HRANICA (ZIELONA GRANICA)

HRANICA (ZIELONA GRANICA)

8.5

„Siahla som Poliakom do svedomia.“

Existuje mnoho audiovizuálnych diel, ktorých kontroverznosť predbehne skôr, než sa dostanú na plátna kín. Platí to aj pre najnovšiu filmovú drámu poľskej režisérky Agniezsky Holland, v ktorej zobrazila štátom kontrolované násilie na poľsko-bieloruskom pohraničí. Po úspechu na festivale v Benátkach prichádza Hranica aj do slovenských kín.

Na domácej (poľskej) scéne už stihla spôsobiť poriadny rozruch. Mnohí predstavitelia (dosluhujúcej) vlády považujú režisérkine dielo dokonca za vlastizradu či nacistickú propagandu Goebbelsovho razenia. Proti režisérke viedli intenzívnu kampaň, najmä pred voľbami. Došlo to až tak ďaleko, že režisérke začali chodiť vyhrážky fyzickou likvidáciou. Agniezska Holland sa musela brániť právnikmi ako aj ochrankou.

Na podporu režisérky a snímky sa objavilo niekoľko petícií, protestov či zhromaždení. Kritizovali obmedzovanie slobody tvorby, ale najmä nezvládnutie humanitárnej krízy zo strany vlády. Zbigniew Ziobro, (bývalý) minister spravodlivosti, na sociálnej sieti X napísal: „Počas Tretej ríše Nemci produkovali množstvo propagandistických filmov, v ktorých ukazujú Poliakov ako banditov a vrahov. Dnes im na to poslúži Agniezska Holland.“

Do ohňa nenávisti prilial aj samotný poľský prezident Andrzej Duda: „Je to podlosť. Nebojím sa takých slov. Je to ešte v medziach toho, čo si môže umelec dovoliť?“ Hoci sa dráma Hranica venuje migračnej kríze na poľsko-bieloruskej hranici v októbri 2021, svojím načasovaním zapadá do tej aktuálnej, kedy sa na hraniciach znova sprísňujú kontroly pre zvýšené počty utečencov z Blízkeho východu, či prijímanie utečencov z vojnou zmietanej Ukrajiny.

Snímka sleduje sýrsku rodinu (mama, otec, starý otec a tri deti), ktorá sa snaží utiecť cez poľsko-bieloruskú hranicu do Švédska. V lietadle do Bieloruska sa spoznáva s Leilou (skvelá Behi Djanati-Atai), učiteľkou z Afganistanu, ktorá chce žiadať v Poľsku o azyl. Hoci Bielorusko a Poľsko utečencov oficiálne vítajú s otvorenou náručou, neoficiálnou politikou pohraničných hliadok na oboch stranách je pretlačiť utečencov na druhú stranu, pričom samotní utečenci ostávajú uprostred hranice oklamaní a zmätení, a to nielen násilím, ktoré sa na nich pácha. Utečenci sa stávajú nástrojom politickej moci.

Hranica (Zielona granica)

Druhá línia sleduje Jana, jedného z pohraničníkov, ktorý sa dostáva pri zásahu v lese aj do priameho kontaktu s Leilou. Jan (Tomasz Wlosok) je typ muža, ktorý stoicky plní rozkazy, pretože je súčasťou systému. Napriek tomu, že s rozkazmi nesúhlasí a trápi sa pri ich vykonávaní, neospravedlňuje ho to. Svedomie mu nahlodáva aj tehotná manželka.

Tretí pohľad na situáciu ponúka skupina dobrovoľníkov a aktivistov, ktorí poskytujú utečencom jedlo, ponožky či topánky. Avšak strach z vojakov na oboch stranách hranice im bráni robiť viac. K aktivistom sa pridáva psychologička Júlia (Maja Ostaszewska), ktorá býva na samote, neďaleko sledovanej oblasti. Dobrovoľníci sú priamymi svedkami krutosti pohraničníkov, ako aj domáceho obyvateľstva. Avšak ani oni nie sú vo svojom názore na riešenie situácie jednotní. Niekedy ani nekonečné odhodlanie a nezištná obeta nepomáha. Pretože každá pomoc má svoje hranice.

