FURIOSA: MAD MAX SÁGA

FURIOSA: MAD MAX SÁGA

8.0

George Miller je späť v Mad Max univerze, ale čaká ho priam sizyfovská úloha – nadviazať na skvelý diel Zbesilá cesta so šiestimi Oscarmi (resp. 10 nomináciámi). A tak si zvolil trošku iný prístup a venuje sa iba jednej postave a jej histórii.

Do parády si zobral Furiosu a jej životnú cestu. Tento prequel začína ešte v čase, keď bola Furiosa násťročné dievča a uniesli ju z idylického zeleného miesta. Jej mama sa vydáva na samovražednú misiu a snaží sa ju zachrániť, no partia okolo bossa menom Dementus je príliš krutá (ako celý tento svet). Výsledkom je nový domov – s Dementom križuje púštnu zem a najnovšie klopú na dvere Citadely. No dokáže udržať tento svet dvoch krutých vládcov alebo sa schyľuje k ďalšiemu brutálnemu konfliktu?

Svet Mad Maxa zažil rozmanité príbehy, ale prakticky vždy v nich vystupoval sympaťák so štvorkolesovou kraksňou. Furiosa odbočila z tejto línie, preto sa maximálne sústredí na ženskú hrdinku a jej príbeh naprieč obdobím 16 rokov. George Miller dostal kopu nápadov k jej dejovej predlohe a zatiaľ čo v Zbesilej ceste na ne občas odkazoval, tu ich rozvíja naplno. V tom tkvie aj výrazne odlišný prístup k narácii, štruktúre a aj celkovému dojmu. Zatiaľ čo Zbesilá cesta bola vo veľkej miere jedna obrovská naháňačka, ktorej predišla štipka deja a letmé predstavenie postáv, Furiosa má päť epizód a každá sa venuje ďalšiemu dejovému posunu rovnomennej hrdinky. Funguje to veľmi dobre, no treba sa pripraviť na odlišný zážitok.

Tým, že bola Zbesilá jazda totálne nadupaná a gro filmu tvorili naháňačky, asi aj Miller pochopil, že urobiť reprízu takého zážitku je už nereálne v kontexte klasických pravidiel pokračovaní (väčšie, bombastickejšie), a tak radšej v prequeli spomalil. Nadšencom Fury Road môže pripadať, že Furiosa je pomalá, dáva si so všetkým načas a budú stale čakať, kedy bude poriadna naháňačka. A ona síce pride v polovici filmu, resp. o akčné scény nie je núdza, ale nie sú také natiahnuté a netvoria väčšinu filmu.

Furiosa: Mad Max sága

Na čo sa môžete tešiť pri pomalšom tempe? Napríklad na objavovanie načrtnutých miest. Kto chcel vidieť Gastown či Bullet Farm v plnej kráse, užije si. Obe lokality sú atmosférické, výrazne odlišné od Citadely a minimálne v jednej zažijete parádnu deštrukciu. Alebo plnohodnotné predstavenie zloducha – Dementus bol už podľa trailerov v podaní Chrisa Hemswortha poriadny magor a samotný film ho rozvíja do ešte väčších (epických!) rozmerov vrátane jeho ikonickej trojmotorky, ktorá pripomína rímske záprahy a on na nej jazdí ako v Ben Hurovi. Hoci som miestami od Hemswortha očakával ešte viac, má fakt kruté, bizarné, napínavé chvíle a výborne zapadá do koloritu univerza, kde má liter bendzynu väčšiu hodnotu ako ľudský život.

U Mad Maxa navyše stále funguje aj táto bizarná vrava (viď. ten bendzyn), čudné pravidlá a hoci prológ aj spomína viaceré udalosti, potom sa sústredíme iba na tie aktuálne. Furiosa určite viac vysvetľuje, popisuje, rieši psychiku postáv (minimálne hrdinky a zloducha) ako iné časti. Odkrývanie sveta, fungovanie miest či snaha pochopiť prepojenia nenudia, hoci niekto môže namietať, že vlastne Furiosa iba rozširuje nitky línií, ktoré boli v Zbesilej ceste načrtnuté. Na druhej strane ako prequel funguje parádne – záverečná scéna fakt nadväzuje priamo na akčný hit z roka 2015 a dokonca aj záverečné titulky obsahuje z neho pár záberov.

Furiosa: Mad Max sága

Osobne sa mi páči pomalšie tempo Furiosy, dlhšia stopáž (v tomto svete fakt chcete byť v IMAX!) a všetky tie kapitoly okolo života hrdinky. Je to farebnejší zážitok, ale nebojte sa, neváha prepnúť aj na veľké akcie. Paradoxne tá najväčšia naháňačka dorazí v strede filmu a Miller opäť tasí nové nápady. Určite sa nájde pár milovníkov úvodnej scény sledovačky a iní si užijú zase jednu parádnu prepadovku v nemenovanej lokácii (fakt nerád prezrádzam). Niekomu bude asi chýbať veľké finále, ktoré je nahradené sekvenciou pomsty. To je aj ústredná myšlienka a hoci sa môže zdať, že na dej 2,5-hodinového filmu je to málo, nedajte sa zmiasť.

Anna-Taylor Joy tu maká ostošesť a fakt jej stačí sotva 30 viet na pokrytie celého filmu (hoci istú časť filmu ju hrá mladšia herečka – opäť neradno povedať, kedy sa vymenia). Tým, že málo hovorí, musí hrať telom, mimikou a výrazmi (nielen nasratosti) a potvrdzuje, že sa sem hodí naplno. Rovnako aj Chris Hemsworth. Takto sa robí casting.

Furiosa: Mad Max sága

Malé prekvapenie nesie soundtrack Junkieho XL alias Toma Holkenborga. Je rozpoznateľný, patrí do tohto sveta, má podobné motívy, ale tým, že tu nie je toľko akcie, nemá výlučne dravé melódie. Väčšinou duní, vrčí, je pomalší a slúži ako predskokan buď k akciám alebo tomu, čo príde v Zbesilej ceste. Dobrá voľba!

Osobne som si Furiosu náramne užil a zrejme to bude jeden z najvýraznejších letných blockbustrov. Azda je to dané aj tým, že do sveta Mad Maxa nechodíme príliš často a Miller zvolil úplne iný prístup. To je len dobre – sklamaní budú asi iba tí, čo čakajú nadupanú dvojku Fury Road. Zmeňte očakávania – a užijete si.

Furiosa: A Mad Max Saga (Austrália / USA, 2024, 148 min.)
Réžia: George Miller. Scenár: George Miller, Nick Lathouris. Hrajú: Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth, Charlee Fraser ...

autor Michal Korec 23.5.2024