CINEMA VS. PREMIERE

CINEMA VS. PREMIERE

článok



Nikto si ani nepredstavoval, že by obálky januárového čísla mohli patriť niekomu inému ako Pánovi prsteňov – Návratu kráľa. Popisky nešetria pochvalami: „Závěrečný díl trilogie překoná vše, co jsme dosud viděli.“ (Premiere), „Třetí díl je nejlepší!“ (Cinema).

V minuloročnej februárovej Premiere padla veta o tom, že vydavateľ plánuje k Návratu kráľa - 27 rôznych bálok. Bolo jasné, že ide o vtip, ale bol som zvedavý, kam to až dotiahnu. Nakoniec má Premiere veľkú obálku s civilnou fotkou štyroch hobitov a tri malé obálky: Frodo, Aragorn a Arwen. Veľmi oceňujem, že sa na malých obálkach neobjavil žiadny iný popisok k inému filmu ako Návrat kráľa. Obálka Cinemy patrí Aragornovi (rovnako ako jedna malá Premiere). Zdá sa mi absolútne nevkusné umiestnenie červeného krúžku s textom: „Zahrajte si v novém filmu Jana Svěráka!“ do hornej polovice časopisu. Nesprávne sa mi zdá aj zvolený font a veľkosť písma v porovnaní s minuloročnou Cinemou. 

Cinema vs. Premiere Cinema vs. Premiere

Návrat kráľa vs. Návrat kráľa

Na rozhovor s Orlandom Bloomom v Cineme narazíte hneď na desiatej strane. Bloom sa nachádza aj v megarozhovore s názvom Poslední bitva. Okrem neho sa o darčekoch z natáčania rozhovorí aj Sean Astin, Billy Boyd, Ian McKellen, Dominic Monagham, Viggo Mortensen, Elijah Wood a Peter Jackson. Oproti titulnej strane má recenzia na Návrat kráľa nádhernú grafiku a vzhľad. A záverom tu je portrét nositeľa prsteňa Elijaha Wooda, kde Leoš Flodr opisuje to, ako sa z rodáka z Iowy stala hviezda svetového formátu. Podľa titulnej strany by som však očakával portrét Vigga Mortensena. Premiere prináša nádherný článok od Pavla Němce: „7 důvodů, proč musíte vidět Návrat krále“. Nemyslím si, že existuje niekto, kto by nevidel Spoločenstvo a Dve veže a túžil ísť na Návrat kráľa, ale pokiaľ takýto človek existuje, tak by ho Němec presvedčil, že na Návrat musí ísť. Rozhovor s Petrom Jacksonom doplňuje megarozhovor v Cineme. Ani Premiere sa v recenzii nevyhla najvyššiemu hodnoteniu, čo z Návratu kráľa robí nesmrteľný film. Všetko tomu nasvedčuje.

Antonio vs. Banderas

Do českých kín až teraz prichádza Banderas ako Desperado vo filme Vtedy v Mexiku. V oboch časopisoch sa nachádzajú (podľa môjho názoru) dve rôzne verzie rovnakého rozhovoru. Pod každým je podpísaný iný človek. Ak to nie sú dve rôzne verzie, tak pred Banderasom dávam klobúk dole, že vládze opakovať novinárom tie isté veci stále dookola.

Pojekt 100 vs. Projekt 100

Cinema si Projekt 100 vybrala ako tému mesiaca a na šiestich stranách v krátkosti opisuje filmy, ktoré sa oplatí vidieť nie len jeden krát. Premiere stačili dve strany a výsledok je rovnaký.

Cinema vs. Premiere Cinema vs. Premiere Cinema vs. Premiere

Jane Campionová vs. Klub odložených žien

Smrtiaca vášeň (český distribučný názov Piková trojka, originálny In the Cut) je zatiaľ posledným filmom, pod ktorým je na režisérskom poste podpísaná žena. Cinema prináša jej portrét a Premiere sa hlbšie ponára do problematiky prečo sa ženy tak sporadicky objavujú na režisérskych stoličkách.

Poslednou veľkou januárovou premiérou je Neznesiteľná krutosť od bratov Coenovcov. Tu si to časopisy krásne naplánovali. Cinema prináša rozhovor s Ethanom a Joelom + minirozhovor s George Clooneym a Premiere vydarený rozhovor s hlavnými predstaviteľmi Catherine Zeta-Jones a George Clooney.

Nový český film si našiel miesto v oboch časopisoch. V Cineme je nádherná reportáž “herca“ Ondřeje Vosmíka – Choking Hazard, “točí se...“ aj Non Plus Ultra (minirozhovor David Novotný a Matěj Hádek) a Bolero (minirozhovor Jan Potměšil). Nech má Cinema tri články o plánovaných filmoch, Premiere stačí jeden (zato poriadny) o piatom pokračovaní Básnikov s názvom Jak básníci (ne)stárnou.

