TERMINÁTOR 3: VZBURA STROJOV

TERMINÁTOR 3: VZBURA STROJOV

4.0

Nepatrím medzi fanatických uctievačov Terminátora - akčného, scifi kultu o vojne strojov a ľudí, ale jednoznačne uznávam kvality prvej a hlavne druhej časti epického príbehu vizionára Jamesa Camerona. Keď pred skoro dvadsiatimi rokmi dostal nápad na natočenie filmu o fatálnej chybe ľudstva ku ktorej sa každým dňom úspešne blíži, určite netušil, čo sa z nízkorozpočtového filmu v hlavnej úlohe s neznámym rakúskym kulturistom nakoniec vytvorí. Zázračné vyplávanie z pochmúrnych béčkových vôd vďaka atmosférovej podmanivosti a nadčasových výpovedí, zapríčinilo režisérovi "céčkového" hororu Piraňa 2, nečakaný obdiv a úspech. Necítil ale potrebu za každú cenu zarobiť na námete rýchlym vytvorením pokračovania. Miesto toho sa pustil do réžie a písania scenárov podobne úspešných Votrelcov a vôbec jedného z najlepších sci-fi príbehov s názvom Priepasť. Sedem rokov si nechal v hlave uležať príbeh pokračovania Terminátora a až v roku 1991 natočil druhý diel, ktorý znamenal pre žáner akčného filmu asi rovnako veľa, ako bratia Lumierovci pre kinematografiu. Naplno prejavil svoje schopnosti stavby príbehu, vytvárania priamo krájateľného napätia a charakterovo prepracovaných postáv. Terminátorom 2 povedal všetko, čo povedať chcel a príbeh uzavrel. Hollywood sa ale nerád vzdáva dobrých námetov a rozhodol sa terminátorskú ságu prebrať za každú cenu k životu. Cameron nemá záujem? Nevadí! Linda Hamilton odmietla pre nízku kvalitu scenára natáčanie? Nevadí! Remeselne zdatných režisérov a herečiek je viac než dosť. Finančnú motiváciu nezastaví nič.

Terminátor 3: Vzbura strojov Terminátor 3: Vzbura strojov Terminátor 3: Vzbura strojov

Dejová schéma tretieho Terminátora je vo svojich základoch prakticky totožná s fabulou druhého dielu. Hlavný hrdina príbehu John Connor (Nick Stahl) je o desať rokov starší a po všetkom čo zažil (roboty sa už raz snažili o to, aby sa vôbec nenarodil a o pár rokov neskôr ho ako tínedžera, chceli poslať na onen svet znova) sa ani nedá diviť, že žije samotárskym životom, ďaleko od civilizácie. Nepoužíva kreditnú kartu, mobilný telefón, nemá zamestnanie, priateľov - všade totiž hrozí, že by ho mohli vystopovať plechoví zabijaci Skynetu. Napriek tomu, ale "scenáristickému" osudu neunikne a hneď po náhodnom zoznámení s mladou veterinárkou Kate Brewsterovou (Claire Danes), si s ním chce potykať aj sympatická Terminatrix (ten Matrix musí byť všade), ktorá bola vyslaná z budúcnosti, aby konečne dokončila to, čo menej výkonný model T-1000 začal. Invenčnosť scenáristov ale nemá medze, a do príbehu sa okrem zlého terminátora vracia aj terminátor dobrý v podaní upgradovaného T-800 (Arnold Schwarzenegger). K tomu všetkému sa práve v tento deň plánuje spustenie celosvetovej ochrannej siete SkyNet. Myslím, že je vám asi jasné, čo vás bude nasledujúcich niečo vyše 100 minút čakať. Pýtate sa prečo sa to všetko vlastne deje, prečo sa znova vrátili T-plecháči? Vraj súdny deň, ktorý sa Connorovi pred desiatimi rokmi podarilo odvrátiť je v skutočnosti neodvrátiteľný, a bol tak vlastne len oddialený. Zaujímavé, že?

Premiéry Terminátora 3 som sa začal obávať už od prvého zhliadnutia mimoriadne zlého traileru, ktorý nás mal za úlohu "navnadzovať" niekoľko mesiacov dopredu. Všetky známe indície smerovali celý blockbusterový projekt pýšiaci sa najväčším schváleným rozpočtom (170 mil. dolárov), do spodných regálov videopožičovní. Podradný zostrih ukážok, okrem Arnolda neznáme herecké obsadenie, neskúsený režisér... Veľké obavy sa našťastie nenaplnili do každého detailu, ale výsledný filmový prefabrikát nesiaha svojim predchodcom ani po kolená.

