ATLANTÍDA: STRATENÁ RÍŠA

ATLANTÍDA: STRATENÁ RÍŠA

8.0

Tajomstvo strateného kontinentu, ktorý zmizol v hlbinách oceánu je silným námetom pre filmové spracovanie. Je až zarážajúce, že donedávna sa nestal podkladom pre natočenie bombastického filmového eposu a až vďaka animátorom zo štúdia Walta Disneya sa dočkal hodnotného spracovania. Nemusíte sa obávať tancujúcich zvieratiek a spievajúcich delfínov, Atlantída je netradične určená aj pre staršieho diváka.

Máme rok 1914. Príbeh začína v kotolni múzea, kde sa mladý vedec, cestovateľ a kotoľník Milo Thatch hrá na odborníka vysvetľujúceho podrobnosti o stratenej riši a pritom sníva o dobrodružnej ceste za objavením Atlantídy. Zo snov ho vytrhne až krásna slečna, ktorá mu oznámi, že sa s ním chce rozprávať priateľ jeho zosnulého dedka, tiež veľkého bádateľa a cestovateľa, milionár Whitemor. Starý pochábel pre neho odkladal denník, ktorého obsahom je kľúč k nájdeniu Atlantídy. Milo sa nestihne ani poriadne spamätať a už je členom niekoľko sto člennej posádky (financovanej starčekom Whitemorom) a pomocou špeciálne dimenzovanej ponorky, sa jeho sen pomaly mení na skutočnosť. Po súboji s obrovskou príšerou je posádka donútená zmeniť dopravné prostriedky a vďaka Milovým jazykovým znalostiam nachádza bránu k hľadanej ríši. Tým čo prežili, sa pred zrakom zjavuje krása potopeného kontinentu a jeho obyvateľov. Milo sa zoznamuje s dcérou kráľa Atlantídy Kidou a členovia posádky postupne odhaľujú svoje pravé charaktery. Zatiaľ čo Milovi ide len o objavenie a preštudovanie stratenej ríše, zbytok posádky plánuje ukoristiť tajomný zdroj energie, ktorý by sa dal výhodne predať Nemcom...

Atlantída: Stratená ríša Atlantída: Stratená ríša Atlantída: Stratená ríša

Animované filmy si aj pričinením spoločnosti Disney držali primát zábavy určenej pre detského diváka. Atlantída je ale výnimka a svojim scenárom a celkovým dejom, ponúka pobavenie aj pre tínedžerov a starších návštevníkov kina. Je príjemné, že sa na nič nehrá, nerozoberá vedecké poznatky a skôr hravou formou sprevádza diváka počas dobrodružnej výpravy. Obsahuje základné črty: výhradne kladnú - samozrejme ľúbivo nešikovnú hlavnú postavu, rýchle predstavenie veľmi typovo charakteristických vedľajších postavičiek, zamilovanie hlavnej postavy, boj za spravodlivosť a ohromujúci záver. Všetko tu funguje ako hodinky a dej letí, ako o závod. Pri sledovaní sa ani nenazdáte, že už nie ste s Milom v kotolni, ale v ponorke a kým vás to napadne, pred očami sa vám už rozbieha boj za záchranu Atlantídy.

Mená režisérov Garyho Trousdala a Kirka Wiseho nie sú pre fanúšikov animovaného filmu žiadnou neznámou. Podieľali sa na Malej morskej víle či výbornom snímku Kráska a Zviera. Atlantída sa ale od ich predchádzajúcich animovaných filmov značne odlišuje. Nie len po stránke dejovej (akčné scény, prekvapujúce motívy postáv, drsnosť), ale hlavne po stránke animačnej. Už podľa obrázkov je vidieť, že pravítková hranatosť postáv, veľkých očí a neposlušných vlasov nemá s Disneyom mnoho spoločného. Tento štýl animácie je charakteristický pre japonskú mangu a Atlantída si vďaka podobnosti na desať rokov starý japonský seriál, vyslúžila množstvo kritiky.

Zaujímavou technickou perličkou je, že okrem dnes už zabehnutej kombinácie klasickej animácie a počítačovej grafiky je Atlantída natočená na 70 mm film. Na široký formát sa dnes už prakticky nenatáča a už vôbec nie animované filmy. 70 mm formát sa tešil sláve v päťdesiatych rokoch a štúdio Disney ho naposledy využilo v roku 1985. Dôvodom jeho znovu zrodenia je snaha tvorcov upútať modrým svetom morských hlbín na čo je široký formát presne určený.

Kritika ktorá sa vrhla na tvorcov Atlantídy tvrdí, že autori sa nezmohli na vlastné typológie postáv a čo to okopírovali z japonského seriálu Nadia: Tajomstvo oceánu. Zarážajúca je podobnosť hlavných postáv, študenta s okuliarmi a červeným motýlikom, princeznej ktorá prišla o rodičov, fúzatého drsného pyrotechnika a nemeckej blonďavej žoldnierky. Obrázky zo seriálu Nadia nájdete pod textom.

Kritika nekritika, Atlantída je svižná a poučná rozprávka, ktorú stojí za to vidieť. Ak náhodou pôjdete s deťmi nezľaknite sa titulkov v úvode filmu. Atlantída je opatrená prekvapivo kvalitným slovenským dabingom v hlavnej úlohe s Dušanom Cinkotom :-)

Atlantis: The Lost Empire (USA, 2001, 95 min.)
Réžia: Gary Trousdale, Kirk Wise. Scenár: Tab Murphy. Hudba: James Newton Howard. Hrajú v slovenskom znení: Dušan Cinkota (Milo Thatch), Soňa Norisová (Kida), Marián Slovák (Rourke), Elo Romančík (kráľ), Zuzana Krónerová (Mrs. Packardová), Ján Króner (Dr. Sweet), Eman Hanson (Vinny), Boris Farkaš (Preston Whitmore), Peter Marcin (Moliere), Stano Dančiak (Cookie).

autor Peter Konečný 15.11.2001
8.0
9.3