SUSED

SUSED

7.0

Medzi dvanástimi titulmi, ktoré ponúkla tohtoročná festivalová prehliadka Be2Can, sa ocitla aj režisérska prvotina Daniela Brühla. Nemeckého herca so španielskymi koreňmi sme doposiaľ mali možnosť spoznať cez žánrovo pestrú, vyše dvadsať rokov trvajúcu hereckú kariéru. Jeho prelomovou rolou sa stala postava Alexa v dramédii Good bye, Lenin! a nomináciu na Zlatý Glóbus si vyslúžil za strhujúci výkon v životopisnej dráme Rivali. Napriek týmto úspechom je i tak v očiach mnohých zafixovaný vďaka marvelovke ako Baron Zemo z Captain America: Občianska vojna.

V koprodukčnej dráme Sused sa po prvýkrát posadil na režisérsku stoličku, no svojím debutom si súčasne rozšíril aj herecké portfólio o ďalšiu hlavnú úlohu. Nielenže s ústredným protagonistom zdieľa rovnaké krstné meno, pri porovnaní ich osobných svetov by sme objavili ďaleko viac nenáhodných paralel. Filmový Daniel vedie závideniahodný život v luxusnom mezonete s francúzskymi oknami, krásnou manželkou, dvoma deťmi a starostlivou opatrovateľkou. Tento komfort mu zabezpečuje slušne rozbehnutá herecká kariéra, kvôli ktorej v nadchádzajúcich dňoch plánuje berlínsku štvrť Prenzlauer Berg vymeniť za Londýn. Práve v metropole Anglicka na neho čaká dôležitý konkurz do hollywoodskeho filmu o superhrdinoch.

Po estetickom úvode, ktorý ponúka pohľad na usporiadaný život obalený v luxusnej vate, sa presúvame do vcelku odlišného prostredia. Poslednou Danielovou zastávkou pred odletom sa stáva miestny bar, ktorý z neznámych dôvodov považuje za ideálne miesto na zopakovanie si replík a vypitie lacnej kávy. Mierne stiesňujúce prostredie nevábneho podniku, ktorého vzhľad zostal pravdepodobne nemenný od čias zjednotenia Nemecka, hercovi príliš nepristane. Keď sa k ponuke ochutnať špecialitu pohostinstva v podobe trasľavej kocky aspiku pridruží aj spoločnosť neznámeho Bruna (Peter Kurth), Danielov deň začína naberať poriadne nepríjemný spád.

Čas rýchlo ukáže, že stretnutie s postarším pánom, ktorý je voči osobnému kúzlu filmovej hviezdy dokonale imúnny, ani zďaleka nemožno pripisovať náhode. Nielenže bez ostychu spochybňuje jeho herectvo, pichľavo bodá aj do jeho súkromia a netají sa znalosťou aj tých najintímnejších detailov. V porovnaní s ním žije Bruno v diametrálne odlišnom kozme. Ako jednej z obetí znovuzjednotenia a gentrifikácie bývalého východného Berlína sa mu nikdy nepodarilo vymaniť sa zo slabšej strednej vrstvy a za hlavného vinníka svojej nežiaducej situácie pasuje práve Daniela.

Sused

Pred očami divákov sa začína rozvíjať vyčerpávajúci dialóg, v ktorom má miestami navrch samoľúby herec, no velenie prakticky preberá najmä jeho pomstychtivý protivník Bruno. S prižmúrenými očami a pokojným výrazom na tvári si užíva svoju triumfálnu chvíľku, pričom postupne rozpúšťa tradičný pozlátkový obraz, ktorý o živote slávnych ľudí všeobecne panuje. Každý ďalší krok po Danielovom pošliapanom egu ho iba posilňuje a súčasne zráža moc doposiaľ nedotknuteľného superhrdinu.

Príbeh, ktorému by nesmierne pristalo aj prostredie divadelných dosiek, premenlivo mení svoju intenzitu a gradáciu. Snímka sa nesie v pomerne minimalistickom duchu na území vymedzeného priestoru, pričom jej výsledok výrazne závisí na kvalitnom herectve dvoch mužov. Výborný Peter Kurth ani náhodou nezaostáva v závese svojho ostrieľaného kolegu. Práve naopak, svojím prirodzeným výkonom a z polohy mrzutej obete, ktorá mu nesmierne sedí, sa Brühl miestami ocitá v jeho tieni, rovnako ako jeho samotná postava. Zatiaľ, čo v Danielovom priestrannom byte funguje všetko podľa jeho pravidiel a opatrovateľka sa pri ňom doslova pohybuje po špičkách, ponuré priestory baru ho obrazne škrtia a vytvárajú neistú pôdu pod nohami.

Sused

Až na pár vlažnejších momentov vytvoril Daniel Kehlmann (Já a Kaminski) pútavý scenár v podobe hutného sústa slovných prestreliek s rozsiahlym spektrom tém. Od spoločenskej pretvárky a kritiky filmového priemyslu obsiahne aj nezmazateľné dôsledky gentrifikácie, ktorá vytvorila sociálnu priepasť medzi východným a západným Nemeckom. Snímka zároveň poteší sviežou žánrovou pestrosťou, v ktorej sa mieša satira a suchý humor s vážnejšou psychologickou rovinou.

No i napriek tomu zostáva Sused spomedzi tradičných ťaživých festivaloviek skôr tým odľahčujúcim kúskom, ktorý divák v rámci filmového maratónu obzvlášť ocení. Hoci záver ide mierne dostratena a chýba mu poriadny záverečný twist spĺňajúci funkciu povestnej čerešničky na torte, možno hovoriť o vydarenom diele, ktoré z pozície režisérskeho debutu bezpochyby neskončilo ako fiasko.

Nebenan (Nemecko, 2021, 92 min.)
Réžia: Daniel Brühl. Scenár: Daniel Kehlmann. Hrajú: Daniel Brühl, Peter Kurth, Rike Eckermann, Aenne Schwarz, Gode Benedix, Vicky Krieps, Mex Schlüpfer, Stefan Scheumann ...

autor Simona Sopiaková 18.11.2021