SNEHOVÁ KRÁĽOVNÁ 2

SNEHOVÁ KRÁĽOVNÁ 2

5.0

Pri Snehovej kráľovnej 2 si uvedomíte, že rok 2015 bol v slovenských kinách bohatý na animáky (a to nás ešte ďalšie dva čakajú). Kvalita i krajiny vzniku sú rozmanité, rovnako aj spracované témy. Jeden chce iba baviť, druhý poučovať, ambiciózne chuťovky ako Malý princ smerujú na dospelých. Kde je miesto pre Snehovú kráľovnú 2? Vhodný kúsok pre celú rodinu i pre neznalcov jednotky?

Novinka je skôr odbočka od tematickej Snehovej kráľovnej ako priame pokračovanie a sústredí sa na škriatka Orma. Stal sa totiž hrdinom všetkých škriatkov, ktorí získali nevídanú slobodu a teraz žijú úplne inak. Lenže Orma čakajú veľké dobrodružstvá, lebo sa na obzore objavili nové temné sily z ľadu a snehu – on im musí čeliť spolu s vernými priateľmi. Orm sa musí zhostiť rôznych úloh, prebádať nové kraje, navštíviť starých známych i nové destinácie – a najmä odolať všetkým nástrahám.

Už prvá Snehová kráľovná bola na pomery dnešných divákov nečakane poskladaná, ale jej výhodou bola vysoká kadencia lokalít, hrdinov a napriek epizódnemu rozprávaniu dokázala udržať aj detského diváka v strehu. Spojenie krátkej stopáže a bohatej nádielky miest i postáv je osvedčeným receptom, ktorý si prebrala aj dvojka a dodržuje zhodné funkčné prvky. Vzniká iba jeden problém, s ktorým som bojoval minule a rovnaký pocit sa rýchlo dostavil aj teraz: chýba riadna ústredná dejová línia a všetko dianie je príliš fragmentované. Toto zameranie je jasné i funkčné pre menších divákov, ktorí sa nebudú stačiť nudiť, ale dospelý divák bude mať čo robiť, aby udržal pozornosť. To je paradox premenlivého vnímania a hľadania istej hĺbky. Snehová kráľovná 2 chce tradične akcentovať hodnoty priateľstva či lásky a na daný priestor to stačí, ale viac bude zabávať ako mentorovať. Čo je na druhej strane dobre.

Snehová kráľovná 2 Snehová kráľovná 2

No keď už autori označili film ako dvojku, budete zásadne porovnávať s minulým dielom. Ako sú využité postavy, ktoré sa objavia znova, to isté platí aj pre miesta či dejové zvraty. Príbeh už neokúzli, pretože chýba element Gerdy, brata Kaya vs. Snehová kráľovná na opačnej strane. Orm bol poskok a zrazu sa stal hrdinom, no nie každé dieťa bude zmenu akceptovať. Nie je skrátka veľký sympaťák a niekomu bude pripadať až príliš otravný výzorom i replikami. Dievčatá budú preferovať zrejme iné postavy, chalani sa azda s ťuťmáčikom skôr skamarátia. Navyše nadväznosť na hlavný diel je slabá, pár postáv či miest nedokáže vyčarovať ten pocit pokračovania.

Navyše Snehová kráľovná 2 má aj problémy s tempom (čo je opäť kópia vlastnosti jednotky). Najprv sa rozbehne vo veľkom, potom opadne dynamika, v strede takmer zastane a druhá polovica naseká opäť zaujímavé scény. Súvisí to aj so striedaním lokalít i postáv, ale naráža aj na slabú výživnosť deja. Kto nepotrebuje sledovať tmel, ale zabaví sa pri postavičkách, akcii a to stačí. A možno filmu chýba aj ten klasický element, ktorý robí dobrý animák animákom a mal som s ním kedysi počiatočný problém aj pri Ľadovom kráľovstve. Potrebujeme poriadneho záporáka a nie iba slabšiu náhradu, ale reálne zlo, s ktorým chceme bojovať, držať palce našim hrdinom a dopracovať sa nakoniec.

Snehová kráľovná 2 Snehová kráľovná 2

Málo výživné pokračovanie síce do skromných 78 minút (ale táto dĺžka je veľké plus!) síce dostalo veľa elementov i pár myšlienok, ale pôvodne kúzlo sa vytratilo. Animácia ostala na rovnakej úrovni, čo je plus pre návštevu kina, lebo z tohtoročných animákov vychádza ako lepší kúsok, ktorý má pestrú paletu farieb, dobré modely i zaujímavé lokality. No táto séria má akosi problém osloviť náročného (aj detského) diváka v tom, že síce chce zabaviť, troška poučiť, ale občas tlačí príliš na pílu a tie elementy nie sú všeobecne zábavné, čím vznikajú pasáže 10-minútovej nudy, ktoré škodia. Verní fanúšikovia jednotky môžu pripočítať bod z milosti, inak je to dobrý priemer.

The Snow Queen 2 (Rusko, 2014, 78 minút)
Réžia: Aleksey Tsitsilin. Scenár: R. Nepomnyashchiy, Vladimir Nikolaev, Aleksey Tsitsilin, Aleksey Zamyslov. Hrajú v slovenskom znení: Táňa Pauhofová, Jana Valocká, Gabriela Dzuríková, Boris Farkaš, Peter Sklár...

autor Michal Korec 14.12.2015
5.0
-