THE SADNESS

THE SADNESS

7.0

Filmová recenzia



Rok 2022 je zatiaľ plodný na zaujímavé a nezriedka kvalitné hororové inštancie. Ti West nám predstavil sedemdesiatkové porno jatky v X, Sean Ellis nás zaviedol do vidieckej Ameriky 19. storočia prostredníctvom The Cursed a režisér Scott Derrickson, si pre diváka nachystal nadprirodzený The Black Phone.

Krv mraziace tituly sa však nerodia len v anglofónnych krajinách. Svoj príspevok do „poklesnutého žánru“ zrealizoval aj Taiwan prostredníctvom The Sadness. Túto snímku len tak z hlavy nedostanete.

Jim a Kat sú mladý taiwanský pár. Snažia sa spolu tráviť čas a užívať si spoločné chvíle, hoci ich zamestnania im to tak často nedovolia. Jedno absolútne bežné ráno sa Kat vyberie do svojej práce zatiaľ, čo Jim ostáva ešte doma. Ani jeden z nich netuší, že toto idylické ráno sa čochvíľa transformuje do fatálnej katastrofy.



Ostrovný národ totižto kvári epidémia naoko neškodného vírusu. Ten sa spočiatku neprejavuje priveľmi odlišne od, napríklad, chrípky (jasná inšpirácia a paralela s covid19), no časom sa kvôli nemu začnú jednotlivci meniť na bezuzdné, agresívne entity bez akýchkoľvek morálnych či sociálnych zábran. Boj o prežitie uprostred pohromy na štýl zombie apokalypsy začína. Stihne sa Jim dostať k svojej milovanej skôr, ako ju niektoré z monštier znásilní a zmasakruje?

Poctivý zombie kúsok sme tu už dlhšie nemali. Snyderova Army of the Dead (2021) bolestivo sklamala a nevyšiel ani pokus o reštart Resident Evil z minulého roka (Resident Evil: Welcome to Raccoon City). Posledný ozaj kvalitný počin, na ktorý si spomínam, je kórejský Train to Busan (2016), s ktorým má The Sadness čo to spoločné. V oboch inštanciách z ďalekého východu nájdeme hektolitre krvi, neumiernené násilie, i nekompromisné vraždenie vo vlakovom vozni.

The Sadness

Taiwanský titul svojimi parametrami zapadá do kategórie východoázijských, krvavých „psycho“ hororov. Tie sú typické nie len spomínaným bezhraničným násilím, pri ktorom kamera len zriedkakedy uhne stranou, ale aj vykorisťovaním obetí a psychotickým správaním zápornej strany. Všetko uvedené tu je hojne prítomné vo forme, z ktorej vám sánka padne na podlahu, prípadne sa Vám očné buľvy začnú mimovoľne otáčať do vnútra lebky, aby nemuseli byť svedkom zverstiev najvyššieho kalibru, ktoré sa vo filme režiséra a scenáristu Roba Jabbaza vyskytujú.

Zakladateľ hlbinnej psychológie, Sigmund Freud, určil, že ľudský jedinec má v sebe dva druhy pudov: eros a tanatos. Prvý, eros, sa spája s tvorivosťou, sexom, láskou. Druhý, tanatos, je pudom deštrukcie, ničenia, násilia, aj smrti (odtiaľ jeho názov). Človek má, na rozdiel od fauny, vedomie a schopnosť racionálneho uvažovania. Tá je obyčajne nadradená oným pudom, reguluje naše správanie a slúži ako zdroj sebazáchovy.

Práve týmto sa Jabbaz pri písaní scenára očividne inšpiroval. Jeho „zombie“ kreatúry sú ľudia, ktorí stratili celkovú schopnosť sebazáchovy, čím sa zmenili na vraždiace a znásilňujúce beštie, ktoré sú stále schopné hovoriť alebo uvažovať dostatočne logicky na to, aby dosiahli svoj obludný, úchylný cieľ. Jabbaz týmto pretvoril jedno veľké žánrové klišé do originálneho a neopozeraného konceptu, ktorý ešte zvyšuje desivú stránku projektu.

The Sadness

Príbeh v rámci kreativity ťahá za kratší koniec. Tu sa však dá argumentovať tým, že originalita za každú cenu by zruinovala zmysluplnosť a autenticitu deja. Hlavná linka síce veľmi negraduje a záver vyznieva napoly prázdne a nedotiahnuto, no je v súlade s predchádzajúcim dianím, je naň logicky naviazaný.

Jednotlivé vraždy, mrzačenia, vykorisťovateľské scény a momenty sexuálneho násilia sú početné, sebaisto nakrútené, ako aj patrične nechutné. Ako som uviedol vyššie, v určitých chvíľach vám bude až fyzicky zle. Násilie tu totiž nerozlišuje pohlavie, ani vek. Napriek tomu, že pri pár bodnutiach strieka z tela poškodeného nerealistické množstvo krvi, nemôžem všadeprítomné zabíjanie označiť za samoúčelné, keďže je v súlade s axiómou straty súdnosti a morálnych mantinelov, z ktorej sa tu vychádza. Jednoducho, akokoľvek nechutné dianie je, neignoruje základnú logiku filmu.

