CRIP CAMP

CRIP CAMP

8.0

Dokumentárny film distribuovaný spoločnosťou Netflix ponúka divákom veľmi netradičnú tému. Predstavuje nám širšiu skupinu telesne postihnutých Američanov, ktorí sa zišli začiatkom sedemdesiatych rokov v letnom tábore s názvom Jened. Tu sa spoznávajú teenageri s rôznymi mierami telesných postihnutí a prvýkrát v živote zisťujú, čo je to prežívať život naplno. Väčšinová spoločnosť, vrátane ich najbližších, im totiž neustále dáva najavo, že sú skrátka „iní“.

Čo to ale v skutočnosti znamená byť iný, keď jediné, čo nás od seba odlišuje, je iba telesná schránka? V rámci nej samozrejme myslíme aj farbu pleti, sexuálnu orientáciu, akékoľvek telesné či mentálne postihnutie. Nuž, odpoveď je jednoduchá. Títo spoluobčania odjakživa pociťovali na vlastnej koži rôzne druhy diskriminácie. Chceš ísť do kina či divadla? Alebo navštíviť v podniku WC? Radšej na to zabudni, stavebné úpravy by vládu prišli veľmi draho. Podotýkame, že tento „argument“ vysloví v dokumente na kameru v rámci archívneho záberu samotný vtedajší prezident Spojených Štátov, Richard Nixon. A nielen z neho vám bude zle, tých amerických politikov, ktorí neradi riešia skutočné problémy skutočných ľudí, je tu hneď viacero. Našťastie sa ale nájdu, respektíve našli, aj výnimky.

Je neuveriteľné, akú obrovskú priepasť musela spoločnosť za 50 rokov prekonať a akých úprav sa muselo dočkať medzinárodné či americké právo, aby sa nemalá skupina obyvateľstva dočkala tých najzákladnejších ľudských práv. Už z naznačeného vyplýva, že dokumentárny film sa nezameriava iba na samotný bezstarostný pobyt teenagerov v tábore, ale zaberá omnoho rozsiahlejšiu skupinu problémov. Konkrétne, od odchodu z tábora približne v tretine stopáže filmu, sledujeme takmer tri dekády trvajúci boj našich hrdinov s veternými mlynmi štátnej mašinérie pripomínajúcimi tie najlepšie dystopické satiry typu Brazil.

Názov Crip Camp tak možno trochu zavádza, táto alternatíva Woodstocku pre telesne postihnutých pre nich ale predstavovala akési prvé uvedomenie si vlastnej hodnoty. Z akých príčin by im mal toto právo niekto odopierať? Divák si uvedomuje, že zainteresovanosť tvorcov nie je iba výsledkom ich subjektívneho názoru, ale že tu sú veci skutočne čiernobiele a právo stojí jednoznačne na strane diskriminovaných. Nechceme prezrádzať, čo sa skupine aktivistov podarilo, či nepodarilo dosiahnuť, aj z napínavosti jednotlivých sekvencií totiž tvorcovia výrazne ťažia.

Crip Camp

Režisérska dvojica James LeBrecht a Nicole Newnham zozbierala úctyhodnú zbierku materiálu a tak sledujeme nielen klasické „rozprávajúce hlavy“, ale aj obrovské množstvo archívnych záberov, vrátane tých z tábora z počiatku sedemdesiatych rokov. Materiál je vynikajúco zostrihaný, pravidelne sa striedajú archívne materiály z rôznych desaťročí a aj (z relatívnej) súčasnosti, navyše sú zábery podkreslené dobovou rockovou hudbou. Divák si tak môže porovnať aj to, ako vyzerali hrdinovia pred päťdesiatimi rokmi a ako vyzerajú dnes, respektíve ako vyzerali pár rokov pred smrťou.

Crip Camp samozrejme povie toho veľa aj v ďalších, implicitnejších rovinách. Predovšetkým to, že šťastie nie je spojené s našim vonkajším vzhľadom či finančným zabezpečením, ale tým, ako sa vnútorne cítime a ako sa akceptujeme takí, akí sme. Pri sledovaní filmu si nejeden divák určite povie, že jeho problémy sú oproti dianiu na obrazovke tak malicherné, až ich môže, v najlepšom prípade, hodiť pokojne za hlavu.

Crip Camp

Ďalej si uvedomíme, že aj v západnom, vyspelom svete sa ešte v relatívne nedávnej minulosti riešili absolútne absurdné záležitosti a bolo treba nejaký ten čas (a zanietených aktivistov) k tomu, aby sa vývoj dostal do správnych koľají. Na druhú stranu si možno viac budete aj doma všímať, v ktorom podniku, kde práve sedíte, by mohol ísť „vožíčkár“ na toaletu. Možno by sme aj u nás ešte dnes potrebovali podobne angažovanú skupinu, akú sledujeme v tomto dokumente.

Ako „double bill“ vám odporúčame si po Crip Camp, prípadne pred ním, pozrieť aj neprávom zabudnutý film Maska legendy amerického filmu Petra Bogdanovicha z roku 1985, ktorý sa na rovnakú problematiku pozerá prostredníctvom príbehu jedného chlapca, jeho „hipisáckej“ rodiny a širšieho okolia.

Crip Camp (USA, 2020, 106 min.)
Réžia: James Lebrecht, Nicole Newnham. Scenár: James Lebrecht, Nicole Newnham. Účinkujú: Larry Allison, Dennis Billups, HolLynn D'Lil, Judith Heumann, Denise Sherer Jacobson, Lionel Je'Woodyard, James Lebrecht, Evan White, Ed Bradley, John Chancellor ...

autor Erik Binder 12.5.2020
8.0
8.6