ZASTANEŠ A NEPREŽIJEŠ

ZASTANEŠ A NEPREŽIJEŠ

6.0

Dá sa nakrútiť čistokrvný akčný film, ktorý nebude brať ohľad na postavy, vysvetlenia alebo dialógy a bude pozostávať iba z akčných scén? Našiel by si takýto film svojich fanúšikov, bol by úspešný? A bol by to vôbec ešte film? O motivácii podobný film nakrútiť sa dá polemizovať, faktom ale ostáva, že režiséri a scenáristi v dvoch osobách, Mark Neveldine a Brian Taylor, sa o práve taký film pokúsili a Zastaneš a neprežiješ sa práve dostáva aj do našich kín ...

Premisa tejto akčnej jazdy je jednoduchá a priamočiara – Chev Chelios (Jason Statham) sa prebudí omámený vo vlastnom byte a nelichotivo označené DVD mu kruto vysvetlí, že bol práve otrávený „šanghajským kokteilom“ a bude do hodiny mŕtvy. Chelios je totiž nájomným vrahom a tohto osudu sa mu dostalo vďaka jeho poslednej fuške, kde zabil niekoho koho asi nemal. Čoskoro vysvitne, že jediný spôsob, ako spomaliť postup jedu v jeho systéme, je neustále si držať vysokú hladinu adrenalínu v krvi a tak sa Chelios vydáva na svoju poslednú misiu – pomstiť sa tým, ktorí ho zavraždili.

Zastaneš a neprežiješ Zastaneš a neprežiješ Zastaneš a neprežiješ

Zastaneš a neprežiješ sa naozaj na nič nehrá a podobne ako hlavný hrdina, aj divák vhupne rýchlo do deja ... pardon, sledu akčných scén, v ktorých sa Chelios snaží pomocou adrenalínu prežiť, pretože nazvať dejom to, čo sa odohráva na plátne, je urážkou filmu ako takého. Divák sleduje len videoklipovú a veľmi drsne a naturálne nakrútenú sekvenciu násilia a zločinu, pospájanú akoby náhodou. Napriek tomu sa filmu nedá ubrať istá snaha o inovatívnosť a najneskôr po 30-tich minútach si človek uvedomí, že udržať nasadené tempo počas celej snímky nebude ľahké a začne byť zvedavý, či sa to režisérskemu páru podarí.

Akčné scény, popretkávané vtipnými hláškami a slapstickovými vložkami, vťahujú do deja a teda spĺňajú svoj účel, ale napriek použitiu rýchlych strihov, ručnej kamery a zaujímavých perspektív, však nič skutočne inovatívne neprinášajú. Ich estetika je mizivá, rytmicky sú zvládnuté iba niektoré časti a celkovo réžii chýba niečo, čo by ju odlíšilo od priemeru. Navyše sa nasadené tempo filmu darí držať asi iba do dvoch tretín – od uvedenia Cheliosovej priateľky (Amy Smart) na plátno film postupne stráca na obrátkach a teda aj zo svojho šarmu. Herecké výkony sa obmedzili na akčné minimum, keď Jason Statham behá, skáče a strieľa kde, kade a koho môže a pritom kypí jemu vlastnou charizmou. Amy Smart ako jeho priateľka je vo filme len na okrasu a zvyšní herci sú zredukovaní na nevýznamných štatistov.

Prečo teda dostáva Zastaneš a neprežiješ tak „vysoké“ hodnotenie? Napriek všetkým kinematografickým nedostatkom, je tento film jedna dokonalá akčná jazda. Adrenalín, ktorý Chelios tak veľmi potrebuje, sa prelieva priamo na diváka a nedáva mu vydýchnuť. Je preto priam udivujúce, koľko „normálnych“, expozičných scén sa popri všetkej akcii a slabom príbehu do krátkej minutáže dostalo. Pred nudou tieto scény zachraňuje hlavne nasadenie hlavnej postavy, ktorá pri skoro každom rozhovore alebo pre dej dôležitom vysvetlení, beží, šoféruje alebo bojuje, proste odlakáva pozornosť. Výsledkom je pocit neustáleho pohybu a diania, trvajúci od prvej do poslednej minúty filmu, sprostredkujúc nevšedný zážitok.

Aby nedošlo k nedorozumeniu: Zastaneš a neprežiješ je čistým béčkom, filmom, ktorému by bolo asi lepšie na policiach DVD požičovní, ako na plátnach kín. Avšak vo svojom žánri sa jedná o nanajvýš podarený kúsok, prinášajúci nielen non-stop akciu, ale hlavne zaujímavý zážitok z netradičného pojatia média. Otázne je, či by sa aj v pohodlí obývačky podarilo adrenalínu preskočiť z filmu na diváka, rovnako dobre, ako v kine. Preto Zastaneš a neprežiješ odporúčam fanúšikom bezhlavej akcie a predpisujem im jeho zhliadnutie v kine. Pre všetkých ostatných to môže byť zaujímavý tip na akčný večer strávený doma za lacnejší peniaz.

Crank (USA, 2006, 87 min.)
Réžia: Mark Neveldine a Brian Taylor. Scenár: Mark Neveldine a Brian Taylor. Kamera: Adam Biddle. Hudba: Paul Haslinger. Hrajú: Jason Statham, Amy Smart, Efren Ramirez, Jose Pablo Cantillo, Dwight Yoakam, Carlos Sanz, Reno Wilson

autor Marek Vojtko 4.12.2006
6.0
5.5