Kameňom úrazu tak je nevyváženosť liniek dvojice milencov. Zatiaľ, čo pri Kat divák vidí boj o prežitie, snahu nestratiť ľudskosť a pomôcť nie len sebe, ale aj iným, či zúfalú snahu utiecť pred nakazeným stalkerom, ktorý ju chce za každú cenu znásilniť, mučiť a zabiť (nie nutne v danom poradí), Jimova linka je ochudobnená o všetky tieto elementy. Okrem vynikajúceho zlomu, kedy vidíme začiatok masakru a jednej kratšej scény neskôr nám tvorcovia neponúknu nič zaujímavé (vraždy, strety s preživšími, s nakazenými...), čo by dodalo Jimovmu putovaniu za záchranou Kat dynamiku. Tvorcovia jeho stranu príbehu proste zanedbali.

The Sadness

Aby sme nekončili na negatívnu nôtu, schoval som si na záver recenzie pochvalu pre technické oddelenie: snímka je natočená prehľadne. Ručná kamera dodáva dianiu adekvátnu dynamiku; uhly snímania sa tu výživne striedajú. Výprava nám ponúka jednak ruch veľkomesta preplneného obyvateľmi, na druhú stranu sa pozrieme aj do Taiwanskej hornatej prírody, ktorá je úchvatná. V rámci hudby je zmienky hodná krátka death metalová pieseň v záverečných titulkoch - trefne vystihuje brutalitu a priamosť projektu.

The Sadness je špičkovou prácou na niekoľkých frontoch, ktorá sa ľahko mohla stať najlepším hororom posledných rokov, ak by si len dala pozor na rovnováhu deja a nadelila razantnejšiu bodku. Takto je ostrovné inferno „iba“, minimálne v mojich očiach, doterajším hororom tohto roka.


Ku bei (Taiwan, 2021, 109 min.)
Réžia: Rob Jabbaz. Scenár: Rob Jabbaz. Hrajú: Berant Zhu, Regina Lei, Ying-Ru Chen, Tzu-Chiang Wang, Emerson Tsai, Wei-Hua Lan, Ralf Chiu, Chi-Min Chou, Lue-Keng Huang ...


autor Róbert Humeník 29.4.2022
7.0
THE SADNESS
+ originálna a kvalitne prezentovaná premisa v podobe nakazených zbavených akýchkoľvek zábran, ktorí ale stále ostávajú mysliacimi bytosťami
+ dynamická ručná kamera pracuje v synergii s adrenalínovým dejom
+ nekompromisnosť ohľadom brutality, ktorá však neskĺzne k samoúčelnosti
+ niektoré okamihy z hlavy dlho nedostanete, aj keď si to asi budete želať, čo podtrháva efektivitu vyobrazeného teroru
- zanedbaná, prázdne pôsobiaca linka jedného z dua hlavných charakterov
- finále nedoručí potrebnú katarziu; dej končí náhle, čo pôsobí neprirodzene
Kinema
7.0
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žner: Horror
Minutáž˝: 109 min
Krajina: Taiwan
Rok výroby: 2021

Premiéra: 22.1. 2021
Premiéra SK:
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žáner: Horror
Minutáż˝: 109 min
Krajina: Taiwan
Rok výroby: 2021

Premiéra: 22.1. 2021
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
12.5 |
hodnotenie 7/10
12.5 |
hodnotenie 8/10
12.5 |
hodnotenie 4/10
19.5 |
hodnotenie 7/10
26.5 |
26.5 |
9.6 |
hodnotenie 8/10
NAJČÍTANEŠIE
|WE OWN THIS CITY
2
hodnotenie 8/10
|SMRADI
0
hodnotenie 7/10
|SLOW HORSES
0
hodnotenie 7/10
|METAL LORDS
0
hodnotenie 7/10
|MALÁ MAMA
0
hodnotenie 8/10
|FURIOZA
0
hodnotenie 5/10
|POSLEDNÉ PRETEKY
0
hodnotenie 7/10
|PO ČOM MUŽI TÚŽIA 2
0
hodnotenie 4/10
|THE SADNESS
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 21778
02 |
návšt. 4436
03 |
návšt. 2465
04 |
návšt. 2383
05 |
návšt. 1810
06 |
návšt. 1576
07 |
návšt. 1702
08 |
návšt. 1258
09 |
návšt. 747
10 |
návšt. 579
REBRÍČEK US
01 |
$61,8 mil.
02 |
$7,0 mil.
03 |
$4,7 mil.
04 |
$3,8 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,6 mil.
07 |
$1,7 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk