VIDITEĽNÝ SVET

VIDITEĽNÝ SVET

7.0

Text bol pôvodne publikovaný v časopise KINEČKO

Viditeľný svet

Nikdy neviete, kto sa vám hrabe v koši. Nikdy neviete, kto vás potajme spoza hustej záclony sleduje z náprotivného okna. A možno nikto. A možno je to narušený Ivan Trojan z filmu Viditeľný svet.

Slovenský režisér Peter Krištúfek v roku 2000 absolvoval bratislavskú VŠMU. Odvtedy nakrútil vyše 20 autorských TV dokumentov. Momentky, jeho prvý celovečerný dokumentárny film rozpráva o poprednom slovenskom hudobníkovi a bigbítovom bohémovi, Dežovi U. Takmer tridsať slávnych i menej známych ľudí skladá kúsky mozaiky Dežovho života. Debut Krištúfkovej hranej tvorby prišiel o tri roky neskôr, a volá sa Viditeľný svet. Tento tvorca sa však nevenuje len audiovizuálnemu umeniu. Deväť rokov pred vyštudovaním filmárskej školy pôsobil v rôznych rozhlasových reláciách. Okrem toho je trojnásobným víťazom literárnej súťaže Poviedka, a od roku 2002 vydal sedem kníh. V súčasnosti pracuje na ďalších dvoch.

Základ psychologickej drámy Viditeľný svet tvorí jeden manželský pár a dvaja susedia – neprizvaní hostia. Mária a Peter žijú svoj sen – konečne sa presťahovali do nového bytu, majú dve krásne zdravé deti a zdá sa, že im nič viac k šťastiu nechýba. Tak ich aspoň vníma osamelý štyridsiatnik Oliver, ktorý žije vo svojich stereotypných chodníčkoch. Je zamestnaný ako letový dispečer a svoju pozornosť rád venuje susedom. Nie však tak, ako by ste si to na prvý pohľad predstavili – pri káve alebo pohári dobrého vína v družnej debate o niečom aktuálnom alebo podnetnom. Oliver je totiž voyeur. Denne sleduje šťastnú mladú štvorčlennú rodinku. Je okúzlený, ba priam až opitý ich idylickými večerami na balkóne či spálňovými milostnými avantúrami. A tak rozohráva hru. Tento (ne)štandardný vzťahový trojuholník dopĺňa Oliverova všetečná susedka z ôsmeho poschodia.

Viditeľný svet Viditeľný svet

Snímka mala svetovú premiéru na tohtoročnom MFF Karlove Vary, kde bola uvedená v sekcii Na Východ od Západu. Koprodukčne sa o vznik tohto filmu zaslúžila Slovenská televízia a finančne ju podporilo aj Ministerstvo kultúry SR a Audiovizuálny fond. Viditeľný svet je Krištúfkov autorský debut – sám si napísal námet i scenár a je aj autorom hudby. Kamery sa ujal skúsený slovenský kameraman Martin Štrba (Záhrada, Krajinka, Pokoj v duši) a o strihovú montáž sa postaral Maroš Šlapeta, ktorý spolupracoval s dokumentaristom Jarom Vojtekom (My zdes, Hranica) a v súčasnosti sa tiež venuje pedagogickej činnosti na VŠMU.

Postavu Olivera stvárnil jeden z najvychytenejších českých hercov súčasnosti – Ivan Trojan. Trojan už má za sebou niekoľko podobne náročnejších hereckých skúseností. Medzi ne patrí napríklad film českého režiséra Jiřího Vejdělka – Václav, kde Trojan stvárnil problematického štyridsiatnika. Mentálne „inakšieho“ si zahral aj vo filme Samotári, kde bravúrne zvládol dvojitý život verného manžela a láskou posadnutého zúfalca. O hereckých kvalitách Trojana svedčí aj jeho zbierka štyroch Českých levov (Musím tě svést, Smradi, Jedna ruka netleská, Václav) a tri nepremenené nominácie. Navyše tohto nadaného herca poznajú už aj v „Oscarovej porote“. Vo filme Želary jeho brata Ondřeja sa predstavil ako primár oddelenia a milenec hlavnej protagonistky Elišky.

Viditeľný svet Viditeľný svet

Vo Viditeľnom svete Trojanovi sekundovali talentovaní slovenskí herci – Martin Mňahončák (Peter), Kristína Turjanová (Mária), Dagmar Bruckmeyerová (Veronika), Jana Hlaváčová (Oliverova matka). Napriek tomu, že herci boli typovo dobre vybraní, ich kumšt spočiatku snímky nebol veľmi presvedčivý. Súvisí to s nedostatočnými motívmi jednotlivých postáv a neprirodzenými dialógmi. Prvé stretnutia medzi Veronikou a Oliverom pôsobia nedôveryhodne a silene. Strnulý dialóg navodzuje pocit neautentickosti a vykonštruovanosti. Napriek tomu, že sú to skúsení profesionáli, aj ich herecké podanie je očividne strojené.

Druhá polovica sa javí hodnovernejšie. Motívy postáv sú logickejšie a mimovoľné. Tvorcovia majú tendenciu rozprávať obrazom. Oliverova čudácka a samotárska povaha je vystihnutá prostredníctvom stretnutí s matkou a kolegami. Psychologická rovina príbehu je zvýraznená vedľajšou líniou z Oliverovej minulosti. Vzťahy, motívy, dialógy i herecké prejavy fungujú o úroveň lepšie a prirodzenejšie. Snímka nepatrí medzi tie, ktoré by ste opakovane túžili vidieť, ale aj napriek tomu má tento Krištúfkov počin určité kvality, ktorými mnohé iné slovenské filmy nedisponujú.

Viditeľný svet (SR, 2011, 104 min.)
Námet, scenár, hudba, réžia: Peter Krištúfek; Kamera: Martin Štrba; Zvuk: Radim Hladík; Strih: Maroš Šlapeta; Hrajú: Ivan Trojan, Jana Hlaváčová, Kristína Turjanová, Martin Mňahončák, Dagmar Bruckmeyerová, Ivan Palúch

autor Pavla Rachelová 11.11.2011
7.0
-