NA ŽIVOT A NA SMRŤ

NA ŽIVOT A NA SMRŤ

8.0

Od vynikajúceho eposu Čierny jastrab zostrelený ubehlo už dvanásť rokov a diváci stále čakajú, či sa v Hollywoode objaví ďalší tvorca, ktorý by dokázal nastoliť dusnú atmosféru bojiska a ťažkej misie. Peter Berg si natrénoval akčné remeslo i kus napätia v Kráľovstve i vo vlaňajšej hovadinke Bojová loď. No tento raz dostal výborný adaptovaný scenár nominovaný na cenu WGA a výsledok stojí za to.

Toto je príbeh podľa skutočnej udalosti a misie Red Wings, ktorá sa odohrala na konci júna 2005. Jej priebeh mal byť jednoduchý: vyložiť štvorčlennú jednotku v horách Afganistanu nad dedinkou, kde sa mal nachádzať člen Talibanu a priateľ blízky Usamovi bin Ládinovi. Kvarteto malo byť v spojení so základňou, kde boli pripravené helikoptéry Apache i Black Hawk a ďalšie jednotky k dispozícii. Ale po vysadení a absolvovaní prvej noci narazili na nečakaný problém: trojicu pastierov ovcí a dilemu čo s nimi. Zabiť, zviazať, nechať osudu? Pokračovať ďalej v misii podľa plánu alebo ju modifikovať. Ich rozhodnutie však vyústilo v ostrý boj proti afganskej presile na vlastnú päsť.

Prvé minúty a rozprávanie na pozadí úvodných titulkov vás chce dostať do nálady a slúži ako skvelý tréning jednotiek SEALS. Budú vám vtĺkané do hláv formulky o sile a odvahe, absolvujete top vycvik a potom ľahšie pochopíte, ako sa americkí vojaci chcú dostať za hranicu toho nemožného. Nie je to iba patetický úvod o chrabrosti, ale príprava na to, čo príde počas misie Red Wings. Niekoľkonásobný štart strieda nálady, ale stále platí, že vás chce pripraviť na osud svojich hrdinov. Vybraným divákom môže prvá polhodinka (dianie na základni, brífing) pripadať trošku zdĺhavé, ale presne takto vojaci fungujú: niekoľko týždňov sa pripravujú na to, čo môže zlyhať či posunúť vpred operáciu za pár dní.

Na život a na smrť Na život a na smrť

Keď dosadnú na mieste pristátia páry nôh určených vojakov, začne iný film. Každá minúta je napínavá a verne rekonštruovaná. Prvé problémy sú priam triviálne (hľadať dobré miesta na rozhľad, udržiavať spojenie), potom príde morálna dilema čo s tromi pastiermi. Sú to civilisti alebo vojaci v prestrojení? Keď začne jednotka upaľovať do bezpečia alebo sa strhne prvá výmena guliek, Berg nás má v zovretí. Nacvičené formácie, dostatočný arzenál prehluší presila a na plátne sa odohráva realistický boj v lese, kde je často väčším nepriateľom neznámy terén ako po zuby ozbrojený nepriateľ (a budete prekvapení, čo Afganci dokážu vytasiť). Druhá tretina filmu je jednou z najlepších ukážok vojenskej misie, i keď je odlišná od Čierneho jastraba alebo vlaňajšej exekúcie Usamu v 30 minút po polnoci. A je nakrútená tak intenzívne, že som sa pri nej zľakol či strhol viackrát ako pri poslednej časti Paranormal Activity.

Peter Berg má síce rád odlišnú rýchlosť filmu (našťastie nezrýchľuje, iba občas rád spomalí na 15 snímok za sekundu i menej), ale využíva ju na zaujímavé detaily a vďaka triezvemu počtu sa efekt nezunuje. Výborná kamera a non-stop akcia sú v druhej tretine tým najlepším, čo môžete v kine zažiť. Zranenina a utŕžené guľky na seba nenechajú dlho čakať – niektoré členovia prekonajú, iné môžu byť fatálne. Budú tu padlí hrdinovia (čo je zrejmé z anglického názvu či druhej scény filmu) a každá strata je snímaná bolestne a s citom. Posledná tretina trochu spomalí akciu a vrhne niekoľko nových motívov (zámerne ich neprezradím) a môže vrhnúť film do iného svetla, no boj o jediného člena nepoľavuje.

Na život a na smrť Na život a na smrť

Herecké výkony žmýka Berg zo všetkých, i nečakaných zúčastnených. Mark Wahlberg je najsilnejším esom, a nesnaží sa vyčnievať. Prekvapením je Taylor Kitsch, ktorý po prepadákoch John Carter a Bojová loď konečne našiel ideálnu rolu. Zaujímavý je aj Emile Hirsch ako spojovateľ a Ben Foster ako skúsený Ax. Vhodne je využitý aj soundtrack striedajúci melódie kapely Explosions in the Sky (podobne ako v inom Bergovom filme Friday Night Lights) a orchestrálku Steva Jablonskeho.

Nominácia na adaptovaný scenár na WGA (Writers Guild Award) je na mieste; hoci to vyzerá na prvý pohľad štandardne hollywoodsky, misia vrhne hrdinov do nepríjemnej šlamastiky, aká sa odohrala na konci júna 2005. Sedia hrdinské hlášky, skormútené momenty a najmä máme možnosť vidieť nie ďalší heroický film, ale nepodarenú misiu, ktorá zlyhala na jednom strete s civilistami. Ako môže banálny fakt (i súhra udalostí) vyústiť do intenzívneho boja o prežitie. Peter Berg nakrútil veľmi dobrú akčnú vojenskú drámu, aká tu nebola od Čierneho jastraba a napravil si reputáciu po hroznej Bojovej lodi.

Lone Survivor (USA, 2013, 121 min.)
Réžia: Peter Berg. Scenár: Peter Berg, Marcus Luttrell, Patrick Robinson. Hrajú: Mark Wahlberg, Taylor Kitsch, Emile Hirsch

autor Michal Korec 13.1.2014