto dokumentu potrebujete byť aj futbaloví fanúšikovia, inak vám niektoré scény budú pripadať zbytočne dlhé a celý film pomerne monotónny. No ak chcete preniknúť do zákulisia, minulosti i prítomnosti a dozvedieť sa čosi navyše, zaberá to. Rozhodne prišiel lepší dokument ako som čakal.

Finále (SR, 2016, 89 min.)
Réžia: Palo Korec, Dušan Milko. Účinkujú: Ivo Viktor, Koloman Gögh, Jozef Čapkovič, Anton Ondruš, Ján Pivarník, Antonín Panenka, Jozef Móder, Karol Dobiáš, Zdeněk Nehoda, Ján Švehlík, Marián Masný, Marek Hamšík a Martin Škrtel

autor Michal Korec 25.11.2016
6.0
-