PALM SPRINGS

PALM SPRINGS

6.0

Celovečerný hraný debut Maxa Barbakowa znáša už od svojej premiéry na festivale v Sundance priaznivé kritiky. Pre streamovaciu platformu Hulu, na ktorej bol len nedávno film odpremiérovaný, je to najdrahší nákup do dnešných dní. Od nezávislého štúdia Neon ho kúpila za 17,5 milióna dolárov a 69 centov (ktoré by inak neboli dôležité, ale práve taký je rozdiel medzi Palm Springs a druhým najdrahšie kúpeným filmom, Zrodenie národa z roku 2016). Scenár Andyho Siaru sleduje známu premisu do ktorej sú zapasované známe herecké tváre stvárňujúce sympatické postavy. Vyrovná sa to však tomu humbugu okolo?

Je ťažké pri debate o tomto filme nepovedať priveľa. Palm Springs funguje na tajomstvách, ktoré sa postupne odtajňujú. Pomaly aj film preskakuje zo žánru, na ktorý by sme ho na začiatku tipovali, do druhého žánru, ktorý ale zas nie je natoľko vzdialený, aby filmu výrazne pomohol pri záverečnom dojme. Nosnou témou filmu je zaseknutie sa v istom časovom horizonte, asi najznámejšie zobrazená vo filme Groundhog day/Na Hromnice o den více. Svet Palm Springs je do istej miery reálny, možný svet vytvorený autormi, ktorí očividne Groundhog day poznajú až príliš dobre.

Nezdá sa, že podobnosť chcú utajiť, skôr len stavajú na istote, že sme neustále prežívanie (spočiatku) hrozného dňa Billa Murrayho všetci videli a všetkým je nám dobre známy. Aj preto sa film nevyhne porovnávaniu. Ozvláštnením je určite zoznámenie sa so situáciou očami vedľajšej hrdinky Sarah (Cristin Milioti). Kým Nyles (Andy Samberg), naša hlavná postava, je už v tajomnom, krátko trvajúcom svete doma, Sarah sa ho ešte len snaží pochopiť.

Kým postava Billa Murrayho, reportér Phil sa dozvedá informácie rovnakým štýlom ako my, metódou pokus-omyl, Sarah to dostane naservírované na tanieri vo forme odporúčaní a varovaní. Keď už realitu prežívania jedného jediného dňa žijú dvaja a žijú ju spolu, film sa nenútene stáva romantickou komédiou o tom, ako sa z dvoch osamelých, frustrovaných, iných-ako-ostatní ľudí stane pár priam stvorený jeden pre druhého.

Palm Springs

Práca s tajomstvom a z toho prameniaca komédia je pravdepodobne to, čo ulahodilo mnohým kritikom tohto filmu, nepochybne aj mnohým divákom. Osobne sa mi zdá, že mnohé tajomstvá a niektoré z nich prameniace vtipy nefungujú kvôli tomu, že jednoducho vyplývajú zo žánru (ako to, či sa Sarah a Nyles dajú dokopy alebo nie, alebo archetypálne vedľajšie postavy typu - dokonalá mladšia vydávajúca sa sestra ako protiklad svojej neúspešnej, alkohol obľubujúcej, v očiach rodiny nedostačujúcej, inej-ako-ostatné-dievčatá staršej sestry. Poprípade blonďavá, hlúpučká, otravná, mladá a navyše aj podvádzajúca priateľka hlavného hrdinu) alebo sú nám predostierané natoľko a tak očividne, až je nám to viac menej jasné (otázka kto je tajomný muž vedľa ktorého sa Sarah ,každé, teda to isté ráno zobúdza). Slogan filmu, „ži každý deň tak, akoby bol tvoj posledný“ je už v tejto post-#yolo dobe kvalitné klišé, jeho zakomponovanie v príbehu je pomerne agresívne, i keď ako základ pre feel-good movie pôsobí logicky a pochopiteľne.

Palm Springs

Kde Palm Springs neohúri scenáristickou invenciou, poteší poctivou kamerou s využitím širokého rozsahu farieb, vytvárajúcich tak ostrý kontrast k svetlo-šedým až počerným polemikám o nezmyselnosti ľudskej existencie a hľadaniu akceptácie nikdy nekončiacich sa útrap. Palm Springs by som odporúčala divákom, ktorí hľadajú „niečo ľahké na večer“, ktorí obľubujú „ľahké“ americké komédie s prístupnou minutážou, nie príliš vulgárne, ale nevadí im jemný závan explicitnosti.

Palm Springs (USA / Hong Kong, 2020, 90 min.)
Réžia: Max Barbakow. Scenár: Andy Siara. Hrajú: Andy Samberg, Cristin Milioti, J.K. Simmons, Peter Gallagher, Meredith Hagner, Camila Mendes, Tyler Hoechlin, Jacqueline Obradors ...

autor Tatiana Rusnáková 18.9.2020