RADIOACTIVE

RADIOACTIVE

6.0

Hoci od jej smrti uplynulo už bezmála 90 rokov, jej životný príbeh a vedecké úspechy stále pôsobia rovnako impozantne a prebúdzajú nemalú zvedavosť. Na následky, alebo možno skôr vedľajšie efekty jej objavov predsa narážame neustále - v dobrom aj zlom. Tento rok sa Madame Curie dočkala novej filmovej biografie, v poradí už prinajmenšom štvrtej. Nakrútila ju ďalšia pozoruhodná žena - iránsko-francúzska filmárka Marjane Satrapi, ktorú môžete poznať vďaka oceňovanej animovanej dráme Persepolis (2007) alebo dramédii Kura na slivkách (2011). Prvú ženskú nositeľku Nobelovej ceny si v snímke zahrala Rosamund Pike, ktorej výkon zároveň patrí aj k jej najväčším ťahákom. Radioactive je jedným z prvých filmov, ktoré aktuálne môžete vidieť aj vo vybraných znovuotvorených kinách.

Keď sa vo filme stretávame s poľskou vedkyňou Marie Curie-Sklodowskou, je to už pomerne skúsená a etablovaná odborníčka, ktorá však v mizogýnnom svete elitných francúzskych bádateľov neustále naráža na rôzne prekážky a nedôveru. Keď prvýkrát stretne Pierra Curieho (Sam Riley), svojho budúceho partnera vo vedeckom aj osobnom živote, je práve vyštvaná zo svojho doterajšieho laboratória, kde si s jej sebavedomím a vysokými nárokmi už mužskí kolegovia nevedeli dať rady. Pierra však, naopak, bezškrupulózna genialita Marie fascinuje, a tak jej ponúka miesto vo vlastnom tíme - a čoskoro aj manželstvo.

Film Radioactive sa od tohto východiska pokúša odpichnúť k celkom komplexnému zachyteniu Mariinho vedeckého, rodinného aj ľúbostného života. Napokon, keďže Marie prakticky všetko z toho prežíva najmä vo svojom laboratóriu, nie je to ani veľmi ťažké. Rosamund Pike nám svoju hrdinku predstavuje ako neúnavnú, vo svojej cieľavedomosti hádam až trochu bezohľadnú profesionálku, ktorá sa najradšej spolieha len sama na seba. Pierre ju však dokáže presvedčiť o tom, že spoločne dokážu oveľa viac. Ich tandem napokon pre svet objaví hneď dva nové prvky periodickej tabuľky, ktoré svojimi nevídanými vlastnosťami obrátia na ruby všetko, čo si dosiaľ vedecká obec myslela o atómoch.

Radioactive

Marie Curie si svojou húževnatou povahou a brilantnou mysľou vydobyla pozíciu uznávanej vedkyne, ale aj idolu ženských emancipačných hnutí po celom svete. Nobelovu cenu napokon získala hneď dvakrát - ako vôbec prvá v dejinách tohto ocenenia. Žiaľ, jej osobný život sa vyvíjal o čosi melodramatickejšie – a rovnakému osudu sa nevyhne ani samotný film. Neustála blízkosť rádioaktívnych látok (fľaštičku so svietiacim rádiom dokonca pri sebe láskyplne nosí na šnúrke) si vyberá svoju daň, keď Pierre a neskôr aj samotná Marie ochorejú. Nie sú, samozrejme, jediní - vedľajšie účinky “zázračných” nových substancií sa začnú prejavovať aj u mnohých ďalších ľudí, čo sa po Pierrovej tragickej smrti Marie škaredo vypomstí. Z národnej hrdinky je odrazu nenávidená šarlatánka - a teraz už navyše aj vdova...

Životopisné filmy majú tak trochu smolu a súčasne šťastie v tom, že divák vopred dobre vie, čo sa v nich bude odohrávať a ako to celé dopadne. Vydarené biografie ale dokážu aj v tejto predvídateľnosti objaviť priestor pre prekvapenia, netušené súvislosti alebo nevšedné spracovanie, ktoré dobre známy príbeh odrazu stavia do celkom nového, vzrušujúceho svetla. Filmu Radioactive rozhodne nemožno uprieť snahu urobiť notoricky známy príbeh Madame Curie pre diváka čo najatraktívnejším a najpestrejším. V akýchsi snových prestrihoch dokonca vpletá do Mariinho príbehu aj flash-forward vsuvky z veľkých dejinných udalostí, ktoré by sa bez jej objavov zrejme nikdy nestali – od bombardovania Hirošimy cez Černobyľskú katastrofu až po zavedenie životy zachraňujúcej rádioterapie.

Radioactive

Žiaľ, nič z toho nedokáže v praxi pôsobiť veľmi prekvapivo ani nepredvídateľne. V tomto filme, naopak, všetko vyzerá byť až príliš dokonale nalinkované, nepripúšťajúc akýkoľvek prvok náhodnosti. Scenár Jacka Thornea pôsobí skoro až divadelne a v kontraste s príbehom pragmatickej a racionálnej vedkyne je v trochu ťažko stráviteľnom kontraste. Aj samotnú Marie Curie, nepochybne pozoruhodnú a nevšednú ženu, ktorá by aj dnes vzbudzovala mnoho rôznych emócií, to paradoxne splošťuje na pomerne tuctovú melodramatickú hrdinku zmietajúcu sa medzi osobnými traumami.

Svetlým bodom snímky je určite Rosamund Pike (Stratené dievča), ktorá Madame Curie aj napriek nie úplne vydarenému scenáru hrá s úprimnou vervou a konzistentnosťou. Aj vďaka nej je nakoniec Radioactive celkom príjemným zážitkom, ktorý hoci aj neprináša nič prevratné, oprašuje aspoň celkom dôstojne a lichotivo meno svojej impozantnej hrdinky.

Radioactive (UK / Maďarsko, 2019, 109 min.)
Réžia: Marjane Satrapi. Scenár: Lauren Redniss (graphic novel), Jack Thorne. Hrajú: Rosamund Pike, Sam Riley, Cara Bossom, Aneurin Barnard, Simon Russell Beale, Tim Woodward, Jonathan Aris ...

autor Hana Lippová 31.5.2020