ZÁBLESKY NÁDEJE |
ZÁBLESKY NÁDEJE |
Prabha a Anu. Dve zdravotné sestry, spolubývajúce a priateľky uprostred rušného Bombaja sú síce vekom aj povahou rozdielne, no zároveň až sestersky spriaznené vo svojich zdanlivo bezvýchodiskových životných osudoch. Indická dokumentaristka Payal Kapadia vo svojej celovečernej prvotine s pôsobivým realizmom a zároveň empatiou približuje život a postavenie žien uprostred najľudnatejšej krajiny sveta, kde platia prísne spoločenské normy a na romantiku a sny nie je čas. Dráma Záblesky nádeje (2024) mladej filmárke vyniesla Veľkú cenu z festivalu v Cannes aj množstvo ďalších ocenení a nominácií. Aktuálne film môžete vidieť aj v slovenských kinách.
Prabha (Kani Kusruti) sa ako milióny ďalších indických žien podrobila vôli svojich rodičov pri dohodnutej svadbe. K manželovi, hoci jej bol spočiatku celkom cudzí, si napokon cestu našla. No tá jeho ho čoskoro zaviala až do ďalekého Nemecka, odkiaľ sa ozýval stále menej a menej, až kontakt napokon celkom utíchol. Hoci je technicky stále vydatá, celkom si zvykla na osamelý život, sústrediac sa len na svoju prácu v bombajskej nemocnici. Keď však jedného dňa dostane tajomný balík bez odosielateľa s darčekom nemeckej výroby, jej starostlivo budovaná vyrovnanosť je odrazu preč.
Anu (Divya Prabha) je Prabhina mladšia kolegyňa a zároveň spolubývajúca v skromnom veľkomestskom byte. Aj ju sa rodina pokúša dotlačiť do tradičného dohodnutého manželstva, no ona zatiaľ tvrdohlavo vzdoruje. Má na to, napokon, pádny dôvod – pohľadného Shiaza (Hridhu Haroon), s ktorým udržuje tajný, no o to vášnivejší romantický vzťah. Anu vie, že ich láska je beznádejná. Okrem toho, že by sa kvôli nej musela vzoprieť vlastnej rodine, čelili by mladí milenci aj opovrhnutiu svojich komunít. Kým Anu je, totiž, hinduistka, Shiaz patrí k indickým moslimom.
Payal Kapadia vo svojom príjemne rozvláčnom a melancholickom hranom debute pozoruje dve mladé, hĺbavé a po láske aj slobode túžiace ženy v ľudskom mravenisku plnom dogiem, predsudkov, ale aj vypuklých sociálnych problémov. Hoci vo filme prakticky chýba akákoľvek dráma, akcia či zvrat, dovoľuje nám celkom zblízka a autenticky sledovať boj, ktorý jeho hrdinky zvádzajú vo svojich srdciach a hlavách.
Dostať sa pod kožu tohto jemného príbehu chce od diváka kus trpezlivosti, ochoty čítať medzi riadkami aj oželieť krikľavú exotiku klasických bollywoodskych produkcií. Scenár sa však zároveň úspešne vyhýba ponúkajúcim sa klišé. V príjemne snových, chvíľami až zľahka surrealistických momentoch dáva priestor pre napojenie sa na jeho krehkú aj drsnú poetiku. Hoci sa tak počas dvojhodinovej stopáže vo filme prakticky až tak veľa neudeje, Záblesky nádeje pôsobia celistvým a nasycujúcim dojmom.
Ak vás aj pomalým tempom či nie práve bombastickým príbehom film nestrhne, budete si ho môcť stále užiť a oceniť prinajmenšom ako kvalitnú realistickú sondu do sveta a spoločnosti, kde sa odohráva. Vnímavé dokumentaristické oko režisérky poctivo zachytáva rušnú každodennosť náročného života v jej rodnom veľkomeste, tu a tam dávajúc nahliadnuť aj do radov miestnych odborárov, bojujúcich proti sociálnej nespravodlivosti. V poslednej tretine filmu, kedy sa dej presúva z bombajskej mestskej džungle do pokojného rybárskeho mestečka na pobreží, nám zase spolu s Prabhou a Anu dovoľuje vychutnať si spomalenie, nadhľad a harmóniu jednoduchého vidieckeho života.
Príbeh a vizuálnu stránku filmu vkusne dopĺňa jednoduchá, no efektná hudba kalkatského skladateľa Topshe – celkom iná, než akú by sme v indickom filme čakali, a možno aj práve tým prispievajúca k pomyselnému preklenutiu kultúrnych priepastí medzi hrdinkami filmu a jeho cudzokrajnými divákmi. Hlavným motívom filmu je, napokon, tá najuniverzálnejšia a najprenosnejšia túžba zo všetkých – túžba po nádeji, šťastí a láske.
All We Imagine as Light (India, Francúzsko, Holandsko, Luxembursko, Taliansko, 2024, 111 min.)
Réžia: Payal Kapadia. Scenár: Payal Kapadia. Hrajú: Kani Kusruti, Divya Prabha, Chhaya Kadam, Hridhu Haroon ...