APOLLO 10 ½: DIEŤA KOZMICKÉHO VEKU

APOLLO 10 ½: DIEŤA KOZMICKÉHO VEKU

8.0

Jeden z kľúčových lídrov amerického nezávislého (indie) filmu nakrútil počas covidovej pandémie osobný projekt, v ktorom si po strednej a vysokej škole zaspomínal aj na časy svojej „základky“ a magického detstva na pozadí astro-mánie, a to v rotoskopickom balení.

Linklater je vo svojich dielach fascinovaný tokom času. Spomeňme experimentálne, časozberné Chlapčenstvo (2014) vznikajúce dlhých 12 rokov či slávnu (triezvo) romantickú trilógiu – Pred úsvitom (1995), Pred súmrakom (2004), Pred polnocou (2013) – odohrávajúcu sa a zároveň i nakrúcanú stále po 9 rokoch. Rovnako ako plynutie času ho však interesuje krátky časový okamih tu a teraz. Aktuálne pocity a atmosféra doby. Stredoškolské mikro zážitky jedného dňa a noci zo 70tych rokov zachytil v Omámených a zmätených (1993) a ich nepriame, duchovné pokračovanie nakrútil v 80tkovom Everybody Wants Some!! z prostredia výšky (2016). Teraz prišlo na rad nostalgické detstvo a roky 60te.

V ostatnej dobe badať trend, že etablovaní tvorcovia radi autobiograficky spomínajú na svoje detské roky a dospievanie: Alfonso Cuarón (Roma), Paolo Sorrentino (Božia ruka) či nedávno Kennet Branagh (Belfast) a Paul Thomas Anderson (Licorice Pizza). Obdobne tak teraz (znova) urobil 61-ročný houstonský rodák, ktorý neskrýva fakt, že jeho scenár je primárne založený na období, kedy mal 9 rokov.

„Pankáčsky“ režisér, ktorý forme niekedy dôležitosť neprikladal, si ostatné roky obľúbil rotoskopiu, ktorá spočíva v tom, že sa filmový materiál najskôr nakrúti ako hraný a následne sa animačne „prekreslí“. Touto technikou už vznikli dva jeho tituly: kultový Bdelý život / Waking Life (2001) a výborná adaptácia Philipa K. Dicka – Temný obraz / A Scanner Darkly (2006).

Apollo 10 ½: Dieťa kozmického veku

Jar 1969, predmestie Houstonu, čo by človek kameňom dohodil do NASA. Tu začína príbeh 10-ročného Stana, ktorého si podľa celkom náhodných kritérií vybrali ako vhodného kandidáta na let na Mesiac. Totižto, v NASA omylom postavili menší lunárny modul a potrebujú túto verziu otestovať na detskom kozmonautovi. Pred slávnym pristátím Apolla 11 na Mesiaci tak začína tajná misia Apollo 10 ½! A príbehová štruktúra prekvapivo pozostáva z dvoch línií.

Prvou je nostalgické ohliadnutie, ktoré je sprevádzané konštantným (!) voice-overom s príjemne entuziastickým a hrejivým hlasom Jacka Blacka. Vieme, že režisér vie rozprávať aj bez „pomocného“ sprievodného komentára, ale v tomto prípade sa toho rozhodol zachytiť naozaj veľa (popri pocitoch aj hŕbu faktov), a to za takmer celú dekádu.

A že ide o riadne hutné spomínanie! Začína v 1962, kedy John F. Kennedy predniesol slávnu reč „We choose to go to the Moon“ a pokračuje až ku koncu dekády. Stan s jemným cynizmom rozpráva o svojich rodičoch, súrodencoch, diametrálne odlišných babičkách, susedoch a časoch školských hier i trestov. Detailne dokonca spomína na sériu všetkých doma servírovaných jedál. Neobchádza nástup tlačidlových telefónov, rádia do ruky, zbieranie baseballových kartičiek či televíznu mániu.

Apollo 10 ½: Dieťa kozmického veku

Boli tu tiež stavania bunkrov na záhrade, stolové hry i klasické pouličné zábavky, návštevy pinballových herní aj prvé kiná. A tiež slávna fotka Zeme z vesmíru aj s kúskom mesačného povrchu (tzv. Earthrise), ktorá vznikla presne na Vianoce 1968 počas misie Apolla 8. Áno, všetko je to podrobné a precízne, priam hodné dokudrámy.

Linklater nezabúda ani na svoje prvé filmové zážitky. Okrem prezívaného kina v podobe muzikálu Za zvukov hudby / The Sound of Music (1965), je skrz detského hrdinu fascinovaný Kubrickovou vizionárskou peckou 2001: Vesmírna odysea / 2001: A Space Odyssey (1968). Prím však hrá televízia so svojím seriálovým boomom (spomeňme aspoň Dark Shadows, 1966). Okrem filmových odkazov (napríklad aj vydarené sci-fi Destination Moon, 1950) je tu dostatok aj tých hudobných a mihnú sa tu napr. The Archies, Beatlesáci, Janis Joplin či Johnny Cash.

Scenár tak zachytáva komplexnú atmosféru končiacich 60tych, pričom tradičné témy tejto doby – éru hippies a vojnu vo Vietname – ruka v ruke s detskou optikou marginalizuje v prospech šialenstva ohľadom vesmírneho programu.

Apollo 10 ½: Dieťa kozmického veku

Druhú, o čosi kratšiu a „príbehovejšiu“ časť snímky tvorí samotný (dvoj)let. Prelínanie sa oboch kozmických ciest je hrejivým vyjadrením toho, že sen môže byť realitou (prinajmenšom tak vierohodne vyzerať). Že sa oplatí snívať a najmä spomínať. Lebo keď spomíname, akoby sme znova prežívali. A možno o to silnejšie, možno aj s pridanou fantáziou, ktorá tak neodškriepiteľne patrí k detstvu.

Apollo 10½: Dieťa kozmického veku spája kľúčové linklaterovské esencie: náladu doby, nostalgiu a uveriteľne prerozprávané spomienky jeho chlapčenským alter-egom, pričom bonusom je podmanivá rotoskopická animácia, ktorá podčiarkuje detskú fantáziu a zanecháva punc originality. Linklater nás po strednej a vysokej škole vzal aj do dekády svojho (astro)detstva a my sme s jeho animovaným retrom spokojní.

Apollo 10½: A Space Age Childhood (USA, 2022, 97 min.)
Réžia: Richard Linklater. Scenár: Richard Linklater. Kamera: Shane F. Kelly. Hrajú: Zachary Levi, Jack Black, Glen Powell, Josh Wiggins, UYS, Lee Eddy, Samuel Davis a ďalší.

autor Michal Šmajda 2.4.2022