ANT-MAN A WASP: QUANTUMANIA

ANT-MAN A WASP: QUANTUMANIA

4.5

Fáza 5 sa začína. Po posledných rokoch je zrejmé, že aktuálna línia Marvelu sa točí okolo multiverza, no dlho sme nevedeli, kto by mal byť jej hlavný záporák. Na povrch vyrazila info, že by to mal byť Kang a tento film, by nám ho mal predstaviť. Stávky sú vysoké a navyše je tu prísľub, že objavíme celú Kvantum ríšu, ktorá bola načrtnutá v minulých dieloch.

Séria Ant-Man nikdy nepatrila k top projektom Marvel univerza, no išla si svoju ligu odľahčeného komiksu, kde nebola núdza o papuľnaté postavy. Navyše Scott Lang a jeho možnosti zväčšovania a zmenšovania vytvorili slušné akčné momenty. Tretí diel je výraznou odbočkou, ktorá môže sadnúť divákom, čo Ant-Mana doteraz „príliš nemuseli“ a naopak, možno bude výzvou pre vlastných fanúšikov.

Po úvodných vysvetľovačkách ako sa žije hrdinom (Scott si užíva slávu a píše knihu, Hope vedie firmu, dcéra Cassie sa snaží pomáhať ľuďom, no skončila v base) sa po rodinnej večeri všetci zídu nad fantastickým prístrojom a o pár minút ich všetkých vtiahne dnu. Skončia v Kvantovej ríši, kde Janet strávila 30 rokov a ostatných čaká nová výprava. Tu sa odohráva gro filmu, čo vytvára obrovskú výzvu ako pracovať s dejom...

Dej je skutočne výzva, pretože pokrýva iba jednu výpravu v ríši a snahu dostať sa z nej von. Akurát tento cieľ má aj Dobyvateľ Kang, ktorý sa nám mihne v prológu, potom sa o ňom iba hodinu hovorí a v druhej polovici sa ukáže, že chce vyhladiť celý tento svet a zdrhnúť ďalej. Na to, že to má byť ultimátna postava celej línie to nie je málo – sú tu dramatické scény, kedy sa Kang predstaví, rozpráva o sebe a svojich plánoch, no lepšie by zapadli do iného rámca. Jonathan Majors hrá ostošesť, kus filmu prednáša monológy a potom sa zvrhne na veľkého búchača. Nejeden fanúšik si povie, že u Ant-Mana je malý priestor na uvedenie takého veľkého esa.

Bez hutného deja sa nám rozdrobí putovanie na tradičnú rodinnú selanku. Dokonca sa nám família rozdelí na viaceré skupiny – Scott končí s Cassie, aby mohli upevniť svoj vzťah, zatiaľ čo Hope s rodičmi si ide svojou cestou. Každého čakajú iné rituály, nájde odlišných domorodcov a hľadajú cestu k sebe. Kde sme to naposledy videli? Aha, veď Quantumania má hŕbu rovnakých prvkov, ako Neobyčajný svet pred tromi mesiacmi...

Ant-Man a Wasp: Quantumania

Až na to, že Peyton Reed ju uchopil tak, aby si vytvoril vlastné Star Wars. Fakt, tretí Ant-Man pôsobí presne ako keď Jedi majstri prídu na novú planétu a začnú objavovať jej rasy. Niektoré sú mierumilovné a pomôžu, iné hrozivé a slúžia zlému bossovi. Rozprávajú cudzími jazykmi (porozumenie však šikovne rieši jeden drink, čo je vtipná scéna) a majú vlastné podivné gestá. Takže keď sa niekto postaví niekomu druhému a vrazí čepeľ do brucha, môže to byť pozdrav. Oukeeej. Nechýba ani scéna v bare resp. reštike, kam dorazí lokálny boss (ktorého hrá Bill Murray v tradičnom excentrickom podaní) a skončí úplne inak ako čakáte. Vrcholom je návrat postavy Darrena ako MODOK-a, no vykľuje sa z neho pitoreskná, ale takmer stále zábavná entita.

