SEDLIACI

SEDLIACI

8.5

Keď sa do krásnej, no chudobnej dievčiny zapozerá najväčší boháč v dedine, mala by asi ďakovať svojej šťastnej hviezde. Jagna (Kamila Urzędowska) však o starého vdovca Borynu (Mirosław Baka) ani polia, ktoré za sobáš sľúbil jej pragmatickej matke, nestojí. Zapozerala sa totiž do jeho syna – vzpurného Anteka (Robert Gulaczyk), ktorý sa s otcom od matkinej smrti háda o dedičstvo. Ich vzťah však nemá šancu. Jagna si musí splniť svoju povinnosť a Antek je sám dávno ženatý. Dokáže však Jagna neodbytnému milencovi po sobáši odolať?

V tradičnej dedinskej spoločnosti sa ženám krása a vášeň neodpúšťajú. Hrdinka filmu Sedliaci, nakrúteného technikou maľovanej animácie podľa poľskej literárnej klasiky – románu Chłopi (Sedliaci), za ktorý v roku 1924 získal Władysław Reymont Nobelovu cenu za literatúru – to už čoskoro pocíti na vlastnej koži. Film, ktorý nedávno v Poľsku zosadil z pozície najnavštevovanejšieho titulu roka Hranicu Agnieszky Holland, teraz môžete vidieť aj na plátnach našich kín.

Keď sa pred šiestimi rokmi v kinách objavil film S láskou Vincent, nakrútený inovatívnou metódou „živých obrazov“ zo 66 960 originálnych olejomalieb vrátane 94 originálnych diel Vincenta van Gogha, bola to malá senzácia. Film si vyslúžil viacero cien, vrátane Európskej filmovej ceny pre najlepší animovaný film, ale aj oscarovú nomináciu. Teraz jeho tvorcovia, DK Welchman a Hugh Welchman, podobne jedinečným spôsobom prerozprávali už takmer zľudovený príbeh nešťastnej Jagny, ktorá sa pre svoju krásu a záujem mužov dostane do nezávidenia hodnej situácie.

Vizuálna stránka filmu je, podľa očakávaní, absolútne skvostná. Spojenie rozpohybovaných olejomalieb a malebného poľského vidieka na prelome 19. a 20. storočia funguje dokonale. Keďže sa dej odohráva naprieč jedným kalendárnym rokom, o mnoho krásnych obrazov sa postarajú aj výmena ročných období, dramatické zmeny počasia a príroda vo všeobecnosti. Úchvatná, priam opojná je však napríklad aj scéna Jagninej svadby plná tanca, dynamiky a emócií.

Sedliaci

Film nie je výlučne animovaným počinom – predlohu najskôr nakrútili skutoční herci v reálnych prostrediach, vďaka čomu je samotná akcia absolútne autentická, plná vysoko realistických detailov a dokonale zachytených emócií. Z diváckeho pohľadu je toto spojenie veľmi vďačné. Forma a obsah sú rovnocenne pôsobivé a dokonale sa dopĺňajú. Na druhej strane, chvíľkami možno budete mať pocit, že sa pozeráte skôr na akýsi AI foto filter než skutočnú maľbu, čo môže dojmu výnimočnosti celého tohto počinu trošku uberať na kráse.

No nedajte sa zmiasť. Na tvorbe Jagny počas štyroch rokov pracovalo viac než 400 ľudí vrátane 125 maliarov zo 4 krajín sveta a tvorí ho vyše 40.000 individuálnych olejomalieb. Tie sa, navyše, inšpirujú množstvom skutočných, dobových obrazov z prelomu 19. a 20. storočia, ktoré namaľovali najmä členovia modernistického hnutia Mladé Poľsko. No a tam práve patril aj Władysław Reymont, autor slávnej knižnej predlohy. Snímka Sedliaci je teda rovnako cenným a impozantným filmovým aj výtvarným počinom a za ambicióznosť, ale najmä schopnosť dotiahnuť takýto mamutí projekt do mimoriadne funkčného výsledku, si jej tvorcovia zaslúžia veľký rešpekt.

Sedliaci

Film však určite nezaujme len formou. Ak ste aj Jagnin príbeh dosiaľ vôbec nepoznali (okrem románovej predlohy už bol v Poľsku, kde je učebnicovou klasikou, viackrát sfilmovaný), určite vám bude pripadať celkom familiárne. Drobnokresba vidieckej spoločnosti vynášajúcej mravokárne súdy nad každým, kto vybočuje z priemeru, hoci sama na najvyšší piedestál hodnôt stavia majetky, by si iste našla nejednu paralelu aj v našom umení.

Príbeh mladej ženy zvádzajúcej sizyfovský boj so skostnatenou patriarchálnou spoločnosťou je však zároveň dokonale nadčasový a aktuálny aj dnes. Nápad pripomenúť ho opäť na plátne, napokon, skrsol pôvodom poľskej spolurežisérke filmu DK Welchman na pozadí celkom aktuálnych represií voči reprodukčným právam žien v krajine.

Sedliaci

Ak film máličko v niečom pokrivkáva, je to trochu zmätočné vysvetlenie viacerých vedľajších postáv či zápletiek. Tu a tam trošku uniká niečia motivácia, náhle zvraty sú občas trochu prináhle – a ako presne vlastne Jagna prišla v dedine k svojej povesti? Nuž, najnovšie vydanie knižnej predlohy filmu má bezmála 1000 strán a, ako to už v prípadne adaptácií býva, jeho redukcia na filmový formát prináša nejaké tie obete.

Tak či onak, dráma Sedliaci je silným a nadčasovým príbehom so skvelým obsadením, ktorý by sa iste nestratil ani v klasickej hranej podobe. No práve spojenie s impozantným výtvarným spracovaním z neho robí jeden z najpôsobivejších stredoeurópskych filmových počinov uplynulého roka.

Chlopi (Poľsko / Srbsko / Litva, 2023, 114 min.)
Réžia: DK Welchman, Hugh Welchman. Scenár: Wladyslaw Stanislaw Reymont, DK Welchman, Hugh Welchman. Hrajú: Kamila Urzędowska, Dorota Stalinska, Andrzej Konopka, Malgorzata Kozuchowska, Ewa Kasprzyk, Sonia Mietielica, Maciej Musial, Cezary Lukaszewicz, Mirosław Baka, Robert Gulaczyk

autor Hana Lippová 23.12.2023
8.5
SEDLIACI