|
STRATENÁ SLÁVA |
STRATENÁ SLÁVA |
Koprodukčná dráma Stratená sláva vznikla pod taktovkou Estónska, Lotyšska a Grécka a zjednodušujúcou skratkou sa dá opísať, že vyťahuje pred objektív príbeh v príbehu odohrávajúci sa za novinovými titulkami.
Trochu iná oslava
Fiktívna historka o slávnej organistke Anne a jej manželovi Andrisovi vo vysokopostavenej štátnej funkcii otvorí viacero motívov, ktoré často „svietia“ v titulkoch článkov aj slovenských médií. Korupcia, úplatkárstvo v radoch štátu, zákulisie veľkých káuz, ale aj zneužitie právomocí. Novinka režiséra Jurisa Kursietisa sa tak primárne nesústredí na úplatkársky škandál a viac ako politický triler pripomína klaustrofobickú rodinnú drámu.
Hudobníčka víta na rodinnej honosnej usadlosti hostí od blízkych priateľov až po kultúrneho reportéra či svoju agentku. Napriek kauze manžela, ktorá pomaly začína planúť napriek médiami a sociálnymi sieťami Anna oslavu nezruší. Párty sa tak logicky nestáva len úrodnou pôdou radovánok a prípitkov, ale aj priestorom pre konflikt.
Režisér umne rodinnú idylku neokorení ihneď prvoplánovým pitvaním škandálu, ale zárodky frustrácie a nedorozumení vykopne na prvý pohľad nevinnou dišputou o viere. Na prológ konfliktu sa tak postupne lepia vrstvy spočiatku sekundárnej témy škandálu. Druhoradý motív ale postupne zhltne tematiku oslavy ako malinu a stáva sa primárnym tŕňom v päte. Latentná problematika postupne narastie na supernovu, okolo ktorej lietajú hlavné a vedľajšie postavy ako splašené planéty.
Kolízia kariéry a osobného života
Režisér tak postupne prilieva do plameňov konfliktu, čo priamo ale aj nepriamo ovplyvňuje dej a najmä dejovú trajektóriu postáv. Film tak sofistikovane buduje napätie a po šachovnici rozostavia postavy a postupne dúcha do pahreby. Konflikt sa rozpaľuje postupne v štýle tempa „slow burn“ trilerov, no zastaví sa niekde na polceste. Čo je asi kľúčovým problémom snímky.
Stratená sláva má totiž našliapnuté na kvalitnú drámu, no vedome či účelovo sa zastaví pred bránami a prekračuje na mieste. Problematickým tak nie je, že by film nefungoval v podobe, v akej ju do kín režisér naservíroval. Snímka má ale výrazný potenciál, ktorý sa autorom napokon nepodarilo pretaviť do produktu, ktorý by si zaslúžil.
Film postupne buduje konfilkt a atmosféru, no akoby sa pred dopečením celej „katastrofy“ stiahne, pribrzdí a hrdinov akosi instantne zmieri alebo aspoň posunie bližšie k zmiereniu. Snímka inteligentne prepína štýlom a tempom medzi exteriérmi a interiérmi. Prekladá tak nepríjemne statickú až voyeristickú kameru so záberovaním útrob megavily s pedantnosťou predátora na love.
Remeselne a tematicky sa nedá Stratenej sláve veľa vytknúť, no koprodukčnému projektu chýba akási odvaha dotiahnuť do konca rozohraté motívy. Práve nekompromisnejší ťah na bránku by tak z nadpriemernej komornej dialógovky urobil výbornú štúdiu kolízie súkromného života a kariéry.
Suursugused (Estónsko, Grécko, Lotyšsko, 2024, 98 min.)
Réžia: Juris Kursietis. Scenár: Juris Kursietis. Hrajú: Johanna Wokalek, Katariina Unt, Pekka Strang, Yorgos Pirpassopoulos, Hanna Hilsdorf, Judith Hofmann, Juris Žagars, Egons Dombrovskis, Dainis Grūbe...