HOUSE OF HUMMINGBIRD

HOUSE OF HUMMINGBIRD

8.0

Juhokórejská celovečerná prvotina režisérky Bory Kim s festivalovým názvom Kolibrík / House of Hummingbird je príbehom 14-ročnej školáčky Eunhee (na festivale Tribeca ocenená Ji-hoo Park), vyrastajúcej v dysfunkčnej rodine na pozadí spoločensky turbulentného roka 1994. Lákadlom je pre artového diváka bezo sporu Veľká cena medzinárodnej poroty „Generation 14PLUS“, ktorú snímka získala ešte v roku 2018 na Berlinale. Stojí ale naozaj za vašu pozornosť?

Nezáujem rodičov nie je pre Eunhee ničím novým, bitka od staršieho brata je takmer na dennom poriadku a rodičovské výmeny často končia rozbitým sklom. Sú tu však aj pekné veci, ktorými naša ôsmačka prechádza: prvé bozky, chodenia za rúčky, prvé skúsenosti s cigaretami, drobné previnenia voči zákonu, spontánna návšteva diskotéky či karaoke. Je to zmes sebaspoznávania, pocitu doteraz nepoznaného a chvíľkového vyslobodenia z rodinného dusna. Všetko to akurát kazí pachuť akéhosi nepochopenia všade navôkol a plánovaný chirurgický zákrok na jej tvári.

House of Hummingbird

Čiastočne autobiografický scenár Bory Kim citlivo pracuje s motívmi nefunkčnosti, krachu, rozbitia a so symbolikou mostov: ako s tým pomyselným, ľudským „pálením mostov“, tak s tým reálnym, fatálnym pádom (skutočná tragická udalosť – kolaps mosta Seongsu z októbra 1994, pri ktorom zomrelo 32 ľudí). Všetko z toho prináša i cenné skúsenosti, ktoré naša hrdinka v období hľadania lásky zbiera aj za cenu straty. Stretáva sa aj so smrťou. Niektorá ju minie akoby nič, iná hlboko zasiahne. Pouličný nápis „Ak aj zomrieme, nikdy odtiaľto neodídeme“ okolo ktorého pravidelne prechádza, jej postupom času dáva čoraz väčší význam. Eunhee však nenachádza pravú oporu u spolužiačky a kamarátky, ani u svojho prvého chlapca, ale paradoxne v osobe novej pani učiteľky...

House of Hummingbird

Ako hodnotíme formálnu stránku tejto „festivalovky“? Kamera na seba nestrháva prílišnú pozornosť: má skôr neutrálny, observačný charakter a premyslenú kompozíciu. Mizanscéna si kreatívne pomáha odrazmi v zrkadlách či v oknách. Tieto klady ocenili aj na spomínanom newyorskom festivale Tribeca, kde film získal tiež ocenenie za najlepšiu kameru. Rovnako je s citom utlmená aj minimalistická hudobná zložka, zúžená na príležitostný hypnotický motív, ktorý podtrháva aktuálny smútok hlavnej predstaviteľky či len melancholickú náladu.

Ako to už pri (nielen) artovej ázijskej kinematografii býva, tunajší divák môže mať problém s ľahkou zameniteľnosťou tvárí. Eunhee a jej spolužiačka majú podobnú figúru i účes, takže párkrát musíte lepšie zaostriť na ich tváre, aby ste sa uistili, ktorá z nich je naša postava. Podobne treba trošku „bojovať“ s pre našinca iným mentálnym nastavením postáv. Najmä správanie rodičov pôsobí iracionálne a divák tak môže byť zamestnaný dilemou, či ide o scenáristický kreatívny zámer alebo odraz generácie a mentality.

House of Hummingbird

Príbeh je rozprávaný najmä obrazom s poetickým zmyslom pre strih (napr. záver scény odovzdania daru, ktorá končí v zosilnenom šume vetra a postupne sa vybieli), čo môže v kombinácii s minimom hudby a riedkym dejom, pôsobiť u niekoho ospalým dojmom (priznám sa, sám som občas pozrel na hodinky). Minutáž tak mohla mať pokojne o 10-15 minút menej a filmu by to výraznejšie neuškodilo, skôr naopak.

House of Hummingbird si pre svoje tempo, uchopenie témy a dejovú ukotvenosť vyžaduje trpezlivého diváka, ale odmenou je istota, že tvár mladučkej hrdinky vám zájde pod kožu a jej príbeh prinesie impulzy na premýšľanie a možno i rekapitulovanie istých životných kapitol. Ak sa vám napríklad páčil rodinný epos Zbohom, synu, toto pre vás bude divácky príjemná úvaha o tom, že sa niekedy musí veľa úlomkov skla rozletieť a nejeden pomyselný i reálny most padnúť, aby prišla nádej a svetlo. A prvé takéto obdobie je v živote dospievajúceho človeka vždy najťažšie.

Beolsae (Južná Kórea, 2018, 135 min.)
Réžia: Bora Kim. Scenár: Bora Kim. Kamera: Kook-Hyun Kang. Hudba: Matija Strniša. Hrajú: Ji-hoo Park, Sae-byeok Kim, In-gi Jeong, Seung-yeon Lee, Sang-yeon Son a ďalší.

autor Michal Šmajda 1.5.2021