KTO MI IDE PO KRKU

KTO MI IDE PO KRKU

5.5

Taylor Sheridan nemá za sebou veľa kinohitov, no veľa sa od neho očakáva. Stojí totiž za scenármi takých úderných krimitrilerov, akými sú nezabudnuteľné Sicario a jeho pokračovanie. V roku 2017 potešil fanúšikov žánru mrazivou snímkou Wind River, kde sa okrem scenára postaral aj o réžiu. Pri jeho tretej celovečernej snímke pod jeho režijným vedením by nám malo byť pre zmenu poriadne horúco. Svoju vysoko nastavenú latku však podlieza. Kde sa stala chyba?

Podľa všetkého už v základoch. Hoci medzi autormi scenára figuruje aj jeho meno, sú tu aj ďalší a najmä autor románovej predlohy, podľa ktorej retro krimi à la 90. roky vznikla. Michael Koryta je úspešný žánrový spisovateľ a snímka Kto mi ide po krku je prvou filmovou adaptáciou jeho knihy. Producenti podľa všetkého predpokladali, že tu sa nič nemôže pokaziť. A predsa. Už úvodné sekvencie plné prízemných dialógov naznačujú, že pôjde o lacné napätie, prevarené motívy a šablóna striedajúca jedno klišé za druhým.

Scenár je hlavným kameňom úrazu. Vyčítať mu možno nielen častú prostoduchosť dialógov, ale aj vystavanie príbehu a plytko vykreslené charaktery na strane záporákov i kladných hrdinov. Pohnútky, konanie postáv, ale aj akcia na pozadí horiaceho lesa šuštia papierom. Podceniť diváka sa nevyplatilo. V tomto žánri je takmer každý doma a nedostatky zľahka vystopuje.

Pred kamerou kraľuje akčná hrdinka Angelina Jolie, no ani jej úloha nesedí. Ťažko povedať, prečo sa na tento projekt dala nahovoriť, keď vo filmoch hrá len sporadicky a skôr sama režíruje. Opäť sa stalo, hoci nemuselo, že po rokoch v biznise sa opäť ako herečka ocitla v úlohe slabých kvalít. Ako lesná hasička sa topí v ošúchanej a málo uveriteľnej sentimentalite. Jej charakter je príliš umelý a neautentický, aby si k nej divák vytvoril vzťah. Flashbacky približujúce jej traumu z neúspešného zásahu zas veľmi nevydarene reflektujú osobnosť jej hrdinky.

Kto mi ide po krku

Jej Hannah je jedinou ženou medzi kolegami hasičmi – parašutistami. Snaží sa vyzerať a vyjadrovať drsne, aby v ničom za nimi „nezaostávala“. Vyhľadáva adrenalínové zážitky, no niekedy to hraničí s príliš veľkým hazardom. O jej minulosti sa nedozvieme veľa. Jediné, čo nás má zaujímať je jej trpká skúsenosť, kedy ako hasička zlyhala. Aspoň ona to tak vníma. Čaká však na ňu osudový zvrat, ktorý by mohol jej neúspešnú záchrannú akciu z minulosti vyžehliť. Keď jedného dňa stretne v lese vydeseného, zakrvaveného chlapca, jej očistný, ale zároveň nebezpečný príbeh sa začína.

V snímke Kto mi ide po krku sú jasne vymedzené hranice medzi dobrom a zlom. Nikto nevybočuje z radu, každý má svoje zreteľné poslanie. Obete unikajú pred zloduchmi, zloduchovia použijú akékoľvek prostriedky, aby svoje zadanie splnili. Neštítia sa ničoho, nepoznajú súcit, mechanicky likvidujú, čo im príde do cesty. Nie sú však až takí vnímaví, ako sa spočiatku zdá, a ich kladní oponenti majú navrch aj vďaka kurzu prežitia.

Kto mi ide po krku

Práve lekcie prežitia v extrémnych situáciách sú tým, čo možno v príbehu oceniť. Pre znalcov možno nič výnimočné, no pre bežného smrteľníka zopár cenných rád, ako prežiť v divočine, ktorú zachváti oheň, či ako uniknúť búrke na otvorenom priestranstve, aby sa minimalizovalo riziko smrti, sú celkom dobrou edukatívnou pomôckou.

Ďalším bonusom inak priemerného filmu je „pohľad do očí“ obrovského požiaru. Blízkosť ničivého živlu dokáže opantať nielen našu hrdinku, ale aj po dobrodružstve a akcii bažiaceho diváka. Lesný požiar tu pôsobí skutočne desivo a pritom krásne vo svojom tichu a jemnom praskaní až po ohlušujúcu deštrukciu.

Kto mi ide po krku

Angelina obratne uniká aj so svojím malým zverencom nielen pred dvojicou nájomných zabijakov v podaní učebnicového záporáka Aidana Gillena a v tomto prípade málo presvedčivého Nicholasa Houlta, ale aj pred žeravým živlom. Ten nám sprostredkuje viac napätých chvíľ ako práve krutí hrdlorezi.

Hudba takisto patrí medzi silnejšie články Sheridanovej snímky. Nick Cave, ktorého sme mohli počuť v jeho predošlých tituloch, to však nie je. Ostatné zložky pokrivkávajú. Sheridan si nemal nechať pokaziť svoje scenáristické remeslo a zostať pri kormidle sám. Po jeho Wind River ide o sklamanie. Z mrazu vstúpil rovno do ohňa. Šok tým spôsobil nielen sebe, ale aj nám.

Those Who Wish Me Dead (Kanada / USA, 2021, 100 min.)
Réžia: Taylor Sheridan. Scenár: Michael Koryta, Charles Leavitt, Taylor Sheridan. Hrajú: Angelina Jolie, Nicholas Hoult, Jon Bernthal, Finn Little, Jon Bernthal, Aidan Gillen, Jake Weber, Medina Senghore, Tyler Perry, Boots Southerland, Tory Kittles ...

autor Barbora Bačíková 26.5.2021
5.5
KTO MI IDE PO KRKU