KRÚDOVCI: NOVÝ VEK

KRÚDOVCI: NOVÝ VEK

7.0

Jednotka Krúdovcov vyšla takmer pred ôsmimi rokmi a úprimne, nepovažujem ju za výnimočný príspevok v žánri. Štúdio DreamWorks sa pokúsilo zrealizovať iný animák odohrávajúci sa v praveku akým je Doba ľadová,  ale išlo skôr o variáciu na to, ako jedna rodinka putuje naprieč nehostinným a nebezpečným prostredím. Osviežením bola akurát potenciálna romanca dcérky Íp a odmietavý postoj konzervatívneho tatka chrániaceho rodinu.

Ale podobne ako Trollovia, aj Krúdovci sa na druhý raz nadýchnu výdatne a ponúknu lepší zážitok. Je to azda dané tým, že Doba ľadová sa vyčerpala? Nie, samotný Dreamworks dostal druhú šancu (film vznikol až na druhý pokus) a rozhodol sa ju využiť zaujímavým spôsobom. Rodinka Krúdovcov je stále na cestách, prebíja sa úskaliami, ale dorazia na nečakané miesto. Za istým plotom sa skrýva veľká zelená oáza pokoja, plná vymožeností a žije tu dokonca iná rodinka. Volajú sa Lepšilovci (v origináli Bettermen) a absolvovali ďalšiu fázu evolúcie. Užívajú si nové objavy ako sprchu, mydlo, postele, ale aj výťahy či stolovanie. Príchod Krúdovcov do oázy prináša nielen stret dvoch kultúr, ale je prenesený aj do osobnej roviny.

Ak si dobre pamätáte, k rodinke Krúdovcov sa v jednotke pripojil Ľudo, ktorý prišiel o rodičov. Toto pokračovanie sa mu venuje vo väčšej miere, takže aj prológ patrí jemu a po príchode k Lepšilovcom ich spozná a zistí, že to boli priatelia jeho rodičov. Vzniká preto ďalšia jasná výzva: patrí Ľudo skôr ku Lepšilovcom a minulému štýlu života alebo dá prednosť Íp? Nehovoriac o tom, že naňho čaká stará kamoška z detstva, takže aj romantické opantanie chradne na jednej strane a možno vzbĺkne inde.

Krúdovci: Nový vek

Druhí Krúdovci sa na prvý pohľad môžu dopustiť inej chyby ako prví. Zatiaľ čo jednotka ich poslala na cestu naprieč krajinou, v dvojke sa po úvodnej polhodinke zastavia a čaká ich opäť statické miesto, takže presný opak. Našťastie, oáza Lepšilovcov prináša nielen parádny zelenomodrý kontrast k tej vyprahnutej žltohnedej pustatine tam vonku, ale aj strašne veľa nápadov v rýchlej animácií. Objavy Lepšilovcov a sonda do ich života vás úplne vytrhne z minulého putovania a neohrabaní Krúdovci sa stanú vašimi sprievodcami naprieč vynálezmi. Veľa vtipov vyplýva z ich neznalosti, opakované gagy sa však nezunujú ani keď Grug po štvrtý raz prerazí niektorú stenu. Objav sauny či iných bonusov len podčiarkuje, že scenáristi skúšajú všetko možné a Lepšilovcov vykresľujú veľmi dobre.

Krúdovci: Nový vek

V praxi dostaneme ďalšie tri postavy. Keď si zoberieme, že pôvodní Krúdovci sú šiesti (aj s babkou) a prirátame Ľuda i trio z novej rodinky, máme rovno desať postáv, ktoré treba využiť alebo dokonca rozvíjať. Je to náročná úloha, takže prirodzene sa nedostane na každého. Veľký priestor dostáva pár Íp-Ľudo, ktorý prechádza skúškou. Osamostatniť sa, ostať spolu, ako a kde existovať? S dcérou od Lepšilovcov vzniká prakticky náročný trojuholník. Druhá línia patrí otcom: Grug a Phil sú najlepšie vykreslení, najviac práve nový otec Phil s dlhými scénami. Menšie línie dostanú mamy, to už aj odhodlaná babka múti vodu zásadnejším spôsobom.

Prvá hodina tlačí Krúdovcov do rozhodne lepšej úrovne ako jednotka a väčšinu postáv robí film ešte bohatšími. Akurát posledná tretina potrebuje nasadiť do akcie aj nejakého záporáka a poslať hrdinov do väčšej akcie. Autorov treba pochváliť, že sa s viacerými nápadmi pohrali dobre – význam banánov a to potrebné finále zvládajú veľmi dobre. Nevadí ani väčší prechod do akcie, využijú parádne nápady, paródiu, prezývky pre postavy (Thunder Sisters vás dostanú), ženskú silu (hnutie MeToo zajasá) a na veľkom plátne sa určite dá užiť kopa trikov či kreativita v animácii.

Krúdovci: Nový vek

Možno je to dobré, že druhí Krúdovci nevznikli hneď po prvých a autori nám ich predstavujú až osem rokov po jednotke. Vznikajúca séria, ktorú by som rýchlo odpísal ako nepotrebnú, teraz dostáva nielen druhý diel, ale doslova druhý dych. Vyšší počet postáv, nové miesta, nápady a dobré príbehové línie z dvojky robia lepší počin vo vznikajúcej sérii, hoci na Kineme má viac-menej rovnaké hodnotenie. Minule to bola slabšia sedmička, teraz je však veľmi silná a dôvera v prípadné ďalšie časti rozhodne rastie. Dobrý, rýchly, bohatý animák! Na nedeľné popoludnie v kine ideálny a bola by škoda, ak by sme si ho na jar nemohli užiť.

The Croods: A New Age (USA, 2020, 95 min.)
Réžia: Joel Crawford. Scenár: Kevin Hageman, Dan Hageman, Paul Fisher, Bob Logan, Kirk DeMicco, Chris Sanders. Hrajú v slovenskom znení: Peter Rúfus, Kristína Svarinská, Lucia Hurajová, Zuzana Kronerová, Andrea Karnasová, Marek Suchitra ...

autor Michal Korec 31.1.2021
7.0
5.6