RÝCHLO A ZBESILO 2

RÝCHLO A ZBESILO 2

3.0

Vrčiace motory revúce v zbesilých obrátkach, nablýskané karosérie áut so širokým spektrom výtvarných motívov, drsná a prierazná hudba tlačiaca výkony nadupaných audio-repro sústav na maximum, dievčatá v sporo štylizovanom ošatení dávajúcim potenciálnym víťazom možnosť "nočnej jazdy" s vlastnou riadiacou pákou, egom a sebavedomím sršiaci "guys" pripomínajúci naplnený pretlakový hrniec značky "maximum cool", ktorí zásadne plynový pedál stláčajú až na podlahu... Ehm "čoječje", nevideli sme to už niekde...?

Jasne že áno. Ešte ani poriadne nedoznel hluk odchádzajúceho auta, v ktorom Vin Diesel alias Dominic Toretto utekal v závere prvého dielu pred políciou a v ústrety tetovacím salónom, kde mu znak xXx otvoril dvere do spektakulárnych dobrodružstiev na Bondove variácie s vyšším honorárom a už tu máme nové závody super rýchlych áut. Z hviezdneho L.A. sme sa presunuli na slnečné Miami, kde aj napriek vyšším teplotným klimatickým podmienkam sa závodí rovnako rýchlo a zbesilo. Na čerstvo nasprejovanej čiare sa už zoradili tri autá, ktorých majitelia sa túžia stať hviezdou dnešnej noci. Lenže na to, aby vzduchom zaznelo túžobne očakávané "go-go-go", chýba ešte jeden závodník. V rámci vyvarovania sa predčasného ukončenia závodov a zachovania si reputácie úspešného organizátora, povoláva "samozvaný riaditeľ" tejto dynamicko-akceleračnej show menom Tej (v podaní rapového speváka Ludacrisa) do zbrane, pardón vlastne do auta, na scénu a do počtu známu tvár z jedničky - Briana O Connera (Paul Walker - Také normálne dievča). Ten sa v súčasnosti nachádza na nepopulárnom zozname ex-policajtov, vylúčených z vlastných radov z dôvodu porušenia pracovných povinností. Je jasné, že ponuku na výhru 10.000 dolárov žiaden človek so statusom "nezamestnaný" nikdy neodmietne. Lenže skôr ako si Brian stačí užiť čo i len prvý dolár z výhry, je zatknutý políciou a predvedený na koberček k svojmu bývalému šéfovi. Ten mu dá na výber z dvoch možností. Buď poputuje do chládku, alebo ako tajný agent pomôže dopadnúť podozrivého obchodníka so zakázanými komoditami Cartera Verona (Cole Hauser - Čiernočierna tma, Slzy Slnka), ktorého pracovné aktivity bijú do oči svojou nelegálnosťou rovnako ako ropná škvrna na vodnej hladine. Brian si z týchto dvoch možností, ktoré nie sú ani voľbou ako nutnosťou, vyberie prirodzene tú druhú. Napomoc si priberá svojho kamoša z detstva Roma Pearceho (Tyrese - napr. Baby Boy) a spolu sa vydávajú na cestu plnú rýchlych áut, drsných záporakov a pekných "girls".... .

Rýchlo a zbesilo 2 Rýchlo a zbesilo 2 Rýchlo a zbesilo 2

Priznám sa, že pri Cohenovom prvom dieli Rýchlo a zbesilo som sa pred dvoma rokmi slušne bavil. Išlo o chytľavý mix zábavy a akcie, ktorý s podmanivou hudbou spríjemnil horúce letné večery nejednému divákovi. Do kín práve uvádzané druhé pokračovanie ale rozhodne už žiadnou zábavou nie je. Oproti svojmu predchodcovi, ktorý rýchlostnú páku od začiatku radil na "päťku", je nudným a nepresvedčivým odvarom so zaradenou "dvojkou". Dôvodov je viacero.

Prvý a hlavný je v samotnom scenári. Samozrejme, že pri filmoch daného žánrového zamerania je príbeh odsunutý minimálne na zadné sedadlo ak nie až do prívesu vozidla a volant filmu drží hlavne akcia, hudba, humor a rýchly strih. Lenže zatiaľ čo v jednotke sa točilo všetko okolo áut (či už išlo o ich krádeže, príp. závody) a fabula príbehu sa podriaďovala tejto dikcii vo všetkých kompozičných prvkoch, čím umožnila samotným vozidlám stať sa jedným z hlavných aktérov filmu, v dvojke im bola priradená iba pozícia podporného a doplnkového štatistu, ktorý ma napomáhať pri výstavbe a funkčnosti iného hlavného motívu - klasického schématu, kde vďaka nedostatku priamych dôkazov vyvstáva nutnosť dopadnúť a uväzniť hlavného záporaka priamo pri realizácii trestného činu. To by samo o sebe nemuselo vôbec byť zlé, ale aby takýto prístup fungoval, musel by spomínaný hlavný motív disponovať aspoň čiastočnou presvedčivosťou a prvkami dôveryhodnosti (viď napr. Nebezpečná rýchlosť). Žiaľ, tento aspekt v hlavnej dejovej línii Rýchlo a zbesilo 2 úplne chýba. Príbeh tvorí narýchlo zbúchanú skladbu dejotvorných prvkov, ktoré scenáristi vyberali metódou "zo všetkých možných klišé, pátosov a pravdepodobných situácii, treba vybrať tie najviac ošúchané a pritiahnuté za vlasy".

