BIELY ŠUM

BIELY ŠUM

4.5

Filmová recenzia



Noah Baumbach brázdi filmovým biznisom už vyše štvrťstoročia. Jeho meno však rezonovalo hlavne medzi festivalovými divákmi. Pred tromi rokmi sa mu ale podaril prielom aj na poli (relatívneho) mainstreamu. Marriage Story sa pozrela na Oscary a ide o jeden z najlepších zárezov Netflixu.

Možno aj preto odklepol streamovací gigant talentovanému tvorcovi obrovský rozpočet na látku, ktorá už na papieri nemala šancu zaujať väčšinové publikum. Predlohu z pera Don DeLilla som síce nečítal, no po pozretí filmu je jasné, že jej adaptácia musela byť výzvou, v ktorej Baumbach bohužiaľ neobstál.

Píše sa rok 1984. Jack (Adam Driver) je vysokoškolský profesor prednášajúci o Hitlerovi. Má ženu, deti a žije si spokojný život na americkom predmestí. Občasnú idylku narúšajú malé tajomstvá jeho manželky (Greta Gerwig). Všetko sa zmení, keď v okolí havaruje vlak s toxickým odpadom. Smrtiaci mrak nemilosrdne pokračuje a zdanlivo spokojná rodinka sa musí dať na útek. A zažije veci, ktoré by vám pri tomto popise deja fakt nenapadli.

Biely šum je žiarivým príkladom toho, že príliš veľa slobody tvorcom škodí. Množstvu zaujímavých tém chýba pevnejšia kostra aj poctivejšie režijné uchopenie. A je to škoda. V jednotlivostiach je totiž film úžasný. Budovanie apokalypsy má vťahujúcu atmosféru. Rovnako prednášky hlavného hrdinu majú správny ťah na bránu. Podobne ako riešenie manželskej krízy, pri ktorej si spomeniete na predchádzajúci Baumbachov počin.

Kameraman Lol Crawley čaruje so svetlom aj pôsobivými kompozíciami. Ukazuje to v komorných pasážach, rovnako tak pri veľkofilmových scénach. Satirický podtón robí množstvo temných pasáží milo absurdnými. Adam Driver aj naďalej ukazuje, že je najtalentovanejším hercom generácie a čaká ho mimoriadna budúcnosť. S Baumbachovou manželkou Gretou Gerwig tvoria väčšinu stopáže uveriteľný pár. Je trochu škoda nevyužitia Dona Cheadla. Jeho postavu mohol hrať ktokoľvek a je iba ako zástupca veľkého mena v titulkoch. Svoj štandard ale zvládol solídne.

Biely šum

Silné remeslo, presní herci ani množstvo milých nápadov však nedokážu zachrániť celok. Ten je až príliš rozháraný. Myšlienkovo, príbehovo aj atmosfericky. Preskakuje sa žánrovo medzi katastrofickým filmom (ako napr. Drvivý dopad), rodinnou komédiou v štýle Griswoldovcov a krutou existenciálnou drámou ako od Aronofskeho. To je ale kombinácia, že?

Teoreticky by to v nejakom vesmíre mohlo fungovať, no to by sa musel napísať úplne inak postavený scenár. Jednotlivým pasážam sa venuje neadekvátne množstvo času. Čo vyniká zakaždým, keď sa zmení nálada a téma filmu. Čo sa stáva nepríjemne často. A nepomôže ani barlička v podobe radenia do kapitol, ktorá podobné neduhy často zakrýva.

Biely šum

Bez spoilerov sa ťažko dajú vypichnúť konkrétne záležitosti, prečo sa celok rozpadá, no je jasné, že za to môže prílišná úcta k predlohe. To, že skvelá literatúra nefunguje na plátnach (obrazovkách) automaticky sme zistili už veľakrát. A na tomto fakte si vylámali zuby už väčšie esá než Baumbach.

