SPIDERHEAD

SPIDERHEAD

3.5

Joseph Kosinski je tvorcom, ktorý má na konte niekoľko nadpriemerných kúskov. Od ruky mu ide predovšetkým žáner sci-fi a jeho silnou stránkou je sebaistý a žiarivý vizuál, ktorý dokáže neraz nadchnúť. Stelesnením uvedeného sú snímky Tron: Legacy (2010) a Oblivion (2013). U druhého z nich spolupracoval s nestarnúcim a nespomaľujúcim Tomom Cruisom – kooperácia, ktorá zainteresovaným evidentne sadla natoľko, až sa spolu pustili do dlho odkladaného sequelu klasiky Tonyho Scotta, Top Gun (1986).

Zatiaľ, čo Top Gun: Maverick vyráža dych každému od konzumného diváka po expertov na kino tržby (a nemieni v dohľadnej dobe, vzhľadom na rekordne nízke prepady v číslach z kín, brzdiť), Kosinskiho následný exponát funguje v tejto konštelácii ako ekvalizér. Pri sledovaní sci-fi thrilleru Spiderhead sa všetka divákova chvála po dopozeraní stíhačkovej lahôdky konvertuje do nudy, znechutenia, či nadávok a v mozgu mu rotuje jediná otázka: načo som si to ja blbec len púšťal?

Tak si to zhrňme: réžia na voľnobeh; scenár, kde je zaujímavá zápletka ohlodaná na kosť, ktorú by nežral ani vyhladovaný pouličný orech; kulisy, ktoré podčiarkujú fakt, že sa natáčalo počas covidu (ergo takmer čisto interiér pozostávajúci z asi troch miestností); absentujúca logika – počkať, toto ešte nie je záverečné zhrnutie. Prepáčte mi, že sa tak predbieham, ale vážne chcete čítať, aké mdlé, nezvládnuté a katastrofálne odfláknuté to je? No tak dobre...

Spiderhead

Aby som nenavodil pocit, že sa snímka skladá výlučne z negatív, začnem pozitívami. Hlavná premisa je akceptovateľná - experiment drog na väzňoch, ktorí sa programu zúčastňujú výmenou za určité výhody (ako napr. voľný pohyb po priestranstve väzenia, ktoré pripomína skôr vilu z Vyvolených, kde sa akoby náhodou nachádza pozorovacia miestnosť s polopriehľadným sklom) poskytuje dostatok priestoru na budovanie napínavého a kvalitného príbehu. Základ je teda slušný. Teraz ho rozviesť – to si necháme do záporných stránok. Kamera sníma pekne a prehľadne.

Ďalej tu máme sľubnú hereckú zostavu: Miles Teller je sympaťák, vie skvele zahrať (Whiplash, r. 2014, je majstrovský kúsok) a máme tu Chrisa Hemswortha v nezvyklej zápornej polohe. Avšak na rozdiel od jeho partu charizmatického vodcu kultu z Bad Times at the El Royale (2018), Spiderhead nám ponúka „boha hromu“ sťaby charizmatického geniálneho vedca, ktorý sa správa k testovaným subjektom ako ku kamarátom na vysokej škole. To, že reaguje nie ako Albert Einstein 21. storočia, ale ako kretén je už iné vec. Tak či onak, je vidieť, že sa pri natáčaní bavil.

Spiderhead

No, a teraz tie slabé stránky: okrem vyššie uvedených lapsusov týkajúcich sa Kosinskiho apatickej réžie, scenára akoby zo zásuvky označenej „výkladná skriňa netflixovskej nudy“ a limitovaných lokalít to projekt nezvláda ani v aspektoch uveriteľnosti vývinu postáv (žiaden tam nie je), gradácie deja (žiadna tam nie je), či významu vedľajších postáv (žiadny tam nie je – jedným príkladom za všetky je postava Nathana Jonesa). Akcia, až na štipku ku koncu, nulová. Emócie nefungujú, lebo sa k nim dej nedopracuje poctivo a organicky – proste tam sú a hotovo.

Spiderhead

Spočiatku som mal v pláne Kosinskiho druhému tohtoročnému kúsku udeliť vyššie hodnotenie. Deň-dva po pozretí som si však uvedomil, ako opovážlivo debilné to je a – čo je pre mňa osobne ešte horšie – totálne laxne to celé pôsobí. Tu sa fakt asi točilo len preto, aby zainteresovaní nevyšli takpovediac z cviku, resp. pretože sa počas vrcholu pandémie nudili. Režisér má jedno šťastie, a síce, že len týždne pred uvedením tohto sci-fi fiaska dodal do kín (zrejme) blockbuster roka, ktorý už stihol prekročiť miliardu v tržbách. I keby tomu tak nebolo, „červenému Nku“ by to určite nebralo spánok. Spiderhead je totižto inkarnáciou jeho originálnej produkcie.

P.S.: ak vám to ešte nie je náhodou jasné – nedívajte sa na to, preboha.

Spiderhead (USA, 2022, 106 min.)
Réžia: Joseph Kosinski. Scenár: George Saunders, Rhett Reese, Paul Wernick. Hrajú: Chris Hemsworth, Miles Teller, Jurnee Smollett, Mark Paguio, Tess Haubrich, Ben Knight, Daniel Reader, Sam Delich, Ron Smyck, BeBe Bettencourt ...

autor Róbert Humeník 12.7.2022
3.5
SPIDERHEAD