DELETE HISTORY

DELETE HISTORY

7.5

Strieborného medveďa si zo 70. ročníka Berlinale odniesla dvojica známych francúzskych tvorcov Benoît Delépine a Gustave Kervern. Už deviatykrát spojili sily a opäť raz nakrútili snímku plnú absurdného, ale zato láskavého humoru. Delete History zachytáva obraz technologickej reality a jej dosahu na jednoduchých ľudí v 21. storočí. Technológie, ktoré často život neuľahčujú, ale práve naopak komplikujú.

Skomplikovali ich aj trojici susedov Marie, Bertrandovi a Christine. Každému iným spôsobom, no všetci sa následkom ich existencie ocitli v bludnom kruhu. Marie vydiera jej náhodná známosť na jednu noc, že zverejní nahrávku ich spoločného sexu a uvidí ju jej násťročný syn. Bertrand sa stal obeťou telemarketingu a jeho dcéra zas obeťou kyberšikany. Taxikárka Christine, bojujúca so závislosťou od televíznych seriálov, čelí problému nízkeho hodnotenia svojich zákazníkov. Traja stroskotanci uviazli v neriešiteľnej situácii a všetci sú navyše švorc.

Tragikomických hrdinov spája okrem novodobých patálií aj priateľstvo, a tak sa spoločnými silami pokúsia poraziť celý systém. Jednoduché to však nebude. Aj preto požiadajú o pomoc Boha. Vyššiu moc, ktorá má páky na riešenie ich problémov. Cestu k vykúpeniu však už musia nájsť sami. Je to však komédia plná omylov, polená si preto budú hádzať pod nohy oni sami.

Delépine a Kervern nápadito skombinovali boj Dávida a Goliáša s bojom s veternými mlynmi a svojich hrdinov fackujú s jemnosťou, ale za to neustále. Majú pre nich pochopenie a empaticky im podávajú pomocnú ruku vo chvíli, keď sa zdá, že už je všetko stratené. Figúrky zacyklené vo svojich závislostiach a nepoučiteľnosti sa nevzdávajú a s odhodlaním sa vydajú na cestu za vyslobodením.

Delete History

Tri existencie stratené v online svete tvorcovia vystavujú konfliktným a zároveň vtipným situáciám. Nechajú ich niesť bremeno svojich pochybení, aby v divákovi vzbudili súcit. Spočiatku je nám ich zobrazenie skôr vzdialené rovnako ako čierny humor, no čoskoro nám ich približujú a naše sympatie si postupne získajú. Aj vďaka gradovaniu vtipov, gagov a situačnej komiky sa nám dostávajú pod kožu oni aj ich peripetie.

Počiatočný pomalý spád sa zmení na smršť nápadov. Satira naberá na obrátkach a absurdita začína dávať zmysel. Hmla nonsensu sa rozplynie a my máme možnosť vidieť komické charaktery v jasnom svetle prinášajúcom pochopenie. Závažné témy šikany, vydierania a závislostí príliš intenzívne vystupujú z úzadia, aby sme videli len komiku v prvom pláne. Francúzski majstri satiry ich však ponúkajú v atraktívnej interpretácii plnej čierneho humoru.

Delete History

Hoci nemusí byť príťažlivý pre každého, originalitu mu uprieť nemožno. Podobné spracovanie témy tu ešte nebolo. Rukopis dvojice filmárov je totiž nezameniteľný. Louise-Michel, Na mamuta!, či Je mi fajn s.r.o. – všetky majú spoločné tragikomických hrdinov a ich problémy so systémov vykresľujú prostredníctvom absurdných gagov, pričom sa často opierajú aj o estetiku škaredosti. Mnohokrát je to na hrane a možno aj samoúčelne, no napokon ich dovedú alebo aspoň priblížia k impulzu vyriešenia.

Svojrázne postavičky sú tak nielen vždy za kamerou, ale i pred ňou a svojsky riešia problémy aj v Delete History. Online ilúzia, ktorá fatálne zasiahne do života trojice bezradných priateľov, je hlavným antagonistom príbehu plného absurdného humoru. Dozaista má zmysel nahliadnuť do témy vtipnou optikou nekonvenčných francúzskych tvorcov.

Film si môžete pozrieť online na prehliadke francúzskeho filmu Crème de la Crème.

Effacer l'historique (Francúzsko / Belgicko, 2020, 110 min.)
Réžia: Benoît Delépine, Gustave Kervern. Scenár: Benoît Delépine, Gustave Kervern. Hrajú: Blanche Gardin, Denis Podalydès, Corinne Masiero, Vincent Lacoste, Benoît Poelvoorde, Jackie Berroyer, Jean-Louis Barcelona, Jean Dujardin, Lucas Mondher, Miss Ming ...

autor Barbora Bačíková 12.4.2021
7.5
DELETE HISTORY