KAMEŇÁK 3

KAMEŇÁK 3

2.0

Svoje viny treba odčiniť. Aj takto som si odargumentoval môj príchod do kinosály. Moje zbytočné (najmä gramatické) prešľapy v recenziách budú vykúpené touto návštevou. V poslednej chvíli (keď mi uvádzač trhal lístok) mi prebleslo hlavou: a čím sa previnili tí všetci, čo na to idú dobrovoľne?

Veľmi rýchlo opustím filozofické vody viny a trestu a vrátim sa k "filmu".  Česká kinematografia tej slovenskej výrazne odbehla. Aspoň tak ako futbal. To je každému jasné. Každému je asi tiež jasné, že keď sa robí, robia sa aj chyby. A že nie každý film musí byť ako Mistři, Pelíšky, Pupendo, Príbehy obyčajného šialenstva, Samotári, Báječná léta,… (to len námatkou). No, ale že musí byť aj film ako Kameňák 3

Nemôžem si odpustiť základnú parabolu: Trikrát opakovaný vtip nie je vtip. Kameňácka séria sa presne v týchto intenciách rúti dole a presviedča nás, že dno vkusu je riadne hlboko. Každý diel je horší ako ten predošlý a jediné čo ma (kto vie prečo) upokojuje je, že teoreticky už nejde urobiť horší film a (asi aj) preto Kameňák 4 nebude. To je žiaľ jediná pozitívna správa o tomto filme, ktorú vám viem ponúknuť.

Kameňák 3 Kameňák 3 Kameňák 3

Priznám sa, starostlivo som si naštudoval problematiku a pozrel som si recenzie na K1 a K2 a najmä (!!!) diskusné príspevky k nim. V tejto súvislosti som si spomenul na búrlivú debatu v českých novinárskych vodách o (ne)zmysluplnosti kritiky na takýto film. Pamätám si, že sme vtedy s Petrom viedli vášnivú debatu, v ktorej som obhajoval pozíciu, že aj Kameňák 3 si zaslúži recenziu. Je pravda, že na väčšinu mojich argumentov si teraz akosi nemôžem spomenúť :)

Ospravedlňujem sa za túto obchádzku, teraz už priamo k veci:

V Kameňákove nie je (takmer) nič nové. Rozhodne nie v spálni Pepy (Vydra) a Vilmy (Paulová). Zato v susedstve sa to hýbe. Nasťahovaná rodina Rómov (Troška ich označuje ako "cikánov") je "pochopiteľne" podozrivá a tak do povinnej výbavy každého slušného rasistu musí pribudnúť kurz sebaobrany. To však nikto netuší, že skupinka behavých nôh sa nakoniec bude veľmi hodiť vo finálnej konfrontácii medzi dobrom a zlom (medzi Kohnom a jeho svokrou).

Ak ste z týchto riadkov vytušili čosi ako náznak príbehu, tak treba pripustiť, že tam naozaj je. A je to jedno malinkaté plus vyčnievajúce nad K1 a K2. Troška pri svojej snahe dostať ďalšie státisíce Čechov do kina však samozrejme vsadil na úplne iné veci ako je príbeh. Tými koňmi je "ľudový rasizmus" (ak niečo také existuje), sex (našťastie nie s Paulovou) a pochopiteľne "vtipy". Všetko je to orámované absolútnym nezáujmom o prácu s kamerou, a hosťovaním "hviezd". Najnovším prírastkom je opäť-češka Dolly Buster. Zatiaľ čo Peter Jackson urobil naraz trilógiu, Troška trikrát po sebe urobil ten istý film a to vždy s menšou snahou o vkus.

Kameňák 3 Kameňák 3 Kameňák 3

Existencia protozábavy, ktorú podporujú rôzne relácie v rôznych televíziách (nebudem robiť reklamu) má svoju pochopiteľnú podporu. Napriek tomu a bez toho, aby som sa pasoval za niečo čo nie som, musím povedať, že chvíľami mi rozum stojí nad tým, čo je niekto ochotný navariť a čo je niekto iný ochotný spapať…

Pokiaľ vznikne k tomu príšernému nevkusu nejaká diskusia, bude pravdepodobne na pomerne ošúchanú tému osobného vkusu a mojej osobnej neschopnosti pochopiť vtip. Predsa len by som rád vyzval aj tých druhých k trochu inej diskusii. Vráťme na stôl otázku, ktorú mi položil Peter pred cca polrokom. Čo si myslíte vy, milí čítači kinemy: Má zmysel robiť recenzie na filmy ako Kameňák 3? Prečo?

Som skutočne zvedavý a teším sa. Bude to asi to najlepšie, čo mi tento film ponúkol.

Kameňák 3 (ČR, 2005, 101 min.)
Réžia: Zdeněk Troška. Scenár: Zdeněk Troška, Evžen Gogela, Marek Kališ. Kamera: David Plohyar. Hudba: Miloš Krkoška. Hrajú: Václav Vydra, Jana Paulová, Marek Vašut, Josef Laufer, Lubomír Lipský, Jan Skopeček, Hana Čížková

autor Vladimír Kurek 2.6.2005
2.0
4.2