DON'S PLUM BAR

DON'S PLUM BAR

4.0

Jednoduchým postupom ako predať nie veľmi podarený film, je označiť ho nálepkou „v USA zakázaný". V tom momente diváka prestáva zaujímať kvalita ponúkaného produktu a túži vidieť niečo zakázané - poprípade patrične úchylné. Jeho myšlienkove pochody sú pre mňa úplne pochopiteľné (ľudí vždy viac zaujímali a budú zaujímať bulvárne informácie, ako tie „nudné"), podobne ako taktika distribučných spoločností. Divák tak za svoje peniaze skryto očakáva „prasačinky" v hlavnej úlohe s Leonardom DiCapriom. Výsledkom je ale skutočnosť, že si miesto holého zadku hollywoodskej hviezdy odnáša z kina nejednoznačne definovateľný zážitok.

Don's Plum Bar Don's Plum Bar

Prakticky celý dej tohto nezávislého čiernobieleho filmu sa odohráva v bare s názvom Don's Plum, kde sa pravideľne každú sobotu stretáva partia dvadsaťročných tínedžerov. Sedia pri jednom stole, otravujú čašníčku, občas niekomu skazia večeru a pritom všetkom vedú inteligentné rozhovory, ktorých hlavnou témou sú samozrejme sex, drogy a všetky ďalšie ikony americkej mládeže.

Nezávislé filmy zbavené balastu mainstreamovej mašínérie ponúkajú vnímavému divákovi úplne odlišný zážitok. Morálne a výpovedné hodnoty sú jedným z ich stavebných kameňov. Don's Plum Bar ale miesto nastolovania otázok a odpovedí, pôsobí skôr ako samoúčelná snaha a natočenie kvázi-umeleckého filmu, ktorý ani nie je tak veĺmi zlý ako sa javí kritike, ale skôr nevyužíva svoj jasný potenciál. Rozhovor partie ľudí novej generácie neponúka nič viac, ako len mix nadávok a prázdnych viet. Debutujúci režisér R.D. Robb nedokázal do svojho „experimentu" vsunúť žiadnu vážnejšiu myšlienku či polemickú otázku. Dialógy pri stole prestrihávané vnútornými myšlienkami hlavných aktérov (zrkadlo na WC), sa bez katarzie stiedajú od menej zábavných, až po úplne zbytočné.

Don's Plum Bar Don's Plum Bar

Pred filmom som sa v očakávaní toho najhoršieho pripravoval na zdrvujúcu recenziu, ktorej štruktúra sa počas projekcie mierne zmenila. Napriek trestuhodnému nevyužitiu pomerne silného námetu a ešte komerciou nezkazených hercov Leonarda DiCapria a Tobeyho Maguirea (Spider-Man) som sa až tak nenudil a niekoľko scén som v duchu celkom pochválil (Maguirea v úvode filmu v tajomnom podniku s ešte tajomnejšou kapelou, scéna balenia mladého Jeremyho bohatou filmovou producentkou, DiCaprio s úžasným chrupom). To je čo sa týka plusov asi tak všetko. Stojí to za návštevu kina? Odpoveď: "nie nestojí". Pri pive s priateľmi sa toho o živote dozviete oveľa viac, ako z úst aktérov tejto nezávislej komornej drámy.

Don's Plum (USA/Dánsko, 2001, 89 min.)
Réžia: R.D. Robb a John Schindler. Scenár: Bethany Ashton, Tawd Beckman, R.D. Robb, David Stutman, Dale Wheatley. Kamera: Steve Adcock, Brian Bellamy. Hudba: Blake Sennett. Hrajú: Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire,Scott Bloom, Amber Benson, Kevin Connolly

autor Peter Konečný 18.11.2002
4.0
4.8