PSIE DNI

PSIE DNI

4.0

Psie sni vo mne po projekcii na MFF Bratislava 2001, zanechali zvláštne, pomerne ťažko opísateľné pocity. Film sa stretol s rozporuplnými reakciami publika, ktoré rýchlo rozdelil na dva tábory. Dokonca z počiatku neuspel ani u domácej kritiky, ktorá ale svoj názor nenápadne zmenila, keď Psie dni získali Veľkú cenu poroty na 58. ročníku filmového festivalu v Benátkach. Až o skoro dva roky neskôr sa môže touto šokujúco - autentickou sondou do života (ne)obyčajných ľudí, nechať znechutiť, alebo naopak očariť aj slovenský klubový divák.

Psie dni Psie dni Psie dni

Neznesiteľné teplo je kulisou na zobrazenie ľudského pokolenia vo veľmi vyhranených a intímnych okamihoch. Divák sa stáva tichým svedkom mozaiky postáv viedenskej periférie počas horúčav kulminujúceho leta (tzv. psích dní). Vzduch doslova stojí, teplomerom nestačí ortuť a agresia čaká na svoje obrete. Územie nikoho, vymedzené diaľnicou, hypermarketami a unifikovanou rádovou výstavbou rodinných domov s presne okosenými trávnikmi, obývajú rezignovaní, osamelí, depresiou preplnení, mrazivo reálni ľudia. Ich prázdnotu a všednosť zobrazuje šesť príbehov, ktorých hlavnou platformou je strata citu a beznádej pri hľadaní čistej ľudskej lásky.

Na poli hraného filmu debutujúceho rakúskeho dokumentaristu Ulricha Seidla, ktorého filmy vyvolávajú vzrušujúce diskusie o metóde stvárnenia a zachytenia autentickosti, dokonale charakterizuje výrok: "Kam až môžem dráždiť onen bod, ktorý určuje moment, kedy sa divákovi chce utiecť z kinosály, ale napriek tomu to nespraví?". Seidl dráždi síce dokonale, ale za cenu dejovej nápaditosti a celkovej filmovosti diela. Psie dni pripomínajú skôr štylizovaný a v určitých momentoch umelo šokujúci dokument (prvoplánovo odkrývajúci tabu á la Ken Park), ako celovečerný film. Autorov dokumentárny prístup má svoju poetiku, ale pribúdajúcimi minútami stráca na sile. Začína sa schématicky opakovať a vďaka dvojhodinovej minutáži aj nudiť. Autenticita Seidlovej výpovede recyklovaním už vyčerpaných obrazov (stopárka Anna), zabúda na tempo a gradáciu.

Psie dni Psie dni Psie dni

Seidl okrem osobitej filmovej reči a formy vsadil hlavne na herecké výkony a dialógy postáv, vo veľkej väčšine stvárnených rakúskymi nehercami. Je preto škoda, že sa žiaden z vyslovene nesympatických hrdinov nevyvíja a charakterovo tak stagnuje na určenej typológii. Únava ale úspešne sála z plátna a dokumentárna kamera Wolfganga Thalera je ich akýmsi bez-emočným statickým pozorovateľom, a miestami dogmaticky nervóznym prenasledovateľom.

Psie dni sú skutočne ponurou snímkou zachytávajúcou bezútešnú, dokonale známu estetiku všednosti. Seidl provokuje a dráždi zmienený bod, ktorý rozhodne o tom, či z kina utečiete alebo nie. Či to stojí za pokus, závisí od každého z vás.

Hundstage (Rakúsko/Nemecko, 2001, 121 min.)
Réžia: Ulrich Seidl. Scenár: Ulrich Seidl, Veronika Franz. Kamera: Wolfgang Thaler. Hudba: piesne Monja, Tango Chopin (Markus Davy), Into It (Sonic Fusion). Hrajú: Maria Hofstatter, Christine Jirku, Victor Hennemann, Georg Fridrich, Alfred Mrva, Erich Finsches, Gerti Lehner, Franziska Weiss, Rene Wanko, Claudia Martini, Victor Rathbone.

autor Peter Konečný 24.9.2003
4.0
5.0