Cinema vs. Premiere

Najväčší rozdiel (okrem ceny) medzi týmito dvoma časopismi, je v spôsobe písania článkov. Za všetko snáď povie veta redaktorky Cinemy Aleny Prokopovej v recenzii na Vtedy v Mexiku: „Kdysi dávno v Mexiku je totiž masivním náhrobkem talentovaného filmaře, který si Rodriguez vlastnoručně vysochal z rychle tvrdnoucího betonu a plastových odřezků vlastní meteorické aury.“ Podobnú vetu by ste v Premiere len ťažko hľadali. Tá je zameraná na jednoduché a stručné zdelenia. Za všetko hovorí Ortel alebo Doporučujeme pod každou recenziou. Druhým rozdielom je český film. Cinema je veľký európsky mesačník zameraný hlavne na český film, čo nie je vôbec na škodu. V tomto smere má Premiere čo doháňať. Ale už v januárovom čísle je cítiť zlepšenie. Nielen Básnikmi, ale aj článkom “Konec filmu v Čechách“ v rubrike Akce. Na portrét českých hercov je tu Cinema. Portrét Heleny Růžičkovej sa nečakane stal poctou legendy českého filmu. Cinema má napred aj vďaka veľmi kvalitnému seriálu “Režiséři pod vlivem...“. Tentokrát o svojej ceste hovorí Alice Nellis. A je to zaujímavé čítanie. Cinema prešla zmenami v oblasti soundtrackov, kníh a počítačových hier. Už sa nerozdeľuje na viac častí, ale všetky tieto veci spadajú po “shopping, malé radosti velkého fanouška“ (nemalo by tam potom patriť aj video a DVD?). Zmizol maliar filmovej hudby („skladatelů není neomezené množství“), a Filmograf, ktorý, priznajme si, bol v dobe internetu celkom zbytočný. Články, ktoré si našli svojich priaznivcom ako Legenda (Bob Hope) a Kult (Generál Patton) sú istoty, pre ktoré si Cinemu ľudia kupujú.

Cinema vs. Premiere Cinema vs. Premiere Cinema vs. Premiere

Najväčšou záhadou pre mňa zostáva absencia cinemáckeho odnotenia roku 2003. Pochybujem, že sa na to “zabudlo“ a Cinema to vo februárovom čísle určite napraví, ale už to bude “s krížom po funuse“. Premiere to vzala vážne a Jan Rudovský zhodnotil rok 2003 ako sa patrí.

Cinema si zaisťovala prvenstvo aj vďaka tomu, že mala svoju webovskú stránku. Ale aj tomu už je koniec. Aj keď www.premiere.cz nefunguje dlhšie ako mesiac, už z prvého pohľadu je jasné, že čo nevidieť prekoná v návštevnosti aj https://cinema.burda.cz. Tak ako je Premiere časopis, ktorý miluje film, je www.premiere.cz web, ktorý miluje film. A je to vidieť.

Cenu časopisov som si schválne nechal na záver. Popri všetkom tom zdražovaní okolo nás ma dosť zaskočila skutočnosť, že česká Cinema stojí zrazu 149 Sk. Som filmový fanúšik a nikdy by som si Cinemu neprestal kupovať, ale na chvíľu ma to zarazilo. 149 korún sa mi zdá veľa. Hlavne v konkurencii s veľkou Premierou, ktorej cena je stále 115 Sk a malá za naozaj smiešnych 39 korún. To už potom znalcom nemeckého jazyka doporučujem nemeckú Cinemu, ktorá vo vybraných obchodoch stojí 190 Sk. Januárový materiál o Pánovi prsteňov je obsiahly a fotografie neopísateľné.

Celkom nečakane bez akéhokoľvek varovania vopred, vyšla veľká Premiere s DVD. Dokonca som videl dva tituly (Memento, Takmer dokonalý zločin) v prílohe za nezmenenú cenu. Myslím si, že práve preto bola hneď vypredaná a dnes ju už asi nezoženiete.

Záverom ešte ospravedlnenie pre všetkých, ktorí by si želali, aby tento článok vychádzal skôr ako až v polovici mesiaca. Za výbornú ponuku som si Premiere predplatil, ale do dnešného dňa mi ju ešte nedoručili. Tak sa musíte uspokojiť s obrázkami z malej Premiere. Verte, že ma to štve viac, ako vás.

Dočítania o mesiac.

 


autor Matej Oravec 16.1.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.