BRUCE VŠEMOHÚCI

BRUCE VŠEMOHÚCI

6.0

Na premiéru ďalšej exhibicionistickej orgie Jima Carreyho prišlo neskutočne veľa divákov. Raz darmo, šikovný trailer má vždy nejaký dopad. Nekonalo sa však žiadne veľké sklamanie - Carreyho komediantská iskra ešte zďaleka nevyhasla...

Bruce Nolan prežíva stagnujúci život v prispatom meste s okukanou frajerkou pri bezperspektívnej práci. Vyrába pre miestnu televíznu stanicu "odľahčené" reportáže, v ktorých sám seba zosmiešňuje, a sen o teplom kresle hlásateľa večerných správ sa mu každým dňom vzďaľuje. Svoje frustrácie si vybíja na všetkých ľuďoch, zvieratách i veciach v okolí a ako správny kresťansky vychovaný Američan obviňuje zo svojich nezdarov Božiu Prozreteľnosť. Po jednom obzvlášť blbom dni to ale s nadávaním preženie a priláka tak Jeho pozornosť. Pán tvorstva dá Bruceovi ponuku, ktorá sa neodmieta: "Ak to vieš lepšie, skús za Mňa chvíľu riadiť svet ty..."

Bruce všemohúci Bruce všemohúci Bruce všemohúci

Carreyho komédie sa vyskytujú v rôznych úrovniach - od kalného a bahnitého dna filmového nevkusu (Ace Ventura, Blbý a blbší) až po relatívne priezračné vody inteligenčne ambicióznej zábavy (Klamár, klamár alebo Truman Show). Bruce všemohúci má od samého dna riadne ďaleko, no za najlepšími kúskami trochu pokrivkáva. Z neotrepaného, sviežeho námetu sa do scenára dostalo dosť pekných nápadov, miestami však trpí prílišným snažením. Bruceovu povahu, ktorá sa dá popísať pár slovami ("dobroprajný zbabelý egoista"), spoznávame v neskutočnom (a nepotrebnom) detaile, čím sa úvod filmu stáva zdĺhavým. Obviňovanie Boha je tiež spracované nadmerne, čo vedie k dreveným, neprirodzeným dialógom. Záver filmu je dosť antiklimaktický a nevyhne sa presladnutým poučným momentom.

Jadro filmu je však zdravé a oplýva množstvom dobrých a dobre spracovaných gagov. Je trochu škoda, že propagačné ukážky vyplytvali dosť "munície," a tak viacerým inak výborným miestam chýba moment prekvapenia (ak ste náhodou trailer na Brucea všemohúceho nevideli, máte šťastie). Samozrejme, veľmi záleží na tom, či vám komický prejav Jima Carreyho "sekne" alebo nie. Je taký ako vždy. Paradoxne najdlhší záchvat smiechu však v hľadisku nevyprovokoval Carrey, ale Steven Carell v úlohe Bruceovho konkurenta Evana, v masívnej breptovej scéne (zdá sa, že našinec sa naozaj rád zabaví na cudzej agónii :-).

Apropos, herci. Okrem Carreyho je neprehliadnuteľnou osobnosťou na plátne Jennifer Annistonová v úlohe Bruceovej priateľky Grace. Mnohým fanúšikom (a azda aj fanúšičkám) Annistonovej sa bude zdať neuveriteľné, že by mohol nejaký chlap nad takou babenkou ohrnúť nos, ale treba povedať, že svoju "sivú myšku" zahrala s nádherným nadhľadom a rozhodne sa jej dá uveriť, aspoň v rámci možností scenára. Morgan Freeman v úlohe Boha takisto nezaprie svoj talent a charizmu - jeho prirodzená ľudskosť abstraktnej postave len prospieva. Vo vedľajšej úlohe sa zjaví aj Catherine Bell, známa zo seriálu JAG, a veľmi milé cameo si odspieva sám veľký Tony Bennett.

Z technickej stránky je film zvládnutý na jednotku, aj keď nejde o nič výnimočné. Príjemnú kameru a nevtieravé špeciálne efekty dopĺňa šikovný soundtrack so správne ironickým výberom hudby (aj v traileri si isto všimnete Snap a "I've Got The Power!"). Nechýbajú ani klasické breptíky pri záverečných titulkoch (no, ale povedzme si, kde sa to hrabe na Jackieho Chana...)

Mám pocit, že kto má rád Jima Carreyho, pôjde na tento film tak či tak, a kto ho neznáša, nebude sa obťažovať. Ak ale váhate, môžem vás mierne povzbudiť - Bruce všemohúci rozhodne patrí medzi to lepšie, čo Carrey kedy vytvoril.

Bruce Almighty (USA, 2003, 101 min.)
Réžia: Tom Shadyac. Scenár: Steve Koren, Mark O'Keefe, Steve Oedekerk. Kamera: Dean Semler. Hudba: John Debney. Hrajú: Jim Carrey, Morgan Freeman, Jennifer Aniston, Philip Baker Hall, Catherine Bell, Lisa Ann Walter, Steve Carell, Nora Dunn, Edward Jemison, Paul Satterfield, Mark Kiely, Sally Kirkland, Tony Bennett.

autor Ján Hušták 5.9.2003
6.0
8.3