NEBOJTE SA TMY

NEBOJTE SA TMY

3.0

Do domu so strašidelnou minulosťou zavíta rekonštrukčný milenecký tandem Alex (Guy Pearce) a Kim (Katie Holmes). Alex si do honosného sídla sťahuje aj svoju dcérku Sally (Bailee Madison). Zatiaľ čo dospelí vyberajú vhodné materiály a ich odtiene pre očarujúci výsledný efekt zreštaurovanej budovy, malú Sally prenasledujú podivné hlasy a odporné hryzavé tvory z pivnice, ktoré sa boja svetla.

Americkému hororu Nebojte sa tmy (Don't Be Afraid of the Dark) „vykúzlili“ scenár Guillermo del Toro a Matthew Robbins (režisérsko-scenáristická spolupráca napr. pri Mimic, 1997). Del Torova produkcia posledných rokov priniesla Sirotinec (2007), Faunov labyrint (2006) či Splice (2009). Z magického neznáma v posledne menovanom prešiel k tvrdému neónovému sci-fi s vysokošpecializovaným vedeckým týmom Adrien Brody & Sarah Polley. Režisér Nebojte sa tmy Troy Nixey vplával do sveta celovečerákov s nemenej zvučnou hereckou posilou Pearce & Holmes.

Začiatok filmu načrtáva, s čím malo kedysi obyvateľstvo domu do činenia, nasleduje známy skok do súčasnosti s nič netušiacimi novými rezidentmi. Prepracovaná dobová architektúra poskytuje domu skryté útroby, kde sídli zlo v podobe malých ohyzdných kreatúr, ktoré sa živia detskými zubami a kosťami. Tak, a to je koniec strašidelnosti celého príbehu. Alex (mimochodom, veľká hanba hercovi ako Pearce) a Kim reštaurujú o dušu, popri tom sa v dome spokojne udomácňujú. Malá Sally bojuje polaroidovým bleskom s temnými silami z tmavých kútov domu.

Nebojte sa tmy Nebojte sa tmy

Diváka v kine nič neprekvapuje, všetko tajomné je vyzradené na začiatku, nasleduje dlhé vyčkávanie, ako budú predmetné potvory vyzerať, ako sa budú pohybovať a čo všetko sú schopné podriapať. Zatiaľ sa Guy Pearce presúša po dome ako profesne úspešná figúrka bez štipky empatie voči dcére. Katie Holmes tým pádom nutne musí doplniť chýbajúcu vzťahovú väzbu k vystrašenému dievčatku, aby sme sa vôbec pohli v „pátraní“ po zdroji Sallynho strachu.

Celé hororové strašenie spočíva v zopár násilných buchnutiach, výkrikoch s nepríjemnou zvukovou kulisou. Divákom patrične trhne, no modlí sa, aby sa podobný efekt už neopakoval. Príbeh bolestne nenapreduje. To, že spolu so Sally objavíme nejaký ten netušený priestor a s Kim to trošku doplníme odhalením škaredých kresieb a nevyhnutným knižničným dokladovaním, je zúfalo málo na rozohranie akejkoľvek znesiteľnej hororovej akcie. Nevraviac o tom, že šablónovité rozloženie postáv a nezáživnosť samotného domu jednoducho nemajú šancu upútať priemerného dospeláka, bažiaceho po kvalitnejšom  hororovom skúmaní tajomného domu.

Nebojte sa tmy Nebojte sa tmy

Troy Nixey sa ako režisér uviedol skutočne podpriemerne, jeho film nezachráni ani vcelku vydarená hudba Marca Beltramiho. Nebojte sa tmy je hlúpy neemotívny kalkul na poli hororových počinov so zubatými postavičkami, ktoré sú vrcholne nezaujímavé, ba zbytočne znetvorené a zlomyseľne zákerné na to, aby bol film určený napríklad detskému príjemcovi.

Don’t Be Afraid of the Dark (USA / Austrália / Mexiko, 2010, 99 min.)
Réžia: Troy Nixey. Scenár: Guillermo del Toro, Matthew Robbins. Kamera: Oliver Stapleton. Strih: Jill Bilcock. Hudba: Marco Beltrami, Buck Sanders. Hrajú: Katie Holmes, Guy Pearce, Bailee Madison

autor Zuzana Ondrišová 1.11.2011