SVET PODĽA PROTA

SVET PODĽA PROTA

6.0

Pravdepodobne jediný spôsob, ako natočiť v Hollywoode inteligentný a tým pádom absolútne nekomerčný film je po a) dodržanie naratívnej dejovej schémy (réžijná disciplína, žiadne veľké exibície a zbytočná originalita) a po b) akceptovanie nutného obsadenia známych tvári do hlavných úloh (tie totiž zaručia, že sa na film pôjde pozrieť aj popcornové publikum, ktoré sa pravdepodobne unudí k smrti, ale samozrejme za to predtým slušne zaplatí). Ak porušíte jedno z pravidiel tak po a) film asi nenatočíte a po b) ak sa vám to náhodou podarí, tak za cenu prázdnych kinosál. Existuje cesta z tohto začarovaného kruhu peňazí a hľadania východísk z častokrát hroznej remeselnej výroby, ktorou sa kinematografia uberá? Vo veľkom očakávaní som sa preto tešil na premiéru veľmi „ospevovaného" filmu K-PAX (Svet podľa Prota), od ktorej som si sľuboval aspoň čiastočnú odpoveď na mnou nastolenú otázku. Výsledok? Pochopil som, že spojenie inteligentného priam divadeľného scenára (dej postavený na dialógoch a minimalistickej réžii) a komerčného (hodil by sa aj výraz skazeného) publika, len málokedy dopadne dobre. Takže existuje cesta z tohto začarovaného kruhu? Nie, neexistuje. „Skazený" divák sa podľa mojich očakávaní unudí k smrti a návštevník filmových klubov sa k Protovi, pre jeho hollywoodsky pôvod (až na pár výnimiek) vôbec nedostane.

Svet podľa Prota Svet podľa Prota Svet podľa Prota

Stačí tak málo, byť v nesprávnom čase na nesprávnom mieste, na obyčajnú otázku odpovedať: „Nie som z vašej planéty", a už máte lôžko na psychiatrickej klinike určite zaručené. Tak sa vyslanec z vesmíru nazývaný Prot (Kevin Spacey), zoznámi so psychiatrom Markom Powellom (Jeff Bridges). Následné stretnutia, pri ktorých Prot dokáže dlhé hodiny podrobne rozoberať život na planéte K-PAX z ktorej pochádza, presne definovať jej polohu, spôsob života jej obyvateľov, napriek presvedčivosti, nedokážu obetavého psychiatra presvedčiť o tom, že by naozaj mohlo ísť o mimozemskú inteligenciu. Je síce na pochybách, ale racionálne zmýšľanie mu nedovolí podľahnúť Protovej prirodzenosti a znalostiam, ktorým ale podľahnú chovanci ústavu. Powell vidí jedinú možnosť ako odhaliť Protovu minulosť, v jeho zhypnotizovaní a odkrytí spomienok na dobu, kedy bol ešte zdravý. Čas ale beží proti nemu, Prot sa totiž plánuje čoskoro vrátiť na K-PAX.

Režisér Iain Softley (Nebezpečná sieť, Krídla vášne) siahol po románe Gena Brewera a osvedčenými filmovými postupmi ho preniesol na filmové plátno. Bez experimentovania s dokonale premysleným scenárom natočil uhľadenú, ale napriek tomu neiskrivú snímku. Tejto variácii na Starmana skrýženého s Kukučím hniezdom, chýba náboj, bez ktorého sa nič netušiaci divák nedokáže naplno vžiť do odhaľovania identity tajomného Prota. A keďže ide o schématický príbeh, len ťažko sa ubránite pocitu presnej predpovede deja a klasického „nič neobjasňujúceho" záverečného vyvrcholenia.

Prvý bod hollywoodskej produkcie je dodržaný a ostáva nám druhý. Ten napĺňajú mená a herecké výkony Kevina Spaceyho a Jeffa Bridgesa (Starman). Celý film vlastne stojí a padá na ich hereckých kreáciach a nebyť ich, film by pravdepodobne nevznikol a ak áno, určite by sa nedostal do našich kín.

Svet podľa Prota je po všetkých stránkach premysleným hodnotným dieľom, ale možno práve to je jeho chyba. Je tak dokonalý, že nedáva priestor divákovi a v žiadnom prípade mu nechce ponúknuť niečo, čo ešte nevidel. Po dvoch hodinách, tak odchádza z kina nakazený artfilmovým pocitom, ktorého sila sa ale rýchlo vytratí.

K-PAX (USA/Nemecko, 2001, 120 min.)
Réžia: Iain Softley. Scenár: Charles Leavitt. Kamera: John Mathieson. Hudba: Ed Sheamur. Hrajú: Kevin Spacey, Jeff Bridges, Mary McComack, Alfre Woodard, David Patrick Kelly.

autor Peter Konečný 12.8.2002