KONEČNE PREČ OD MINULOSTI (KINEČKO)

KONEČNE PREČ OD MINULOSTI (KINEČKO)

článok



Jasmila Žbanić sa do povedomia festivalového (u nás i klubového) publika dostala po Zlatom medveďovi za svoj mierne manipulatívny debut Grbavica. Pre chorvátskeho spisovateľa a scenáristu Juricu Pavičića sa Grbavica stala emblematickým filmom, na príklade ktorého sa rozhodol ilustrovať proces odbalkanizovania bosniackej kinematografie po roku 2000 a po nastúpení na politický trend európskych integrácií. A hoci je tento trend zreteľný vo všetkých „ex-ju“ kinematografiách, Pavičić sa vlastne v prípade Žbanićovej ukázal skôr ako prorok než ako dobrý analyzátor. Grbavica totiž balkanistická je, nasledujúci Žbanićovej film už tak rezolútne nie.

 Filmom Na ceste sa pritom Žbanićová svojmu debutu nevzďaľuje. Aj tentoraz ide o príklad tzv. “ženského filmu”, aj tentoraz je film plný odkazov na potlačené traumy minulej vojny. Na debut skryto odkazuje aj Žbanićovej obhajoba jedného zo základných práv ženy – rozhodnúť sa, kedy a s kým mať či nemať dieťa. Tu sa však podobnosť (aj vďaka generačnému určeniu protagonistov) končí.

Grbavica bola životným príbehom pomerne ubitej Esmy a jej dcéry, ktorú porodila ako plod hromadného znásilňovania v srbskom koncentračnom tábore. Na ceste je príbehom o inej sarajevskej moslimke – mladej Lune, ktorá síce po dieťati túži, no v závere filmu sa ho napokon vzdá.

Konečne preč od minulosti (Kinečko) Konečne preč od minulosti (Kinečko)

Luna je urbánne dievča, ktoré odmieta myslieť na minulosť aj na dôvody, ktoré k nej viedli. Pracuje ako letuška v bosniackej leteckej spoločnosti, kde je jej partner Amar zamestnaný ako letový dispečer. Priestory letiska či lietadla, ktorými nás Žbanićová uvádza do filmu, sú výstižnými symbolmi hodnôt, ktorými sa Lunin život riadi. Ako typické nemiesta, priestory Augéovskej nadmodernity, odkazujú na globalizovaný svet, ktorý je rovnako kozmopolitný ako aj utopický, a v ktorom sa komunikácia neodohráva medzi ľuďmi ako bytosťami, ale skôr medzi ľuďmi a nadnárodnými spoločnosťami, či medzi ľuďmi a ich technologickými obrazmi. Na toto druhé upozorňuje Lunina posadnutosť mobilným telefónom a jeho možnosťami zaznamenávať a reprodukovať obrazy (seba samej, svojho tela, ale i svojho partnera).

Letiská a lietadlá však naznačujú aj čosi iné, tradičnejšie a pozitívnejšie: túžbu po lietaní i po spojení so “svetom”. Sarajevské letisko je symptomatický priestor, naznačujúci nastolenie spojenia tohto kedysi bohom zabudnutého kúta, ešte aj v Grbavici (tak ako v novinárskych správach z čias prvej svetovej vojny), ponurého, zablateného a ošumelého – s kozmopolitnými hodnotami i s nadizajnovaným leskom „globalizovaného” sveta.

Žbanićovej film však nepatrí celkom k trendu urbánnych filmov, ktoré sa čoraz viac množia v kinematografiách bývalej Juhoslávie. Nie je odpútaný od bremena Balkánu, naopak, práve toto bremeno spúšťa v narácii sériu malých zlomov, ktoré našu hrdinku majú konečne priviesť k poznaniu samej seba. Zaujímavý je spôsob, akým sa tieto zlomy objavujú. Kým úvod Grbavice nás okamžite zašíva do exotistického módu vnímania (záber na ľudový vzor na koberci sprevádzaný „orientálnou“ sevdalinkou v zvukovej stope, či séria balkánskych mačistických klišé), Na ceste je až po koniec svojej prvej tretiny tichou prehliadkou nadmoderných priestorov, obrazov sprostredkovaných malou kamerkou na mobilnom telefóne a v neposlednom rade aj perfektne nastajlovaných „indie“ outfitov urbánnej hrdinky Luny. Život medzi letiskami, hotelovými izbami a mobilným telefónom sa dostane do krízy vo chvíli, keď Amar kvôli svojmu alkoholizmu dostane výpoveď a následne sa zapletie so skupinkou radikálnych vehabských moslimov, ktorých samozvaným duchovným vodcom nie je nikto iný ako jeho spolubojovník z čias minulej vojny.

