|
BOŽÍ ÚLET |
BOŽÍ ÚLET |
Boží úlet je zvláštny film. Požičiava si klišé z moralistických komédií z 80. rokov, snaží sa oldschoolové motívy o bohatstve napasovať do 21. storočia a dokazuje, že Keanu Reeves podobne ako v časoch Neuveriteľných dobrodružstiev Billa a Teda je v komediálnej polohe naďalej rovnakým hereckým polenom.
Mesto anjelov, boháčov a chudákov
Aziz Ansari je v hollywoodskych vodách známy najmä ako herec a komik, no po novom na režisérskej stoličke debutoval snímkou Boží úlet, ktorý láka na Keanu Reevesa s anjelskými krídlami. Ansari v autorskom duchu si okrem réžie vzal doslova pod krídla aj scenár a zahral si v jednej z hlavných úloh.
Ansari si tak „strihol“ večného smoliara v Meste anjelov Arja. Ten má takpovediac „v každom hrnci varechu“, aby ako tak zarobil na prežitie. Popritom spáva vo vlastnom aute, prediera sa preľudneným Los Angeles ako foodkuriér, vypomáha zbohatlíkom upratať garáž a občas brigáduje aj ako ten divný týpek „ktorý za vás stojí v rade na drahé hipsterské žemle“.
Arj je tak archetypom losangelského človeka milión, ktorý popri piatich prácach a štyroch brigádach sníva, že raz prerazí ako strihač dokumentárnych filmov. Do cesty sa mu tak pripletú klasické komediálne ingrediencie ako večná smola či pravá láska. Arj narazí pri svojich brigádnických eskapádach na korporátneho žraloka a investora Jeffa zahraného Sethom Rogenom, ktorý akoby si len odskočil zo seriálového hitu The Studio.
Arj sa stane Jeffovým asistentom, čo v praxi znamená bookovanie choreografa diskotancov, bazénové servírovanie guacamole s drinkom či permanentná snaha zniesť šéfovi modré z neba. Po malom Arjovom prešľape Jeff asistenta odpálkuje vyhadzovom a hlavného hrdinu opäť čakajú ťažké časy.
Už podľa reklamných plagátov a bannerov je ale zrejmé, že ťahákom Ansariho režijného debutu je okrídlený Reeves. Ten totiž Arja v úlohe treťotriedneho anjela Gabriela pozoruje takpovediac z anjelskej perspektívy. Gabriel s vizážou vyhoreného Johna Wicka má síce na starosti v Los Angeles konkrétny džob, no jeho ambície robiť vyššie dobro ho donútia vykročiť z komfortnej zóny božieho stvorenia a zasiahne do Arjovho života.
Motivovaný nadpozemským dobráctvom tak Gabriel nadprirodzene zasiahne do Arjovho smutného stereotypu prežitia a doslova tak prehodí jeho život s Jeffovým. Nanešťastie, sa zdá, že Gabriel je ešte väčší moták ako Arj, no oproti neškodnému losangelskému poslíčkovi má v rukách doslova božiu moc.
Medzi zemou, nebom, žánrom a gýčom
Ansari tak upiekol nie úplne generickú kino podivnosť, akú v aktuálnej ponuke celovečerných komédií tak často nevidíme. Na prvý pohľad sa zdá, že ide o klasickú crazy satiru Rogenovského strihu (seriál The Studio, Interview, Apokalypsa v Hollywoode), a Ansari naozaj kráča v šľapajách Rogenovho odkazu. Režisér sa ale rozhodol námetovo načrieť do zlatej éry osemdesiatkových komédií a uletenú mravoučnosť starých klasík zlepil so sociálnymi referenciami na moderné Los Angeles.
Situačnú Ansariho a Rogenovu komiku tak zalial do železobetónu vežiakov Los Angeles, ktoré sa pasuje s chudobou a niektoré lokácie Mesta Anjelov pripomínajú postapokalyptickú skládku. Ansari tak v duchu klasík Billa Murraya Na Hromnice o deň viac a Strašidelné Vianoce kombinuje sociálnu kritiku a dobový zeitgeist so švihnutou komikou a nadprirodzenom. Ansari sa tak ale zároveň starosvetskú šablonu zlatých klasík snaží oživiť záškodníckym prístupom v štýle, podkopať klišé vzorce a prevrátiť naruby staré známe postupy.
Výrazným mínusom je, ale že Ansari síce nabral odvahu ísť čiastočne proti prúdu, no jeho režisérska asertivita s pribúdanou stopážou aj tak pochovajú skostnatelé postupy, ktorým sa so šviháckym úsmevom dovtedy vyškieral.
Polopate povedané, Boží úlet skonzumuje klišé a gýč, z ktorého si film robil väčšinu času srandu. Druhej polovice filmu tak už dochádza drive a počiatočný nápad koroduje a finále už tak smrdí očividným „lazy screenwritingom“. Teda ulepeným a lenivým scenárom.
Ansari namixoval svieži mix. Komiky, satiry a zdvihnutého prostredníku voči pomerom v meste pozlátka a sociálnych Mariánskych priekop medzi hyperbohatou a megachudbnou vrstvou obyvateľstva. Zároveň na druhej strane debut pôsobí akosi nedopečené s umelo vykonštruovanou finálnou bodkou.
Boží úlet láka na „psie oči“ Keanu Reevesa a jeho nadpozemskú charizmu zmäteného dospeláka s mentalitou dieťaťa, na skeče z komediálneho katalógu Setha Rogena a jemnú dekonštrukciu žánru. Napriek tomu, že film sľubuje akýsi presah k sociálnemu komentáru, na ten sa postupne vykašľe, pretože sa mu nehodí do žánrového krámu a, bohužiaľ, sa utopí v prílivovej vlne romantického a predvídateľného gýču.
Good Fortune (USA, 2025, 97 min.)
Réžia: Aziz Ansari. Scenár: Aziz Ansari. Hrajú: Keanu Reeves, Blanca Araceli, Aziz Ansari, Joe Mande, Aditya Geddada, Alexander Jo, Kristen Henley, Seth Rogen, Keke Palmer, Shoukath Ansari ...