PAPIEROVÉ MESTÁ

PAPIEROVÉ MESTÁ

9.0

Aby ste si vychutnali Papierové mestá, treba byť empatický. Vložit myseľ do tela 17-ročného chalana, ktorého čaká nezabudnuteľné leto a zmení sa mu celý život od základu: zmýšľanie, prístup, všetko. Chalana zamilovaného do susedky od detstva a tá zrazu prichádza zmiesť jeho živôtik ako uragán...

Quentin mal jasne nalinkovaný život: skončiť strednú, ísť na univerzitu, nájsť si džob, manželku, mať deti a byť v tridsiatke konečne šťastný. Zatiaľ je na strednej, s kamošmi sa chystajú na maturitný ples (Q by ho radšej vynechal) a užiť prázdniny. A potom je tu susedka Margo, s ktorou brázdil na bicykli susedné ulice. Po rokoch sa kontakt s ňou vytratil, lebo je najväčšia hviezda na škole. Jeden večer mu klope na oblok ako kedysi a lanári ho von na nezabudnuteľnú nočnú misiu plnú pomsty. Na druhý deň Margo zmizne nadobro. Q sa vydá po stopách, čo mu nechala, plne odhodlaný nájsť ju, aj keby bola v inom štáte Ameriky. A partia kamošov ide s ním...

Papierové mestá sú najväčším osviežením filmového leta. John Green napísal výbornú predlohu, Jake Schreier natočil nemenej znamenitý film. Je to úžasná kombinácia, hoci nemusí osloviť taký široký okruh divákov ako vlani Hviezdy. Je to ultimátny adolescentný film (tzv. coming-of-age subžáner) pre dnešnú generáciu. Tridsaťroční a starší diváci ho nemôžu vnímať iba s odstupom, preto tá nutnosť empatie. Čo ste robili a ako zmýšľali, keď ste mali 17? Čo by ste dali za zázrak, čo sa skutočne deje?

Štruktúra filmu rešpektuje delenie na tri časti, resp. ich rýchlo vycítite. Prvá tretina je venovaná intru a noci pomsty, kedy so zatajeným dychom jazdíme a nedokážeme veriť, čoho je Margo schopná, aký premyslený plán dáva dokopy a oduševnelo rozpráva o papierových mestách. Je to rýdzo dobrodružný tínendžérsky film, kde sa môžete tešiť na dobré pointy a nezabudnuteľné momenty.

Druhá časť sleduje Margo stratenú a do popredia sa dostane chlapčenská partia (ktorá bola najprv iba máličko načrtnutá a keď si myslíte, že chalanov znova neuvídite, dostanú priestor) i kamarátka Lacey. Odvíja sa detektívne pátranie s neskutočnými stopami, nadväznosťou a s gradáciou prvotriedneho trileru pachtíme po vysvetlení: kto je Margo, kde je, prečo odišla?

Papierové mestá Papierové mestá

Tretiu časť tvorí očakávaná road-movie ženúca sa do jedného z najlepších finále. Kvalitne opíše veľkú životnú cestu partie, ktorá na sklonku strednej drží pokope, skôr ako sa vrhne do vysokoškolského obdobia. Na ceste sa stanú viaceré nečakané momenty, začnú sa prejavovať charaktery a prvé akty dospievania naberajú reálne kontúry.

Papierové mestá sú pestrý žánrový i obsahový mix. Život mladých servíruje veľa tém na spracovanie. Patálie s babami: jeden je zamilovaný do zmiznutej, druhý sa bojí dáku osloviť, tretí je v začínajúcom vzťahu, ale možno ju vníma príliš otrocky? Téma chlapčenskej partie a jej súdržnosti. Otázky ďalšieho smerovania života, kde Quentin a Margo sú v neuveriteľnom protiklade od začiatku. Jeho plány a jej bezstarostnosť sú skvelou ukážkou pováh a nazerania na život. Na road-movie čakajú všetkých neľahké testy. Celý film navyše strieda zábavné momenty s ľahkým humorom s hlbokými pravdami.

Má vynikajúco napísané postavy, ktoré sú presne obsadené. Quentin je odhodlaný, dedikovaný, a bojí sa konať. Možno nechce opustiť zónu komfortu, možno na to nemá gény. Nat Wolff hrá presvedčivo, a veríte mu všetko, najmä detaily, mimiku a pohľady volí brilantne. Cara Delevigne púta pozornosť zjavom i prízvukom, a na plátne je dosť málo. Radar a Ben sú super obsadení a odlíšení vybranými hercami: Benovi nič nevychádza, Radar sa stále snaží. Čo je najlepšie, pri postavách Quentina a Lacey sa rozbijú bežné archetypy; Lacey ako krásna stredoškoláčka má veľký žánrový zlom a moment pravdy. Film netlačí na pílu, nechá doznieť otvorené otázky. O tom svedčí najmä finále, o ktorom je trestuhodne napísať viac ako iba to, že na pomery filmov borí tradície a je ukážkou vyústenia silného príbehu Johna Greena. Je vynikajúce!

Papierové mestá Papierové mestá

Navyše majú Papierové mestá stopercentnú atmosféru. Vybrané miesta (škola, predmestie, cesta), aj pocity (nádej, opustenie, radosť, napätie) sú sugestívne podávané; Jake Schreier si vypomáha kamerou (nájazd ma minivan je klasika), spomalenými zábermi a špičkovým soundtrackom, čo dokreslí všetko.

Zabudnite na Stephenie Meyer, Suzanne Collins, E.L. James. Najlepšie príbehy a skvelé látky môže dodať Hollywoodu práve John Green. Na vine sú hviezdy boli úžasný začiatok objavovania jeho štýlu, Papierové mestá majú šancu byť novodobou klasikou adolescentného filmu. Paradoxne môžu viac sadnúť chalanom ako babám, ktoré hltajú Greena od čias Hviezd. Oni najviac ocenia, aké je to byť opantaný na ceste s najlepšou partiou za babou svojich snov. #papertowns #bestsummermovie

Paper Towns (USA, 2015, 109 min.)
Réžia: Jake Schreier. Scenár: John Green, Michael H. Weber, Scott Neustadter. Hrajú: Cara Delevingne, Halston Sage, Nat Wolff

autor Michal Korec 16.7.2015