SIEDMY HRIECH

SIEDMY HRIECH

4.0

Nedávno som s kamarátom pri pive rozoberal filmy, ktoré svojou schématickou stavbou pripomínajú mydlové záležitosti a pritom nimi nie sú. Určite ich poznáte, občas sa na ne dá natrafiť v kine poprípade na (mojom neobľúbenom) kanály Hallmark. Označenie soap opera sa im veľmi nehodí a tak sme pre ne vymysleli názov Áčkové telenovely. Ich ciele sú pomerne široké - už nechcú osloviť len ženskú časť publika a pomocou rôznych scenáristických fígľov sa snažia vymaniť zo žánrovej škatuľky. Do klasickej love story (zamilovaný pár tvoria vždy nadmieru príťažliví ľudia) tvorcovia vsunujú rôzne dramatické prvky a častokrát neúspešne maskujú dejovú plochosť. Najnovším pokusom v tomto smere, je snímka Michaela Cristofera - Original Sin (Siedmy hriech)

Siedmy hriech Siedmy hriech Siedmy hriech

Dej filmu sa odohráva na Kube v 19. storočí. Bohatý obchodník s kávou Luis Vargas (Antonio Banderas) si chce upevniť svoje spoločenské postavenie sobášom s Američankou. Nehľadá skutočnú lásku a dohoda je uzavretá čisto na obchodnom základe. O to viac je potom prekvapený, keď mu do života namiesto prostej ženy vstúpi zvodná Julia (Angelina Jolie). Netrvá dlho a Vargas sa do nej zaľúbi. Po čase sa však objaví tajomný muž, ktorý tvrdí, že Julia nie je tým, kým sa zdá. Vargas tomu síce spočiatku odmieta uveriť, ale keď manželka zmizne aj s jeho peniazmi, rozhodne sa zistiť, kde je pravda...

Film režiséra Michaela Cristofera (Čarodejky z Eastwicku, Ohňostroj márnosti) vznikol podľa románu slávneho spisovateľa Coronella Woolricha (autora predlohy podľa ktorej Hitchcock natočil geniálne Okno do dvora). Prvý krát sa o filmové spracovanie Woolrichovej novely Waltz into Darkness  pokúsil v roku 1969 Francois Truffaut s hercami Jeanom-Paulom Belmondom a Catherinou Deneuveovou.

Napriek tomu, že Cristofer má skúsenosti s filmovými adaptáciami literárnych diel, tentokrát vsadil viac na herecké hviezdy, ako na sľubne rozbiehajúci sa tajomný príbeh. Dramatickosť sa vytráca každým záberom a miestami až samoúčelné zauzľovanie je priehľadné, ako Angelinine spodné prádieľko. A tu je zakorenený problém celého romanticko, psychologického thrilleru.

Nebudeme si namýšľať, že zámerom tvorcov bolo natočiť hlboký a myšlienkovo náročný rozbor mysle chorobne zamilovaného človeka zo všetkými negatívnymi dopadmi (to od nich ani nečakám), ale vsadiť všetky karty len na sexappeal hlavných hrdinov, je síce šikovný, ale v konečnom dôsledku okatý reklamný ťah. Kto by si nechal újsť film, ktorého plagát spája Angelinine neprehliadnuteľné pery so slovíčkom Hriech? Asi len málokto a pokiaľ sa človek naladí na vlnovú dĺžku (či skôr veľkosť) poprsia bývalej a aj budúcej Tomb Raiderky, či na zadok fešáka Banderasa, a nič viac ako pár pomerne slušne natočených a zostrihaných erotických scén nečaká, môže si k môjmu hodnoteniu prirátať ďalších 20 percent. Ak nie, tak bude pravdepodobne odchádzať sklamaný - presne ako ja.

Original Sin (USA-Francúzsko, 2001, 112 min.)
Réžia: Michael Cristofer. Scenár: Michael Cristofer podľa románu Coronella Woolricha Waltz Into Darknes. Kamera: Rodrigo Prieto. Hudba: Terence Blanchard. Hrajú: Angelina Jolie, Antonio Banderas, Thomas Jane, Jack Thompson, Gregory Itzin

autor Peter Konečný 17.6.2002
4.0
7.7