VTÁCI SŤAHOVÁCI

VTÁCI SŤAHOVÁCI

6.5

Štúdio Illumination sa po ZloduchoviMimoňoch začalo púšťať do ďalších sérií. Vznikol už Tajný život maznáčikov i hravé Spievaj, túto jar sa dokonca s Nintendom odvážili aj do Super Mario Bros. filmu a bol z toho hit ako hrom. Vtáci sťahováci sú po rokoch ich originálnym projektom a púta nemalú pozornosť – ako sa štúdio dokáže vyhrať s novými postavami, prostredím i zápletkou?

S tým dejom to nie je zložité. Celý sa sústredí na to, že istá kačacia rodinka trošku trpí prehnanou starostlivosťou tatka Macka, ktorá sa prejavuje tým, že ich drží v bezpečí jedného rybníka. No mladí by radi vyleteli za hranice do divočiny a družka Pam im začína čoraz viac fandiť. Po návšteve istej sťahovavej famílie podľahne tatko tlaku a letia do exotiky na vlastnú päsť. Samostatná misia prináša rozličné nástrahy – raz si zmýlia smer, potom skončia v New Yorku v hmle medzi mrakodrapmi, no šťastné zhody okolností im prihrajú do cesty rôznych parťákov ako šéfku holubov Brzdu či papagája Dela. A to sa súčasťou ich výpravy stane aj strýko Dan...

Vtáci sťahováci majú premisu už v názve – nebudú sedieť na jednom mieste a vydávajú sa na púť, kde sa neustále striedajú miesta. Základom je dobrá rodina vystrihnutá z klasického vzorca a charaktery postáv sú jasne čitateľné: tatko je starostlivý strachopud. Odvážna mama drží zdravý balans medzi starostlivosťou a odovzdanosťou. Dvojica menších káčatiek využíva kontrast staršieho brata a mladšej sestry. Na ploche rodinky vidíme rozličné emócie, rozdiely, aj nábehy na odhodlané situácie.

Vtáci sťahováci

Do deja sa zapletú aj vedľajšie postavy, ktoré majú za úlohu byť najmä vtipné a posunúť našich hrdinov vpred. Väčšina dobre funguje, niektoré sú iné ako sa tvária alebo prekvapia formou pomoci. Do filmu sú vkladané postupne, takže už keď sa zdá, že treba čosi nové, vtrhne na scénu nový element a výsledkom je pestrá zmes postáv. Nuda nehrozí ani najmenším divákom, lebo sa stále čosi deje.

Žáner road-movie padne filmu dobre, no súčasne odhalí aj slabinu: lepšie vyznejú jednotlivé epizódy ako celok. O púť zvieratiek sa pokúšajú aj béčkové či céčkové filmy, formát vás nemá čím prekvapiť. Ale jeho náplň už áno a tu sa Illumination nezaprie, každá postava či miesto má vtipný podtón, či ide o dvojicu volaviek, papagája uväzneného u šéfkuchára porcujúceho kačky na pomaranči alebo miesto, kde sa pripravuje partia hydiny na nezabudnuteľný výlet do večnosti. Všetko sú to dobré momenty, ale celok z nich príliš neťaží; film rýchlo nabehne na krivku, že bude striedať každých 15-20 minút výzvy hrdinom, ale na výrazné posuny či prekvapenia si nepotrpí.

Vtáci sťahováci

Ak na púť takto pristúpite, bude sa vám páčiť ako Vtáci sťahováci menia prostredia a nebezpečenstvá. Hoci niektoré destinácie sme už navštívili a raz pôsobí film ako variácia na Ratatouille, inokedy Rio. No rodinka je sympatická, postavy si ako-tak obľúbite a funguje to. Nie je to zložité či abstraktné ako nedávne Disneyho Prianie a útla stopáž 79 minút bez titulkov by mohla potešiť aj škôlkarov.

Vtáci sťahováci cielia skôr na mladšieho diváka a pre nich to bude pestrý, bohatý, premenlivý film. Tí starší sa môžu kochať dobrou animáciou, nápadmi či rýchlou kamerou v sekvenciách. Vďaka nej sa im nepodarí zadriemať a humor nie je tiež márny, takže sa zabavia.

Vtáci sťahováci

Od Illumination som možno čakal po rokoch viac a na rozdiel od bohatých celkov ako Spievaj či Tajný život maznáčikov nie je film taký bohatý. Na druhej strane je prehľadnejší a azda prístupnejší. Slušne zvládnutá animácia potvrdzuje, že Illumination patrí medzi áčkové štúdiá a do sveta nepošlú nudný film. Akurát to bude skôr jednohubka na jednu sezónu ako trvanlivý hit – a vo vedľajšej sále spieva Wonka s lepšou sviatočnou atmosférou.

Migration (USA, 2023, 83 min.)
Réžia: Benjamin Renner, Guylo Homsy. Scenár: Mike White, Benjamin Renner. V originálnom znení: Kumail Nanjiani, Elizabeth Banks, Danny DeVito, Keegan-Michael Key, Awkwafina, Carol Kane, David Mitchell, Isabela Merced, Carlos Alazraqui ...

autor Michal Korec 29.12.2023
6.5
VTÁCI SŤAHOVÁCI