DIERA

DIERA

6.0

V našich kinách sa od štvrtka premieta tkz. moderný thriller s hororovou atmosférou The Hole (Diera). Námetovo má asi najbližšie k minuloročnému kultovému prekvapeniu, kanadskému snímku Kocka. Depresia, bezvýchodisková situácia, úzkosť a následný skrat, už nefascinuje len Vincenza Nataliho (Kocka), ale aj televízneho režiséra odhodlaného zažiariť na veľkom plátne Nicka Hamma.

Diera Diera Diera

„Víkend strávení v protibombovom kryte, prečo nie?" to si určite pomysleli štyria študenti anglickej súkromnej školy, keď im spolužiak Martin (Daniel Brocklebank), navrhol jednu z možností, ako sa vyhnúť nude na školskej akcii. S ruksakmi naplnenými jedlom, tak prichádzajú do blízkeho lesa, kde sa ukrývajú masívne dvere od bývalého krytu. Všetku dôveru a hlavne kľúč od vchodu vložia do Martinových rúk, ktorý ako jediný vie, kde sa kryt nachádza a ktorý sa určite po víkende vráti a kovové dvere otvorí. Víkend sa ale predĺži na nekonečných osemnásť dní, ktoré úplne zmenia život mladej Liz (Thora Birch), ktorá sa v zúfalom stave z dobrovoľného väzenia nakoniec vyslobodí. Policajná psychiatrička Phillipová (Embeth Davidtz) sa pomocou Liziných výpovedí snaží prísť na to, čo sa vlastne tých osemnásť dní v temnom kryte dialo.

Dieru som videl ešte minulý rok na Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava, kde figurovala medzi prekvapeniami prehliadky. Napriek pochvaľným recenziam a výborným kritikám širokej filmárskej obce, si ma nezískala. Už po pár minútach filmu som sa nevedel zbaviť pocitu, že sledujem niečo medzi Záhadou Blair Witch a spomínanou Kockou. Na tom by možno nebolo nič zlé, ale Diera neponúkla nič, čo by sme už v uvedených filmoch nevideli. Snaha o invenčnosť prezentovaná dejovou stavbou (Liz sa zničená vracia z krytu a rozpráva formou flashbackov udalosti uplynulých dní), vyšla nazmar a to predovšetkým z dôvodu prezradenia faktu, že jediným kto sa z partie zachránil je práve ona. Divák tak môže len čakať na to, že sa dozvie, čo sa dole za tých pár dní stalo a v očakávaní zaujímavých vyvrcholení je následne odbavený veľmi prostým finišom.

Diera Diera Diera

Táto štúdia ľudskej psychiky vznikla na základe kultového bestselleru Guya Burta, taktiež aj autora scenára. Režisér Nick Hamm sa snažil vymaniť zo škatulky TV tvorcov, ale Diera priam srší štúdiom a nulovým rozpočtom. Film postavil na postupnom budovaní napätia medzi hlavnými postavami, prežívajúcimi doteraz nepoznanú osobnú krízu spojenú so zúfalstvom a beznádejou. Natali v Kocke zobrazil niečo podobné, ale nezostal len pri tom. Ponúkol aj niečo iné, ako len partiu vystrašených chudákov uzavretých v malej miestnosti. Hamm všetko investoval do nepríjemných pohľadov, ktoré si účastníci krytovej párty, po niekoľkých dňoch väzenia navzájom vymieňali. A to na dobrý film nestačí.

The Hole (Veľká Británia/Francúzsko, 2001, 102 min.)
Réžia: Nick Hamm. Scenár: Guy Burt. Kamera: Denis Crossan. Hudba: Clint Mansell. Hrajú: Thora Birch, Desmond Harrington, Daniel Brocklebank, Laurence Fox, Keira Knightley, Steven Waddington, Embeth Davidtz.

autor Peter Konečný 18.2.2002
6.0
8.0