NEZVRATNÝ OSUD 2

NEZVRATNÝ OSUD 2

6.0

Nedostatok nápadov a snaha o zaručený zisk vedie tvorcov zamestnaných v továrni na sny k remeslu (momentálne veľmi obľúbenom a modernom) s názvom sequel a prequel. Samozrejme platí pravidlo, že kde nie je záujem, nie je ani ponuka, čiže prečo nedať ľuďom to po čom túžia, respektíve budú túžiť (marketing ich už presvedčí). Pokračovania úspešných filmov sú nútené ponúkať viac akcie, zvratov, napätia a efektov ako ich mladší rovesníci. Bohužiaľ sa častokrát stáva, že zmienené sequely síce dodržujú stanovené dramatizačné podmienky, ale po stránke inteligencie idú hlboko pod očakávanú úroveň. Úspechom je okamih, keď sa divácky vďačný film dočká pokračovania rovnakej úrovne, a ako mimoriadnu udalosť - priam zázrak, je možné označiť sequel kvalitnejší než samotný originál. Nezvratný osud 2 (Final Destination 2) je zástupcom strednej cesty.

Nezvratný osud 2 Nezvratný osud 2 Nezvratný osud 2

Pamätáte sa ešte na odlet lietadla letu 180, z ktorého tesne pred štartom vystúpi Alex a pár ďalších študentov, ktorí mali namierené na výlet do Francúzska? Ak nie, tak len pripomeniem, že Alexa tesne pred odletom prepadli hrozné vidiny veľkej leteckej havárie (ktorá sa nakoniec aj odohrala) a preto sa rozhodol z lietadla vystúpiť. Či sa ale on a jeho pár kamarátov naozaj zachránilo sa dozviete, ak si pozriete prvý diel Nezvratného osudu. Nič ale nepokazíte, ak sa rozhodnete rovno pre jeho pokračovanie. Princíp ostáva rovnaký. Hlavného hrdinu strieda sympatická hrdinka Kimberly (A. J. Cook), ktorú nevysvetliteľná vidina zasiahne priamo na diaľnici, kde zásahom do kolobehu udalostí a osudu, zmení neradostnú budúcnosť asi desiatke ľudí. V jadre kopírakom prehnaná premisa prvého dielu, dáva tušiť, že zmienených "znova narodených" - čaká kruté stretnutie s namosúrenou zubatou, ktorej evidentne narušili plány. Keďže smrť je asi milovníčka grotesiek a padajúceho domina, pripravila si pre každého veľmi nápadité a zábavné zoznámenie...

Pokračovanie Nezvratného osudu ma celkom prekvapilo a priznám sa, že aj na skoro celých 90 minút zaujalo. Na nič sa nehrajúce remeslo, ktoré neurazí a čo je hlavné - pobaví. Žáner tínedžerského hororu síce nikam neposúva, ale ani ho nedehonestuje, ako sa to úspešne darí príbuzným skvostom. Hlavným rozdielom medzi prvým a druhým dielom, je uhol režisérskeho a scenáristického pohľadu. Zatiaľ, čo James Wong to s jednotkou myslel smrteľne vážne, tak David R. Ellis (filmový kaskadér a druhý režisér filmov ako Matrix Reloaded, Dokonalá Búrka) sa z veľkého nadhľadu evidentne zabával. Nezvratný osud sa pod jeho rukami zmenil na cynicky úsmevnú grotesku, v ktorej sú všetky scény, kde neúčinkuje zubatá, len akýmsi balastom určeným na udržanie celku. Zábavne pôsobí aj logika premisy (smrť rieši nevybavené zákazky v opačnom poradí, záchranou môže byť len nový život), na ktorej pochopenie museli rezignovať aj samotní tvorcovia. Prečo by sa nad tým ale pozastavovali. Dôležité je, že diváci sa dočkajú toho, na čo do kina prišli. Samotné akcie zubatej nie sú vo svojom závere nijak objavné (asi aj ona má rada Resident Evil, Kocku, Loď duchov), ale zato po stránke prípravnej, celkom určite nápadité.

Režisér David R. Ellis napriek tomu, že Nezvratný osud 2 je len jeho druhým "celovečerákom", odviedol poctivé remeslo a vďaka kameramanovi Gary Capovi (Dokonalá búrka, M:I-2, K19) vytvoril skutočne kvalitnú expozičnú scénu hromadnej havárie, ktorá aspoň na chvíľu tlmí skok medzi kompozične úchvatne spracovaným Animatrixom (Final Flight of the Osiris), ktorý je v našich kinách nasadený ako krátky predfilm. Autori scenára (Eric Bress a J. Mackye Gruber) sa vyhli obligátnym lakačkám a všetky nápady investovali do hereckého výkonu hlavnej hrdinky Zubatej. Nevyhli sa ale klasickým artefaktom žánru : obeť si už myslí, že sa vyhla nebezpečenstvu a vtedy to príde (scéna s požiarnym rebríkom, či scéna u zubára), alebo prirýchla radosť z víťazstva nad neviditeľným zabijakom.

Z pôvodne plánovej epizódy pre seriál Akty X, vznikla svieža, zábavná vyvražďovačka, ktorej aj druhá časť svoje cieľové publikum určite nesklame. Btw, všimnite si filmové mená hlavných hrdinov: Carpenter, Corman. Je treba niečo dodávať?

Final Destination 2 (USA, 2003, 90min.)
Réžia: David R. Ellis. Scenár: Eric Bress, J. Mackye Gruber. Kamera: Gary Capo. Hudba: Shirley Walkerová. Hrajú: Ali Larter, A. J. Cook, Michael Landes, T. C. Carson, Jonathan Cherry, Keegan Conner Tracy, Sarah Carter, Tony Todd

autor Peter Konečný 11.4.2003
6.0
8.7