Budovanie príbehu šuští papierom až v prílišnej miere. Tým pádom sa vytráca divácka pozornosť a kopia sa WTF momenty. Čo je pri vyše dvojhodinovej stopáži a nie práve dravému tempu vražedná kombinácia. Baumbach si toho proste na seba zobral príliš. Utápa sa v metaforách a svojej inscenačnej zručnosti. Je však dobrá šanca, že môže zaujať fanúšikov predlohy alebo hardcore snobské jadro festivalového diváctva.

Biely šum

Viem si predstaviť, ako istá skupina ľudí bude tvorcom tlieskať za odvahu odkloniť sa od tradičnej dramaturgie. Bude nadšená z toho, aký je film iný, odvážny, nekonvenčný a podobné bla, bla. A ja s nimi budem kruto nesúhlasiť, pretože aj postmoderna môže byť vťahujúca a strhujúca. Toto bohužiaľ nie je ten príklad a Netflix by si mal (opäť) dávať pozor, kam investuje nemalé prostriedky. Na druhej strane tvorcom patrí pár plusových bodov za pokus. Aj keď s ním kruto narazili.

Biely šum sa pohybuje na hranici medzi zaujímavým experimentom a úplným trapasom. Je to ďalší z tých nešťastných príkladov, keď talentovaný tvorca uverí vo svoju genialitu a stratí kontakt s divákom. Množstvo skvelých nápadov a scén sa tak stráca v zúfalej snahe povedať čo najviac a najkomplikovanejšie. Pričom nič nevyznie poriadne.

P.S. Pokiaľ máte pre podobné záležitosti slabosť, pokojne si nejaké bodíky pripočítajte.


White Noise (USA/UK, 2022, 136 min.)
Réžia: Noah Baumbach. Scenár: Noah Baumbach, Don DeLillo (román). Hrajú: Adam Driver, Greta Gerwig, May Nivola, Raffey Cassidy, Sam Nivola, Henry Moore, Dean Moore, Don Cheadle, Madison Gaughan ...


autor Peter Pavlík 9.1.2023
4.5
BIELY ŠUM
+ Filmové remeslo
+ kvalitní herci a herečky
+ niekoľko vynikajúcich pasáží
- Dramaturgia
- Nekoncepčnosť
- Prílišná literárnosť deja
- Dĺžka
- Množstvo WTF momentov
Kinema
4.5
Metascore
6.6
Diváci
4.3
Ohodnotiť

Žner: Komédia/Dráma
Minutáž˝: 136 min
Krajina: USA UK
Rok výroby: 2022

Premiéra: 31.8. 2022
Premiéra SK: Netflix
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
6.6
Diváci
4.3
Ohodnotiť

Žáner: Komédia/Dráma
Minutáż˝: 136 min
Krajina: USA UK
Rok výroby: 2022

Premiéra: 31.8. 2022
Premiéra SK: Netflix
0 z 10
0 z 10
7 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
26.9 |
26.9 |
hodnotenie 8/10
26.9 |
hodnotenie 8/10
3.10 |
3.10 |
10.10 |
17.10 |
24.10 |
24.10 |
NAJČÍTANEŠIE
|BEETLEJUICE BEETLEJUICE
0
hodnotenie 6/10
|LONGLEGS
0
hodnotenie 7/10
|ZENIT
0
hodnotenie 7/10
|PODOBY LÁSKAVOSTI
0
hodnotenie 8/10
|ZA HORAMI
0
hodnotenie 7/10
|VTÁČNIK
0
hodnotenie 6/10
|CHLPATÁ RODINKA
0
hodnotenie 7/10
|KRV NA PERÁCH
0
hodnotenie 7/10
|VRANA
0
hodnotenie 4/10
|STOVKY BOBROV
1
hodnotenie 9/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 10378
02 |
návšt. 7446
03 |
návšt. 4862
04 |
návšt. 2866
05 |
návšt. 2564
06 |
návšt. 2168
07 |
návšt. 1914
08 |
návšt. 1815
09 |
návšt. 1506
10 |
návšt. 1367
REBRÍČEK US
01 |
$35,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$9,3 mil.
04 |
$5,6 mil.
05 |
$4,3 mil.
06 |
$4,0 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.