Ďalším problémom je absencia postáv s výraznou dávkou charizmy (viď Vin Diesel a jeho Dominic Toretto, ktorý v prvom dieli aj napriek prvoplánovej zápornej charakterizácii jeho postavy bol nakoniec ten, ktorý na seba strhával najväčšiu pozornosť a priazeň publika). Z jednotky sa do pokračovania dostala iba najmenej zaujímavá postava Briana O Connera, ktorý je v drvivej väčšine scén absolútne nepresvedčivý a Paul Walker svoju postavu vyslovene prehráva. Takmer rovnakou hereckou neschopnosťou disponuje aj postava Roma v podaní Tyrese-a. Výsledkom toho je skutočnosť, že medzi nimi nutná a prospešná "buddie-chémia" takmer vôbec nefunguje.

Ale herecký problém nie je iba v mužskej časti castingového osadenstva. Uspokojivý pocit zo slušne odvedeného remesla v jednotke umocnili sviežo mladá Jordana Brewster (Fakulta) ako Dominicova sestra Mia a sexappeal Michelle Rodriguezovej (Resident Evil, práve dokončený S.W.A.T s Colinom Farrellom), ktorý do daného žánru patrí, by vystačil aj na dva ďalšie filmy. V dvojke tu namiesto nich máme absolútne nevýraznú Evu Mendes (Training day, Temná legenda 2, alebo práve dokončovaný Rodriguezov epos Once upon a Time in Mexico) ako tajnú agentku Monicu Fuentes tvoriacu Brianov milostný objekt záujmu i vedľajší predmet vyšetrovania a Devon Aoki v úlohe pouličnej závodníčky Suki, ktorá si do filmu odskočila z predvádzacích mól, kde by sa zo všetkou úctou mala aj vrátiť.

V nadväznosti na vyššie spomínanú neinvenčnosť a klišovitosť príbehu v spojení s nevýraznými hereckými výkonmi, vyznieva nepresvedčivo (výnimku tvorí jedine úvodný závod, ktorý pútavo odkazuje na prvý diel) aj réžia Johna Singletona (Drsný Shaft), v minulosti tvorca filmov s výrazne vyššou úrovňou kvality (napr. Boyz N the Hood - skvele vykreslený príbeh z černošského slumu, kde sa po prvý krát v roku 1991 jasnejšie predviedol Cuba Gooding, Jr., alebo televízny film Rosewood s Vinghom Ramesom v hlavnej úlohe, rozprávajúci skutočný príbeh o rasisticky motivovanom boji belochov proti černochom v americkom meste Rosewood v dvadsiatich rokoch minulého storočia). Výsledkom celého snaženia je film, ktorý okrem remeselne zručne zvládnutého expozičného závodu a priemerných ďalších naháňačiek už ničím nepoteší, ale naopak nudí. A to je na film, ktorý mal v pláne stať sa adrenalínovou jazdou roka veľmi málo.

Samozrejme film Rýchlo a zbesilo 2 má ambície osloviť hlavne istú, veľmi úzko špecifikovanú cieľovú skupinu divákov. Jedinci, ktorí namiesto vzduchu inhalujú ovzdušie preplnené vôňou motorového oleja a v žilách im miesto krvi cirkuluje benzín príp. iné pohonné hmoty v kvapalnom stave, si môžu k nášmu hodnoteniu prirátať hviezdičky od 1 až po 7 v závislosti na tom, ako rýchlo im v telách vyskočí pocit vzrušenia zo stavu kľudu až na maximum, keď počujú to magické slovo "tuning". Pre nás ostatných zostáva čisto adrenalinovým zážitkom jazda v MHD.

2 Fast 2 Furious (USA, 2003, 100 min.)
Réžia: John Singleton. Scenár: Michael Brandt, Derek Haas. Kamera: Matthew F.Leonetti. Hudba: David Arnold. Hrajú: Paul Walker, Tyrese Gibson, Eva Mendesová, Cole Hauser, Chris "Ludacris" Bridges, James Remar, Fabolous, Jin, Lahmard J. Tate, Thom Barry, Eric Etebari.

autor Adrián Žiška 23.6.2003
3.0
8.0