Na začiatky práce nad filmom si Agnieszka Holland spomína: „Poľsko už na jar tušilo, že sa deje niečo divné. Tušilo, že Lukašenko a Putin využívajú migrantov ako politickú zbraň. Zlomovými sa stali udalosti z leta 2021 neďaleko dediny Usnarz Górny, kde medzi poľskou a bieloruskou hranicou uviazla skupina tridsiatich ľudí.“

Hranica (Zielona granica)

Meno Agnieszky Holland je slovenskému divákovi veľmi dobre známe. Agnieszka študovala na pražskej FAMU a vo svojej tvorbe sa neustále venuje regiónu Strednej Európy. Naposledy do našich kín priniesla drámu o českom liečiteľovi Šarlatán alebo v roku 2013 televíznu minisériu – Hořící keř o udalostiach spojených s upálením študenta Jana Palacha. Jej filmy sa objavujú v súťažných sekciách na prestížnych festivaloch a pomerne často neodchádzajú naprázdno.

Filmovému štábu na čele s Agniezskou Holland treba poďakovať, že sa pokúsili objektívne zreflektovať humanitárnu krízu z roku 2021 a to v celej jej hĺbke a kontrastoch. Vďaka citlivému strihu (Pavel Hrdlička), práci kameramana (Tomasz Naumiuk) a vykresleniu množstva dôležitých detailov sa tvorcom podarilo zachytiť utrpenie utečencov autenticky a bez zbytočného pátosu. Zvlášť pri scénach, v ktorých sa pohraničná stráž správa k Sýrčanom mimoriadne neľudsky. Sú to zábery, ktoré poľské politické vedenie „vyrušili“, lebo jednoznačne poukázali na zlyhanie štátu. Zvolený čiernobiely vizuál zosilňuje strach a evokuje hrôzy z obdobia druhej svetovej vojny.

Hranica (Zielona granica)

Hranica však neostáva len pri téme migrácie. Prináša tiež závažné témy, ako napríklad ovplyvňovanie verejnej mienky predstaviteľmi vládnej moci. Tí poľskí, podobne ako mnohí naši, často zámerne vypúšťajú do verejného diškurzu nenávisť a odpor voči konkrétnej skupine ľudí, s ktorými následne ďalej vypočítavo a cynicky pracujú.

Pri sledovaní filmu plačete, ste nahnevaní a všetko to počas viac ako dvoch hodín vo vás vrie. Výsledným pocitom je silná ťažoba, ktorá vám nedovolí vstať zo sedadla. Je to jeden z tých vzácnych filmov, ktoré vo vás dlho doznievajú. Snímka zosilňuje hlas tých, ktorým ho spravodajstvo často upiera. Utečencov neukazuje iba ako čísla v systéme, ale ako ľudí s konkrétnym osudom.

Agniezska Holland sa svojím filmom spravodlivo rozhorčuje nad nevyriešenou situáciou na hraniciach jej rodného Poľska. Režisérka si pozorne všíma nielen to, čoho sú ľudia – pokiaľ ide o dehumanizáciu iných – schopní, ale aj to, ako to podnecuje vynaliezavosť tých, ktorých súcit nepozná hraníc. Film Hranica však ponúka nádej. Jednotlivci zmôžu veľa! Jedine ľudskosť nás môže zachrániť.

Zielona granica (Poľsko / USA / Francúzsko / Česko / Belgicko / Nemecko / Turecko, 2023, 147 min.)
Réžia: Agnieszka Holland. Scenár: Maciej Pisuk, Gabriela Lazarkiewicz, Agnieszka Holland. Hrajú: Jalal Altawil, Maja Ostaszewska, Behi Djanati Atai, Tomasz Wlosok, Al Rashi Mohamad, Dalia Naous, Monika Frajczyk, Jasmina Polak, Maciej Stuhr, Agata Kulesza, Michal Zielinski, Aboubakr Bensaihi, Joely Mbundu ...

autor Barbora Gvozdjáková 22.10.2023
8.5
HRANICA (ZIELONA GRANICA)