X

X

7.5

Produkčná filmová spoločnosť A24 sa behom povážlivo krátkeho obdobia stala stabilným garantom kinematografickej kvality. Za účelom špecifikácie spomeňme aspoň osobité a kriticky nadmieru vrelo prijaté snímky ako Midsommar (2019) Ariho Astera, The Lighthouse (2019) Roberta Eggersa, či The Farewell (2019) s Awkwafinou v hlavnej úlohe, ako aj Adamov Sandlerov herecký koncert v Uncut Gems (2019).

Za zmienku rovnako stojí aj také Minari (2021) so Stevenom Yeunom alebo historická fantasy podivnosť, Green Knight (2021). Producenti z A24 si svoje projekty evidentne vedia postrážiť a zároveň pri tom dávať dostatok priestoru kreatívnemu tímu, aby tak mohol do diela vtlačiť vlastnú víziu. Víťazom je nakoniec vždy divák, ktorý síce nedá zakaždým palec hore, no len málokedy bude tvrdiť, že daný film neoplýva atypickou atmosférou a umeleckým cítením.

Tento rok sa nám dostalo tria filmov z dielne A24, ktoré stoja za pozornosť: rodinná sci-fi dráma After Yang, akčné sci-fi Everything Everywhere All at Once, a v neposlednom rade nový horor Ti Westa, nazvaný prosto X, ktorému je venovaná táto recenzia.

Popri vyššie spomenutom Asterovi je West ďalším reprezentantom súčasnej generácie hororových režisérov. Rovnako ani jemu nechýba individuálny punc, s ktorým vytvára osobité kúsky, aké nesadnú všetkým. Jeho doménou je dobový horor, pričom jeho najlepší príspevok do žánru desu je zasadený do rokov osemdesiatych. Jedná sa o The House of the Devil (2009), milovníci staromódnych mysterióznych diel s prímesou motívu satanistického kultu si tu prídu na svoje. X sa pre zmenu odohráva v sedemdesiatych rokoch, no je rovnako podarený i pôsobivý.

Píše sa rok 1979. Šesťčlenná partia ľudí z periférie spoločnosti, ktorá sa nemieni uspokojiť s nudnou prácou za minimálnu mzdu sa rozhodne preraziť vo filme. S nastupujúcim trhom VHS sa pred nimi otvára možnosť, ako sa stať slávnymi, bohatými a úspešnými. A ako inak sa predať, ak nie cez nahotu? Idealistický študent filmu RJ a jeho priateľka – nesmelá a neskúsená Lorraine nakrútia porno film, kde si to rozdajú náruživá a extrovertná Bobby-Lynne, mlčanlivý, sebavedomý Jackson a nervózna, no odhodlaná Maxine.

X

Na všetko dohliadne Maxinin partner, Wayne. Ten ako lokalitu našiel hosťovskú chatu v americkom zapadákove. Prenajal mu ju starý pán, žijúci s rovnako starou manželkou kúsok od budúceho dejiska rozkoší. Prestarnutý vidiečan samozrejme nemá ani tušenia, čo sa v onej chate Wayne a jeho priatelia chystajú robiť. Ako to už v obdobných filmoch býva, postupne sa dozvie pravdu. Až vtedy začína skutočná zábava – najmä pre diváka.

Znie to strašne stereotypne, však? Tradične založený, konzervatívne zmýšľajúci starý biely muž, ktorý zistí, že na jeho pozemku sa konajú neresti, ktoré si niekto ešte aj natáča. Je nad slnko jasnejšie, čo bude nasledovať, nemám pravdu? Divákovo očakávanie spevní opakovane sa objavujúca bigotná kresťanská kázeň v televízii. Nebol by to ale Ti West, ak by sa s našimi očakávaniami patrične nepohral.

Toľko k deju, verte mi, nechcete sa pripraviť o Westove scenáristické serpentíny podložené inteligentnou hrou so žánrovým klišé. Hnacím motorom diania tu je niečo, čo v hororoch a filmoch všeobecne zase až tak často nevídame, a pritom je to tak prosté a tak prirodzené.

X

Scenáru kryje chrbát pevná ruka režiséra, ktorý presne vie, čo chce točiť a ani na moment neuhne z vytýčenej trasy. Dostávame nádherný vizuál, ktorý je Westovou devízou. Kamera so strihom sa podieľajú na nejednom zapamätateľnou zábere; rakurzy, split screen a miestami nevyspytateľný prestrih prinášajú hrsť oku lahodiacich, výborných scén. Obrazová kvalita kráča ruka v ruke s tou zvukovou. Výstrely trhajú bubienky; zvuk je ostrý, realistický.

Počet obetí je vzhľadom na počet aktérov viac ako dostačujúci. Krvi tu tečie ako z prasaťa pri zabíjačke a pri finišoch jednotlivých postáv je na nástroj, ktorým zídu z tohto sveta kladená diverzita. Tu si dovolím pochváliť aj maskérov, nie len pre prácu s telami obetí, ale aj za pretvorenie herečky Mia Goth z postavy Maxine na postavu Pearl – fantastická robota.

Postavy a ich herci sú adekvátni, niet sa na čo sťažovať. Osobitne ma interesovala hĺbka s akou sa pracuje s motívom porna: scenárista tu ukáže mnohoraké motivácie postáv. Zatiaľ, čo naivný, horlivý „umelec“ RJ verí, že nakrúti niečo viac ako len ďalšiu z milióna prasačiniek, Wayne sa drží nohami na zemi a ide mu hlavne o to, aby si na seba nemusel zarábať manuálnou prácou. Herečky Maxine a Bobby-Lynne chcú byť proste len slávne a uznávané - veď keď už im boh nadelil tak atraktívne vnady, prečo to nevyužiť?

X

Mojou jedinou výčitkou tvorcom tak ostáva priebeh od bodu prvej vraždy po záver. Zápletka na jednu stranu – ako píšem hore – zaujme originalitou. Na druhú podkopáva nohy dejovej suspenzii a bráni vypuknutiu ozajstného súboja o prežitie; snímka sa nikdy úplne neodrazí od zeme. Kreativita je tu de facto na úkor efektivity.

X Ti Westa je skvelým prírastkom do amerického hororového žánru. Režisér The Sacrament (2013), The Innkeepers (2011) alebo Cabin Fever 2: Spring Fever (2009) priniesol svoj typický nezameniteľný vizuál, spojil ho s poctivou scenáristickou prácou a zrealizoval tak projekt, ktorý sa u nejedného filmového fanúšika bude uchádzať o post amerického hororu roka. Avšak na potenciálny budúci menší kult to kvôli príliš jednoduchej a plochej záverečnej tretine úplne nestačí.

X (USA / Kanada, 2022, 105 min.)
Réžia: Ti West. Scenár: Ti West. Hrajú: Mia Goth, Jenna Ortega, Brittany Snow, Kid Cudi, Martin Henderson, Owen Campbell, Stephen Ure, James Gaylyn, Simon Prast, Geoff Dolan, Matthew J. Saville, Bryony Skillington

autor Róbert Humeník 18.4.2022
7.5
X