BLISS

BLISS

2.0

Mike Cahill má na konte dve obstojné kúsky. Iná zem / Another Earth aj Východiskový bod / I Origins boli obstojne sci-fi s myšlienkou i nápadmi. Najmä druhý menovaný celkom rozvíril fanúšikovské vody. Šialenej zápletke bolo síce potrebné urobiť krok vpred, no išlo o obstojnú záležitosť (ktorá ale zďaleka nesadla všetkým). Na jeho nový kúsok sa čakalo 7 rokov. A po výsledku konštatujem, že pokojne sme mohli čakať ďalej. Chahillov nový počin je totiž ohromná...doplňte si svoju obľúbenú nadávku.

Gregovi (Owen Wilson) sa rozpadá manželstvo, odcudzil sa deťom, prišiel o prácu a radosť zo života mu prináša akurát vízia vysnívaného domu. V tejto situácii omylom zabije svojho šéfa. Po stretnutí s tajomnou Isabel (Salma Hayek) však zistí, že svet nie je taký ako si myslel a je súčasťou alternatívnej reality.

Bliss požaduje od diváka veľkú dávku tolerancie. Zápletka, myšlienka a celý fikčný svet sú totiž podávané štýlom ako z najlepších kúskov Leslieho Nielsena. To by ani tak nevadilo, keby tvorcovia objavovanie zákonitostí neservírovali v scénach, ktoré spôsobujú intenzívne facepalmy. Príkladom poslúži scéna klzisku. Niečo tak šialené a v dramatickom filme príšerne nefunkčné som nevidel ani nepamätám. Pozdvihnuté obočie a úžasom padajúca sánka boli iba prípravou na to, čo bude nasledovať. Väčšinu stopáže vypĺňajú vysvetľovacie dialógy, ktoré na diváka pôsobia na diváka maximálne dojmom:

A:” %(*^%$”

B: “>)*&^$#”

Ohromne sa nepodarilo ani obsadenie. Owen Wilson má za sebou dramaticky uveriteľné výkony, no tu je ťažko mimo. Vôbec sa do úlohy nehodí a jeho etudy pripomínajú pasáže zo Zoolandera. Ešte horšie je na tom Salma Hayek. Jej tajomné a nejednoznačné výstupy sú režijným, scenáristickým a hereckým WTF vrcholom. A to mexická hviezda rozhodne nemá cameo, ale významnú, rozsiahlu a emočne komplikovanú postavu. Pôsobí ako MILFKA z dvanásteho pokračovania Prcičiek. Navyše účinkovanie v mimoaglickým produkciách má za následok zabudnutie reči. Viac než na správne odriekanie dialógov sa sústredí na správnu výslovnosť a potláčanie nepotlačiteľného akcentu.

Bliss

Rovnako ako väčšina dielčích zložiek projektu projektu triafa úplne do vzduchoprázdna. Teda ak nepočítame divákov so sklonom ku škodoradosti. Tí si nájdu v tomto ambicióznom pokuse o myšlienkovo a filozoficky podnetné sci-fi mnoho dôvodov k radosti. Cahill možno točil paródiu na tvorbu, ktorým momentálne kraľuje Christopher Nolan. Samozrejme to nie je tak vážne ako tvrdím, no zúfalstvo sršiace z obrazovky sa ťažko popisuje. Nezaujatosť pri sledovaní si tak divák musí vypĺňať konšpiračnými teóriami podobného druhu. Inak by pri sledovaní upadol do kómy od nudy prípadne umrel od tragikomického vyznenia scén.

Vizuálne film pôsobí príšerne lacno, takže so svojimi inšpiráciami sa zďaleka nemôže rovnať. A keďže sú nimi Matrix, Večný svit nepoškvrnenej mysle alebo Správci osudu, ide snaha filmárov ešte viac do hája ako za normálnych okolností. Východiskové zdroje sú cítiť v každej sekunde a tvorcom neslúži ani fakt, že sú okamžite rozpoznateľné.

Bliss

Základná myšlienka nie je úplne márna a mohla by byť zdrojom skutočne podmanivého a inteligentného filmu. To by ale nemohli mať tvorcovia pocit, že požrali úplne všetku múdrosť sveta a počítať s tým, že cieľovka je po lobotómii. Áno, uvedomujem si, že táto recenzia má skôr formu prvoplánového internetového hejtu, než seriózneho textu. No sú filmy, ktorých výsledná podoba si slušné zaobchádzanie nezaslúži. Podobne ako nedávne Serenity/Ticho pred búrkou sa tu mieri vysoko, aby výsledok dopadol nepríjemne nízko.

Bliss

Bliss je prúser. Nechcene vtipný, nudný a nepríjemne blbý. Verím však, že svojho diváka si nájde. Každý film by mal vyvolávať existenciálne otázky a tomuto sa to podarilo. Aká ta otázka je, zistíte šifrou v texte. Ak sa vám ju nepodarí rozlúštiť, tak Cahillov počin bude pre vás nezabudnuteľným, umelecky hodnotným dielom. Ak sa vám to podarí, nekukajte na to. Ide o veľmi, veľmi zlý film. Stále však máte šancu sa baviť nad nezmyselnosťou filmu a tým, že si užívame príjemných vecí pred tým, než bude skutočne zle. Či nie?

Bliss (USA, 2021, 103 min.)
Réžia: Mike Cahill. Scenár: Mike Cahill. Hrajú: Owen Wilson, Salma Hayek, Nesta Cooper, Jorge Lendeborg Jr., Ronny Chieng, Steve Zissis, Joshua Leonard, Madeline Zima, Bill Nye, Slavoj Zizek, DeRon Horton ...

autor Peter Pavlík 8.2.2021
2.0
3.6