Konečne preč od minulosti (Kinečko) Konečne preč od minulosti (Kinečko)

Obaja protagonisti príbehu sú tak vlastne násilne vrhnutí naspäť k vlastným traumám, ktoré sa pokúsili potlačiť, a až vtedy sa ukazuje, do akej miery je ich postoj k minulosti odlišný. Pred záverom Luna navštevuje miesto symbolizujúce jej bytostnú stratu: rodný dom, ktorý kedysi musela opustiť. Bezslovná a intímna konfrontácia je tu priamym opakom posolstva Grbavice, ktorá naopak „propagovala“ potrebu posadiť sa na akýsi psychoanalytický diván a nahlas vysloviť pravdu, vrátiť sa k minulosti slovne a podeliť sa o ňu s druhým(i). Tichá rozlúčka s domovom je však aj opakom Amarovho hľadania útočiska v patriarchálne pochopenej a v kolektíve praktizovanej viery.

Oproti Grbavici Žbanićová pokročila ďalej aj vo figuratívnej nasýtenosti filmu. Naznačuje zároveň odklon od balkánskej sentimentality (viď príklad titulnej Grbavice, odkazujúcej na sarajevské sídlisko, ktoré sa svojho času stalo neslávne známym termínom z vojnového spravodajstva, ale naznačuje aj, že by mohlo ísť o zhrbenú ženu, bezmocne sklonenú pod tiažou života). Tentoraz si namiesto názvu vyberá frázu, ktorej zmysel je oveľa afirmatívnejší. Môže to byť dieťa „na ceste”, osobná „cesta“ dozrievania i „cesta” prerodu, ktorým ešte stále prechádza prudko sa (znovu) modernizujúca krajina. A mohla by to byť aj cesta duchovná, ktorou sa rozhodol uberať sa Amar. Túto cestu však Žbanićová odmieta obhajovať. Zostáva vytrvalo na strane hrdinky a náhle objavovanie moslimskej duchovnosti chápe ako spiatočníctvo, s ktorým by sa žiadna progresívna európska kinematografia nemala identifikovať. Tým sa Na ceste stáva signálom, ktorým chce Žbanićová trocha aj napraviť manipulatívny balkanizmus svojho debutu.

 

Text bol publikovaný v časopise KINEČKO


autor Jana Dudková 1.4.2011
  • Na ceste (30.03.2011 20:50:56)
  • Na ceste s režisérom Hilmarom Oddssonom, tvorcom filmu Na ceste s mamou (05.04.2024 16:49:30)
  • Dojemné iránske roadmovie Na ceste je krehké až udiera do srdca (09.05.2022 21:14:31)
  • Festival talianskeho filmu je plný filmových príbehov na ceste za vlastnou identitou (18.11.2021 11:37:04)
  • Na ceste je druhá séria seriálového netflix hitu Tiger King (28.09.2021 18:18:42)
  • Na ceste je ďalšia adaptácia novely Stephena Kinga (02.05.2020 21:33:20)
  • Oficiálna pieseň z Temnej veže je tu: Je prvý trailer na ceste? (17.02.2017 13:32:59)
  • Rodinka úžasných 2 už na ceste (13.05.2015 20:10:13)
  • Na ceste je nové sci-fi od Alexa Garlanda (11.05.2015 19:23:21)
  • Nový Flash Gordon je na ceste (20.04.2015 16:58:39)
  • Na ceste sú noví animovaní Flintstonovci (11.05.2014 18:36:31)
  • Meno:
    ODOSLAŤ
    :)

    Žáner: Dráma
    Minutáż˝: 100 min
    Krajina: Bosna a Herc Rak SRN Chorvát
    Rok výroby: 2009

    Premiéra: 20.2. 2010
    Premiéra SK: 24.3. 2011
    0 z 10
    0 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    18.4 |
    hodnotenie 7/10
    18.4 |
    hodnotenie 8/10
    18.4 |
    hodnotenie 3/10
    25.4 |
    2.5 |
    2.5 |
    9.5 |
    hodnotenie 8/10
    16.5 |
    NAJČÍTANEŠIE
    |SMRŠŤ
    1
    hodnotenie 5/10
    |KOLAPS
    0
    hodnotenie 8/10
    |GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
    1
    hodnotenie 5/10
    |ZÓNA ZÁUJMU
    0
    hodnotenie 8/10
    |OPIČÍ ČLOVEK
    0
    hodnotenie 7/10
    |SAMOTA
    0
    hodnotenie 7/10
    |VYSVETLENIE NA VŠETKO
    1
    hodnotenie 7/10
    |KUNG FU PANDA 4
    1
    hodnotenie 6/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 6379
    02 |
    návšt. 3868
    03 |
    návšt. 3865
    04 |
    návšt. 3518
    05 |
    návšt. 2098
    06 |
    návšt. 1798
    07 |
    návšt. 2057
    08 |
    návšt. 1557
    09 |
    návšt. 764
    10 |
    návšt. 551
    REBRÍČEK US
    01 |
    $80,0 mil.
    02 |
    $16,0 mil.
    03 |
    $11,0 mil.
    04 |
    $10,0 mil.
    05 |
    $3,3 mil.
    06 |
    $2,4 mil.
    07 |
    $2,2 mil.
    08 |
    $1,9 mil.
    09 |
    $1,5 mil.
    10 |
    $1,4 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.