Je fajn vidieť, že sa autori chceli vyblázniť a vložili do filmu množstvo rôznych bytostí, ktoré fungujú inak. Ale čím ste v tomto svete ďalej, tým sa vytráca jasná línia – Kang utláčateľ vs. ľudia v útlaku, to môže smerovať iba k jednému bodu a nie je to žiadny spoiler: veľká finálna mastenica armád na konci. Avšak treba pochváliť pár nápadov, ktoré tu Peyton Reed využil ako napríklad armádu mravcov pod Hankovým vedením.

Ant-Man a Wasp: Quantumania

Akčné scény sú roztrúsené do deja, aby to zabralo a nestačili ste sa nudiť. Film ide podľa šablóny: čosi nové, čosi akčné, čosi nové, čosi akčné... . A samozrejme, aj nové druhy sa zapoja do akcie, ale to chvíľu potrvá. Tak sme odkázaní na staré dobré triky zmenšovania/zväčšovania v správnom čase a Scott učí svoju dcéru správne využívanie efektov, keď si teda doniesla oblek do Kvantum ríše. Kto čaká väčšie zapojenie Hope, ostane skôr sklamaný, za to Janet má solídny priestor a Hank v podaní Michaela Douglasa slúži na vtipné momenty.

Najväčším problémom filmu je popri vyčerpanom scenári aj jeho forma. Je absolútne jasné, že okrem pár scén na začiatku a konci nás čaká festival pobehovania pred kľučovacím zeleným plátnom a je to veľmi cítiť. Všetky časti filmu sú neskutočne umelé, až vám to bije do očí. Nejde len o efekty, ale všetky postavy. Veľa sa odohrá v tme, 3D nie je úplne nápomocné, resp. aj kontrasty v akčných scénach sú zvláštne. Áno, spĺňa to predpoklad, že sme v inom svete, kde nesvieti bežné slniečko a tam dole je hustá atmosféra, akurát... nie je vizuálne zaujímavá.

Ant-Man a Wasp: Quantumania

Osobne som nemal od Ant-Mana veľké očakávania, skôr išlo o klasickú zvedavosť, kam sa Marvel posúva a či vôbec. A je tu ďalší diel seriálu, ktorý sčasti premárnil uvedenie nového zloducha a ponúka akčnú rodinnú zábavu v osobitom svete, ktorú čakáte skôr od Star Wars, či iných fikčných vesmírov. Možno to je cesta, ktorú sa Marvel rozhodol raziť, že nové filmy sa budú podobať na fúru iných... ale to už len potvrdzuje vyčerpanosť štúdia.

PS – Najlepší spôsob, ako si nového Ant-Mana užiť, je ísť naň ako na jednoduchú atrakciu. Môžete si zvoliť napríklad 4DX, kde sa vás čaká široká škála efektov. Nehýbu sa iba sedadlá, ale prichádza aj búchanie medzi rebrá, ofuky okolo uší, alebo vibrácie sedadla.

Vodná sprcha prišla dvakrát, dym a vietor sa využívajú najmä v akčných scénach a pri výbuchoch dobre padli aj svetlá. V tomto smere je film na 4DX efekty bohatý a vtiahne vás viac, ako samotné 3D. Efekty sú navyše dobre rozložené, takže cca raz za 20 minút intenzívne, inak štandardná porcia. Ak oželiete 4DX, môžete zbehnúť do IMAX sály, kde si môžete užiť pár scén v plnom formáte. Obe verzie si zaslúžia pol boda navyše.

Ant-Man and the Wasp: Quantumania (USA, 2022, 125 min.)
Réžia: Peyton Reed. Scenár: Jeff Loveness, Jack Kirby. Hrajú: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Douglas, Michelle Pfeiffer, Jonathan Majors, Kathryn Newton, Bill Murray, Katy M. O'Brian, William Jackson Harper, James Cutler, David Dastmalchian, Randall Park, Mark Weinman, Ross Mullan, Tom Clark ...

autor Michal Korec 18.2.2023
4.5
ANT-MAN A WASP: QUANTUMANIA