Pôvodným režisérom tretieho Terminátora mal byť Ang Lee (Tiger a Drak), ktorý ale dal prednosť filmovej adaptácii komiksu Hulk a ponuky sa vzdal. Žreb tak padol na nie veľmi skúseného Jonathana Mostowa, tvorcu aj u nás známej akčnej ponorkovej drámy U-571. Jednoduchý, priamočiari, nezmyslami preplnený scenár dvojice autorov Johna D. Brancata a Michaela Ferrisa, tak začal naberať skutočné remeselné kontúry. Mostow vedel a určite aj vie, že nie je žiadny Cameron a aj keby bol, natočiť dobrý žánrový film podľa schváleného scenáru, by sa mu asi rovnako nepodarilo. U Mostowa jednoznačne absentuje nápaditosť, snaha o obohatenie akčného filmu niečím zaujímavým, zapamätateľným, cit pre akciu a budovanie atmosféry. Dokáže držať rytmus a rýchlu gradáciu deja, ale to ma nezbavilo pocitu, že sledujem odfláknutý, presne nalinkovaný a vo svojej podstate veľmi prázdny film, na ktorý si o pár dní ani nespomeniem. Snaha o komickú parodizáciu Terminátora 2, je len dôsledkom Mostowho zmierenia sa so skutočnosťou, že film to bude blbý, ale aspoň občas pomrkám na diváka (nasadenie elvisovských okuliarov, Povedz to mojej ruke a pod...). Pripúšťam, že ani jeden z použitých "vtipov" nebol suterénneho charakteru, ale smiať sa budete asi len veľmi málo.

Osobitou parketou sú efekty a niekoľko akčných scén, ktoré bohužiaľ tvoria celý film a nebyť ich, nebolo by už vôbec na čo pozerať. Pri tak veľkom rozpočte sa dalo očakávať, že borci z ILM prinesú niečo nové. Nielen že nič nové nepriniesli, ale mal som pocit, ako keby spravili krok vzad. Nepochopiteľné sú pre mňa aj hrozne zle zvládnuté kľúčovania pozadia (prakticky všetky scény v autách), čo beriem v dnešnej dobe ako výsmech platiaceho diváka, ktorý za svoje peniaze očakáva určitú kvalitu. Vďaka výbornej a presnej kamere Dona Burgesa (Spiderman, Kontakt) sa Mostowovi podarilo celkom slušne natočiť najdrahšiu pasáž z filmu - naháňačku, kde T-X nasadne do toho najväčšieho a najmenej vhodného auta (a to je vraj inteligentnejšia ako starý model T-850) a nezmyslene zničí polovicu mesta. Za zmienku ešte stojí forma boja terminátorov na pánskom záchode medzi pisoármi. Celkovo ale netuším, kam sa podelo uvádzaných 170 miliónov dolárov.

Hlavné postavy stvárnili nevýrazný Nick Stahl (V spálni), ktorý sa svojou charizmou nedokázal ani len priblížiť k rebelstvu a prirodzenosti Edwarda Furlonga a nepresvedčivá Claire Danes (Rómeo a Júlia, U-Turn) ako Kate Brewster. Herectvo 56 ročného Arnolda Schwarzeneggera, je stále rovnako zlé, a bohužiaľ sa nám ešte na robota trošku moc rozkecal, čo sa mu celé zúfalo nedarilo uhrať. Ikonou a jedným zo zapamätateľných fragmentov tejto hlúpej popcornovej "zábavy" je tvár a postava aktívnej modelky Kristanny Lokenovej. Jej kreácia sa samozrejme nedá porovnať s úžasnou démonickosťou T-1000 Roberta Patricka, napriek tomu som jej ako jedinej z celého filmu veril, že to skutočne myslí vážne.

Priznám sa, že som pomerne dosť prekvapený z množstva kladných recenzií, ktoré si Terminátor 3 vyslúžil. Ak aj pripustím fakt, že snímka sa na nič nehrala a prioritne išla za mladým, nekritickým publikom, schopným zaplatiť doslova za všetko, je smutné, že opustila továreň v tak nekvalitnej forme. Stojím si za tým, že skutočne dobrý akčný film, musí ponúknuť niečo viac, ako dve drahé akčné scény, ktoré sú vraj návratom k 80 rokom. Očakávam jednoducho viac, prepracovanejší príbeh, aký by si Terminátor rozhodne zaslúžil, nadštandardné režisérske nápady, výraznejší hudobný motív, dialógovú celistvosť a celkovú dejovú zmysluplnosť. Terminátor je ten typ filmu, ktorý keď neuvidíte, absolútne o nič neprídete.

Jedna obava zo smutného kinozážitku je úspešne za mnou a vyzerá to tak, že ma už čoskoro čaká ďalšia. Otvorený koniec Terminátora s "prekvapivou" pointou nasvedčuje tomu, že sa možno dožijem aj Terminátora 8. Dúfam, že Cameron už bude vtedy dávno po smrti.

Terminator 3: Rise Of The Machines (USA, 2003, 109 min.)
Réžia: Jonathan Mostow. Námet a scenár: John Brancato, Michael Ferris. Kamera: Don Burgess. Hudba: Marco Beltrami. Hrajú: Arnold Schwarzenegger, Nick Stahl, Claire Danesová, Kristanna Lokenová, David Andrews

autor Peter Konečný 7.8.2003
4.0
6.3