FINCH

FINCH

7.0

V nešpecifikovanej blízkej budúcnosti blúdi vedec Finch Weinberg v americkej metropole v odolnom obleku a snaží sa splašiť čosi pod zub. Zdevastované mesto zafúľané tonami piesku neposkytuje veľa útočísk, ešte by sa tu mohli skrývať nejaké zásoby. Finch ich postupne objavuje, na mape si odškrtáva posledné zdroje potravín. Po náročnom dni parkuje svoj vehikel v elektrárni za mestom, aby sa v podzemí mohol venovať vedeckým aktivitám. Takto si tu nažíva so psíkom Goodyear i robotickým pomocníkom.

Jeho najnovšou ambíciou je však postaviť robota, ktorý by mal úžasné vedomosti (skenuje mu kvantá kníh o rôznych témach) a prípadne by mu vedel pomáhať. Nového mechanického kumpána lepí na poslednú chvíľu, tak mu nestačí zaplniť pamäť kompletne. Na St. Louis sa rúti obrovská búrka, ktorá by mala trvať 40 dní – pri naplnenosti jeho chladničky je to ohromná doba, takže musia toto útočisko opustiť. Po starostlivom uvážení sa rozhodne smerovať na západné pobrežie, kde by mohli byť najlepšie podmienky na prežitie. No aj tak je to cesta do neznáma, kde ešte táto partia netuší, čo ju čaká.

Nové sci-fi Finch (pôvodne známe ako BIOS od Universalu, ktoré malo ísť asi na tri razy do kín, no strelili ho Apple) je po veľkolepých blockbustroch ako Duna a Eternals skôr komorná záležitosť. Servíruje nám variáciu na známe látky typu „posledný muž na Zemi“ resp. prvými momentmi pripomína časti Som legenda, kde Will Smith tiež putoval opusteným mestom. Tvorcovia rezignujú na vysvetľovanie, čo sa vo svete stalo a hádžu nás do reality Finchových bežných dní a jeho ambícii prežiť.

Ťažnou líniou je road-movie element, t.j. len čo absolvujeme intro a spoznáme Finchov príbytok, sme rovno vyhodení na cestu naprieč prázdnymi pláňami USA, pôvodnými lúkami zasypanými pieskom či kaňonmi. Je tu akurát malá návšteva iného mesta či motorestu, ktoré pripomínajú štipky civilizácie, ale inak putujeme prázdnotou a väčšinu stopáže si vystačíme v karavane a na zastávkach.

Finch

Finch neponúka objavnú dystopickú budúcnosť a vysvetlenia prídu vo forme spomienok či rozprávania. Svet je nebezpečné miesto vo dne, keď páli slnko 61 či 74 stupňov a v noci je riskantné putovať, lebo podobní stroskotanci môžu číhať na iných. To vyvráti eventuálnu teóriu, že na Zemi nežije nikto iný. Otázne je kde a ako... Iné ľudské postavy sú akurát rezervované na flashbacky, pričom jeden je mimoriadne podstatný.

Prvá časť filmu má pozicioning akoby futuristického Stroskotanca (Tom Hanks je jedinec, čo chce prežiť v nehostinnom svete s limitovanými prostriedkami), iná sa sústredí na tvorbu a vývoj robota. Veľký kamoš má myseľ dieťaťa, Finch ho musí najprv učiť úplné základy: chodiť, podávať predmety, riešiť drobné výzvy. Má ohromné encyklopedické znalosti, ale nulovú prax.

Niektoré momenty sú úsmevné, iné dramatické, lebo už keď aj robot niečo pochytí a má to aplikovať na novú situáciu, vzniknú nedorozumenia. A niekedy ide až o život, hoci chce len pomôcť a kopíruje minulé poznatky na inom mieste. Nerozlišuje ešte, kde čaká pasca, ale ide tvrdo za cieľom. Na druhej strane má úžasnú výdrž a silu, takže dokáže pomôcť iným spôsobom.

Finch

A čím sme ďalej v scenári a robot (dostane aj meno, ale zámerne ho neprezradím) začína naberať vedomie či reálne znalosti, tým viac sa vynoria otázky humanity a prežitia. Práve robot páči niektoré poznatky od Fincha (o minulosti či rodine) a prichádza k pestrým úsudkom. Samostatnou líniou je jeho nažívanie s havkáčom, ktorému patria mnohé scény. Psík hrá v deji nemalú rolu, je esenciálny Finchov druh a robot ho má chrániť.

Sčasti si predstavujem ako by Finch fungoval v kine. Nemá veľa akčných scén, ale niektoré by sa patrilo vidieť na veľkom plátne s Dolby Atmos. Gro filmu je komorná cesta, i keď s nádhernou kamerou, a do toho skladá melódie Gustavo Santaolalla (ale nevykráda motívy z inej postapokalypsy, videohry The Last of Us). Tom Hanks hrá silné sólo a je jedným z dôvodov, prečo vidieť film. Aj psík a robot hrajú obdivuhodné party a symbióza tejto trojice je celkom dobrá.

Finch nemá objavné momenty či dejové zlomy, i keď dokáže prekvapiť (posledných 10-15 minút) a nastoliť si dobré otázky. Je to solídne dobrodružstvo so skvelým hercom a pár nápadmi, takže za videnie stojí.

Finch (UK / USA, 2021, 115 min.)
Réžia: Miguel Sapochnik. Scenár: Craig LuckIvor Powell. Hrajú: Tom Hanks, Caleb Landry Jones, Marie Wagenman, Lora Martinez-Cunningham, Oscar Avila, Emily Jones (hlas), Seamus

autor Michal Korec 15.11.2021