BASTARD

BASTARD

7.5

Píše sa rok 1755. Chudobný a skromný kapitán Ludvig Kahlen sa ocitá na konci svojej dvadsaťpäťročnej vojenskej kariéry. Ako nemanželský syn slúžky a bohatého zemepána chce získať šľachtický titul. Dánskemu kráľovi za vytúžený titul ponúkne utopický projekt – vybudovanie kolónie nových osadníkov v nevľúdnm kraji jeho kráľovstva, ktorí mu budú slúžiť a platiť dane. Najprv však musí drsné vresoviská na Jutskom poloostrove, kde sa ešte nikdy nikomu nepodarilo nič dopestovať, skultiovovať. Všetko za svoje vlastné peniaze. Historická dráma Bastard o ľudskej krehkosti točiaca sa okolo mužských súbojov, lásky a pestovania zemiakov, sa stala otváracím filmom jubilejnej desiatej severskej prehliadky SCANDI.

Filmový príbeh je natočený podľa románu Idy Jessen Kapitán a Ann Barbara inšpirovaného skutočnými udalosťami a reálnymi postavami. Réžie Bastarda sa ujal Nikolaj Arcel, pre ktorého je to už šiesty celovečerný počin a druhá spolupráca s celosvetovo uznávaným dánskym hercom Madsom Mikkelsenom. Prýkrát sa stretli pri natáčaní Kráľovskej aféry (2012), ktorá sa rovnako ako Bastard dostala do širšieho okruhu nominácií na Oscara.

Snímka mala svetovú premiéru na filmovom festivalu v Benátkach na prelome augusta a septembra 2023. Nikolaj Arcel sa po prečítani literárnej predlohy okamžite do príbehu zamiloval. Spolu s Andersom Thomasom Jensenom (spoluautor scenára) našli v kapitánovi niečo, čím sa stal osud kapitána pre nich veľmi osobným. Obaja autori práve prehodnocovali vlastné životy a s prežívaním ústrednej postavy sa vedeli naplno stotožniť.

Pred hrdinským kapitánom stojí vo filme niekoľko prekážok. Nebojuje totiž len s nehostinnou pôdou, nepriaznivými podmienkami či nepredvídateľnými vyhnancami skrývajúcimi sa v blízkom lese, ale aj s arogantným a bezohľadným Frederikom de Schinkelom, ktorý sídli v susedstve. Svoje vlastníctvo chce rozšíriť práve o kapitánove hektáre. Nerovný súboj sa postupne začína preplietať s ich osobnými životmi. Medzi mužov sa postaví Frederikova sesternica Edel Helene (Kristine Kujath Thorp), ako aj slúžka Ann Barbara, ktoré obe pobývali na zámku.

Bastard

Aj keď sú hlavní protagonisti od začiatku zadefinovaní ako dobrý a zlý, režisér posúva príbeh iným smerom. Postava kapitána, spočiatku tvrdohlavá a neoblomná, sa stáva stále viac krehkejšou. Jeho vojenská disciplína je postupne narúšaná pocitom rodiacej sa rodičovskej lásky k malej sirote Anmai Mus (Hagberg Melina), ktorá mu stojí v ceste. Ludvig si postavil cieľ, ktorý je pomýlený. Hoci je slušný a pracovitý, v snahe si vo svojom živote polepšiť, je schopný zničiť temer všetko a všetkých, ktorí ho majú radi.

Režisérovi sa vo filme podarilo nakombinovať reálne postavy s tými, ktoré vystupujú len v knižke. Vymyslené ženské postavy svojimi charaktermi historickú skladačku dopĺňajú výstižne. Arcel do filmu nakastoval menej známych hercov, ktorí svoje postavy stvárnili autenticky a Mikkelsenovi dokázali vierohodne sekundovať. Opäť treba oceniť výbornú dánsku hereckú školu. Simon Bennebjerg, známy zo seriálu Borgen, v úlohe hlavného záporáka šľachtica de Schinkela namiešal divákom diabolskú iskru so šialenstvom. Mikkelsen ako Ludvig z plátna prakticky nezíde. Jeho stoicizmus môže síce iritovať, ale je na mieste.

Bastard

Scenár v sebe mixuje rôzne polohy – krutosť ale aj romancu. Avšak tieto prechody pôsobia negatívne a výsledku viac škodia, ako pomáhajú. Historickému filmu dodal bojovnosti skladateľ Dan Romer. Hudobné motívy citovo nevydierajú a viaceré poetické zábery emočne napĺňajú. Za zmienku stoja vizuálne kontrasty okázalých sídiel šľachty oproti ľudoprázdnym výjavom pustého vresoviska.

Snímka Bastard ponúka obraz krutej minulosti, v ktorej chudobní nemali žiadnu slobodu, práva či možnosť obhajoby, v ktorej boli považovaní dokonca za nebezpečných, a v ktorej tí, ktorí moc mali, sa mohli neobmedzene venovať mučeniu, vraždeniu a znásilňovaniu, a taktiež rozhodovať, aký bude platiť zákon.

Bastard

Okrem Nemecka a Švédska snímku Bastard natáčali tiež u našich západných susedov, v Čechách. Impozantne pôsobia scény z Libochovického zámku, v lokalite ktorého sú nasnímané opulentné hody šľachtica de Schinkel.

Filmový štáb vytvoril „veľkolepý epos, ktorý má v srdci nádej a za nechtami špinu“, napísal Screen International. V anglofónnom svete si za distribučný titul zvolili názov Zem zasľúbená (The Promised Land), ktorým zvýrazňujú motív hrdinu. Názov Bastard, používaný v Česku a na Slovensku, upozorňuje však na iné súvislosti.

Bastarden (Dánsko, Švédsko, Nórsko, Nemecko, 2023, 127 min.)
Réžia: Nikolaj Arcel. Scenár: Nikolaj Arcel, Anders Thomas Jensen, Ida Jessen. Hrajú: Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Gustav Lindh, Kristine Kujath Thorp, Felix Kramer, Søren Malling, Magnus Krepper, Thomas W. Gabrielsson, Jacob Lohmann ...

autor Barbora Gvozdjáková 30.1.2024
7.5
BASTARD